Re: ???
Ok, kanske borde vi prata om "spel som kräver långa förberedelser" istället för "avancerat"? Jag förstår din poäng, att säga att man spelar "avancerat" är nog svårt utan att det, kanske med viss rätt, uppfattas som elitism. Alltså ett lite olyckligt ordval. Hur skulle man kunna uttrycka det bättre?
Detsamma gäller väl lajv, att sy kläder och fixa prylar är IMHO med automatik en högre ambitionsnivå än att kvista över till en kompis med regelboken i ryggsäcken. Men det är som sagt kanske mer korrekt att prata om en "annorlunda" nivå, så att ingen känner sig trampad på.
Jag är visserligen fel person att uttala mig om lajv, men baserat på diverse andrahandsintryck har jag också fått uppfattningen att delar av lajvrörelsen rör sig i en mer konstnärlig och experimenterande riktning. DN har tex skrivit om lajvet "Futuredrome" som beskrevs mer som performancekonst, och i diverse rollspelstidningar som jag bläddrat i nämns ofta lajv som "banbrytande" eller "nyskapande". Det verkar alltså (kanske) finnas en del som ser möjligheter att föra lajvandet från förströelsenivå till nya höjder. Så varför skulle man inte kunna göra så även med bordsrollspel?