För närvarande (innan den här ändringen) så är skadan en klase skadetärningar ("4T6") plus de två T10-slag som ingick i procentslaget för att träffa. Slog jag 34 för att träffa och 4, 6, 2 och 5 på skadetärningarna så blir skadan 3+4+4+6+2+5=24
Mycket verkar kul, men det här med att addera en massa andra tärningar till t-tiorna känns asknas. Är det helt kört att få dig att tänka om på den punkten? Nån nämnde att slå flera tärningar och välja de bästa. Det tycks mig funka bra här, med en variant där man slår en eller flera ytterligare tärningar, beroende på avstånd och vapnets elakhet, och summerar de två bästa för en skadeeffekt.
Om Hälsa sätts till medel av två grundegenskaper så stämmer tillåmed skadeskalan rätt bra.
Skadepotential skulle lämpligtvis bokföras som "+0", "+1", "+2" osv.
Som finess skulle man kunna ge negativa potentialer också, eller ge minus för riktigt suboptimala avstånd. I det läget slår man fler tärningar men väljer de två sämsta.
Kropp, Sköld, Dolk, Svärd, Stång, Spjut, plus Klo, Hugg och Svans för monster.
När det gäller avståndens benämning så vore det väl trevligare med Kropp (obev, med eller utan klor odyl), Hand (dolk, sköld), Kort (svärd, yxa), Långt (stav, långa yxor å sånt), Mycket långt (spjut).
Att skilja mellan typ klo och hugg för monster verkar lite konstigt, precis som om man skiljer mellan att få in en knytnäve eller slita motståndaren ur balans i ett slagsmål, eller som om man inte använder den fria handen när man slås med dolk eller svärd. Nä, låt systemet förutsätta att man använder alla kroppsdelar man kan hela tiden, och så är det den mest skadliga som avgör skadepotential. Så obeväpnat är alltid obeväpnat, fast skadepotentialen avgörs av ifall man har en massa klor, och horn, och svansar med taggar och annat elakt. Att en lång svans har längre räckvid än Kropp går ju bara i linje med vad du (väl) sa om att jättar har längre räckvidd för motsvarande anfallssätt.3