w176
Förlorad dotter
Jag började leka med en tanke på ett mini-system oom ska handla om att i en konflikt kommer den ena spelaren styra konflikten, och den andra spela bejakande, men ingen av dem ta över de övergripande narrativet utan bägge fortfarande bara spelar sin roll.
Roller är Bra, Normal eller Dålig i en bunt egenskaper. Dels 4 grundegenskaper som ska täcka upp "allt". Exakt vilka dessa är inte centralt för funderingen men låt oss säga Intellekt, Karisma, Fysik, Paranormalt.
Enligt systemet ska du vara ha lika många Bra som Dåliga egenskaper och lika många Normala som Bra och Dåligt sammanlagt. Av grundegenskaperna ska man alltså ha 1 Bra, 1 Dålig, 2 Normala.
Sen får spelarna fritt definera ett antal till traits som får vara vad som helst. Bara alla spelare definerar lika många och de håller ration 1 Bra:1 Dålig:2 Normala.
Systemet går ut på att om någon är Bra eller Dålig på något ställs mot någon som är Normal, på något styr den som är Bra/Dålig utgången på scenen och den som är Normal assisterar och bejakar den som är Bra/Dålig's berättande.
Exempel: Axel som är Dålig på att slåss, slåss med Berit som är Normal på att slåss. Axel styr den riktining scenen tar, men gör detta genom att berätta hur det går dåligt Axel.
Har man inget relevant egenskap är man automatiskt "Normal" på det
Exempel: Cecilia som är Bra på att "Sno saker" försöker sno en grej drån David som inte har någon relevant egenskap att bemöta det med, varpå han atomatiskt räknas som Normal. Cecilia styr utgången genom att berätta hur de går bra för Cecilia.
Dålig trumfar Bra. Så om Axel som är Dålig på att slåss, och Cecilia som är bra på att slåss så är det Axel som styr händelseutvecklingen. Med detta vill jag få folk att spela på svagheter och att folk ska spela på coola nederlag.
Specifika egenskaper trumfar generella egenskaper. Som om Berit som har Löpare-Bra och David som har Fysik-Bra hamna i konnfikt styr Berit händelseförloppet.
Om man hamnar i en situation där bägge spelarna har samma så bestämmer ingen rätt att bestämma den övergripande riktningen på scenen, utan man spelar för en kompromiss. Att öva på kompromissa är bra.
Samma regler gäller för slps.
Min tanke med systemet är att det ska spelas med att spelarna bara "får styra sin karaktär", det handlar inte om att de ska styra det övergripande narrativet. Utan man spelar bara sin karaktär, men ena spelaren får rollen att bejaka, och den andra att leda.
Några tankar?
Funderar på att testa det på Wilpers nästa knytkonvent.
Roller är Bra, Normal eller Dålig i en bunt egenskaper. Dels 4 grundegenskaper som ska täcka upp "allt". Exakt vilka dessa är inte centralt för funderingen men låt oss säga Intellekt, Karisma, Fysik, Paranormalt.
Enligt systemet ska du vara ha lika många Bra som Dåliga egenskaper och lika många Normala som Bra och Dåligt sammanlagt. Av grundegenskaperna ska man alltså ha 1 Bra, 1 Dålig, 2 Normala.
Sen får spelarna fritt definera ett antal till traits som får vara vad som helst. Bara alla spelare definerar lika många och de håller ration 1 Bra:1 Dålig:2 Normala.
Systemet går ut på att om någon är Bra eller Dålig på något ställs mot någon som är Normal, på något styr den som är Bra/Dålig utgången på scenen och den som är Normal assisterar och bejakar den som är Bra/Dålig's berättande.
Exempel: Axel som är Dålig på att slåss, slåss med Berit som är Normal på att slåss. Axel styr den riktining scenen tar, men gör detta genom att berätta hur det går dåligt Axel.
Har man inget relevant egenskap är man automatiskt "Normal" på det
Exempel: Cecilia som är Bra på att "Sno saker" försöker sno en grej drån David som inte har någon relevant egenskap att bemöta det med, varpå han atomatiskt räknas som Normal. Cecilia styr utgången genom att berätta hur de går bra för Cecilia.
Dålig trumfar Bra. Så om Axel som är Dålig på att slåss, och Cecilia som är bra på att slåss så är det Axel som styr händelseutvecklingen. Med detta vill jag få folk att spela på svagheter och att folk ska spela på coola nederlag.
Specifika egenskaper trumfar generella egenskaper. Som om Berit som har Löpare-Bra och David som har Fysik-Bra hamna i konnfikt styr Berit händelseförloppet.
Om man hamnar i en situation där bägge spelarna har samma så bestämmer ingen rätt att bestämma den övergripande riktningen på scenen, utan man spelar för en kompromiss. Att öva på kompromissa är bra.
Samma regler gäller för slps.
Min tanke med systemet är att det ska spelas med att spelarna bara "får styra sin karaktär", det handlar inte om att de ska styra det övergripande narrativet. Utan man spelar bara sin karaktär, men ena spelaren får rollen att bejaka, och den andra att leda.
Några tankar?
Funderar på att testa det på Wilpers nästa knytkonvent.