Exakt. Att försöka tillämpa något ens avlägset simulationistiskt på D&D:s regelsystem är dömt att misslyckas.Eksem said:Skall man betrakta hit points som skadepoäng och slagväxlingen som tennismatch med ett slag per 6 sekunder så har ju spelet varit helt paj sedan dag 1.
jag tyckte det var ascoolt, med en miss som genererar skada, men nu när du skriver förstår jag precis vad du menar.Necross said:Är det bara jag som tycker att något är seriöst skumt med ett spelsystem där en miss gör skada? (Jag syftar på en del powers i D&D 4E)
Det slog mig nu att såna attacker funnits i D&D, typ, alltid: nämligen attacker som gör halv skada om du lyckas med ditt räddningsslag.Necross said:Är det bara jag som tycker att något är seriöst skumt med ett spelsystem där en miss gör skada? (Jag syftar på en del powers i D&D 4E)
Det där såg jag också igår när jag blädrade genom phb version 4 och de skrev justDante said:Det slog mig nu att såna attacker funnits i D&D, typ, alltid: nämligen attacker som gör halv skada om du lyckas med ditt räddningsslag.
Fast såna attacker dök upp redan i augusti 2006, så helt nytt är det inte.Bombu said:[…]det uppfattas ju ändå som nått nytt i och med att de gör det nu också gäller för vapen attacker.
lite så blir det ju i dnd som är ett såpass stort spel, det är nytt i grundreglerna men finns nånstans i ett supplement, som jag ioförsig har hört mycket gott om, men inte läst.Dante said:Fast såna attacker dök upp redan i augusti 2006, så helt nytt är det inte.Bombu said:[…]det uppfattas ju ändå som nått nytt i och med att de gör det nu också gäller för vapen attacker.
Det tycker jag egentligen är ganska bra, liksom om de ger ut nya regler så förväntas de vara såpass balanserade och bra att de kan användas överlag.Eksem said:Jo, nytt i D&D Core är det ju allt. Fast i framtiden är väl allt Core?
Om du misslyckas med ditt attackslag så lyckas motståndaren alltså ta sig ur vägen, men inte tillräckligt mycket för att undvika all skada.Necross said:OK, men jag har aldrig uppfattat Fireball-räddningsslaget som ett "roll to hit" eller ens "roll to damage", utan som ett "roll to det out of the way".
Behöver du en axel att gråta mot?Necross said:Man förväntar sig ju alltid att de ska hålla allt balanserat och "core"-vänligt, men det dröjer nog inte förrän firmafest-böckerna börjar dimpa in, med "Complete Broken" och "Complete Ninjameister" och "Complete Badass M-F" o.s.v inklusive sånt där som Divine Metamagic och dylikt. Fast jag har inte läst så noga, de kanske har tagit med det där redan i grundböckerna nu? (typ sånt som gör clericen till bättre fighter än fightern o.s.v.)