Nekromanti Missleboken

Blasphemy

Swashbuckler
Kul...

Kul att boken får så många positiva kommentarer. Den var mycket rolig att skriva på och det är inspirerande att höra alla varma ord.

Sedan har jag ju haft hjälp av Krilles texter där i grunden samt att jag slapp skriva massor med saker som jag nog hade somnat in över (typ byteshandel och sånt).

Kul att äventyret gillas dessutom - valde att lägga till 16 sidor i boken för att göra ett äventyr där alla scenarion skall gå att klara utan strid samt där misslor ligger i fokus. Sedan svällde det en aning... Men "Hemligheten" om misslornas ursprung avslöjas ju till viss del i äventyret.

Själv har jag inte fått se boken - den ligger på posten någonstans så jag skall väl ta mig dit och hämta ur den när tid blir - för har vare sig sett bilder eller läst i den på säkert ett år.

Poseur

Swashbuckler
Re: Kul...

En sak stör jag mig på nu när jag haft lite mer tid att kolla i saker. framför allt bytestabellen, den är väldigt bra om man inte kollar djupare i den.
Tex;
-Vägbröd, torkat kött, fyra veckor(16kg) kostar lika mycket som Torkat kött, ett halvt pund(o,25kg)
-En kagge öl(5.2l) ur bytesgrupp fyra, men ett stop öl(1.3l) är ifrån bytesgrupp 1. Dvs 4 stop öl på en kagge även fast kaggen är 8x dyrare.
-Eller att en silversked är dyrare än en enkel ridhäst...
-Både kryddad sprit,vanlig sprit och wiskey är lika dyra...
-Eller att du får en träl för en kagge(5,2l) sprit.
Visst tabellen är skriven utifrån misslors perspektiv och väldigt generell. Men jag kan tycka att alledens för lite arbete för att få in peningekonomin kontra byteshandel har gjorts. Liksom en spade i spelarens bok kostar 50 silver! Uppåt väggarna fel medans bytesvärdet är ur grupp 5 vilket skall motsvara omkring 8s... Detta stör mig att det är så olika (även om byteshandel är bättre, men allens för olika...

Men jag kommer nog ändå använda byteshandeln i mindre städer,byar och bland misslor. I större städer blir det gammla hederliga skummpriser ifrån spelarboken...

SPOILER HÄRUNDER!
SPOILER FÖR ÄVENTYRET HÅL I HIMLEN INGA SPELARE BÖR LÄSA!

En sak som jag kom att tänka på efter läst igenom äventyret. Det var de olika nycklarna som finns(fanns?) is, eld ,ljus och skugga...
Fyra stycken nycklar... Misslornas gamle fiende var en gammal ond trollkung...
Hmm bestialiska folk nu då. Det finns där bland bergstrollen fyra trollkungar som vardera vaktar olika "demoner". Dessa olika demoner omnämns som, det obarnmhärta ljuset, det kvävande mörkret, den bessingingslösa hettan och slutligen den grymma kölden... Hmm ett sammanträffande, tror inte det. Skulle vara väldigt kul med ett (officielt)äventyr efter hålet i himlavalvet där man fick reda på mer om "sambandet"(eller avsaknaden)

Hjalle

Swashbuckler
Det är just i grottkräl de gör sig

Alltså, i grottkrälaräventyr ser jag inga problem som helst med en missla, eftersom grottkrälaräventyr ofta är rätt avslappnat komiska. I ett spelande som kretsar mer kring andra saker har jag svårt för misslor eftersom det är så svårt att ta dem på allvar.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Kul...

Angående bytestabellen: Ehhhhhhhhummm

-Vägbröd, torkat kött, fyra veckor(16kg) kostar lika mycket som Torkat kött, ett halvt pund(o,25kg)

Men då ska du bara veta vilken usel kvalité det är på det torkade köttet du köper i bundeln. Det står ELDORADO på paketet och det smakar som torr hamster. Det andra torkade köttet är som en riktigt go torkad renbog.

-En kagge öl(5.2l) ur bytesgrupp fyra, men ett stop öl(1.3l) är ifrån bytesgrupp 1. Dvs 4 stop öl på en kagge även fast kaggen är 8x dyrare.

Men då får du även med en fin kagge - och det är inte att underskatta!

-Eller att en silversked är dyrare än en enkel ridhäst...

Det kanske är en väldigt stoooor sked... en väldigt trött ridhäst. Eller så är skedar bara så pass mycket finare...

-Både kryddad sprit,vanlig sprit och wiskey är lika dyra...

Sprit som sprit - det är procenten man köper den för.

-Eller att du får en träl för en kagge(5,2l) sprit.

Ack - det är sorgligt hur lätt folk blir slavar under alkoholen.

Hmmmm men visst - det är kanske lite konstigheter. Får erkänna att jag inte haft med dessa texter att göra. Det enda jag skrivit på kapitlet om byteshandel (har jag för mig - som sagt länge sen nu) var olika marknader och sådant. Men du får helt enkelt modda det lite verkar det som.

Angående äventyrsfunderingen:
Indeed brave adventurer you are very perceptive!!

Blir nog inget äventyr som så - men Demoner & Demonologi kommer innehålla en del förklaringar.

Poseur

Swashbuckler
Re: Det är just i grottkräl de gör sig

@Hjalle
Trodde du syftade på det när du skrev "kebab" så. Men det finns även tips om hur man spelar misslor i mer intrigspelande och sådant. Men kanske inte som nyckerfigurer men väl spännande och inspererande karaktärer i miljön. Vem skulle tex tro att en missla drogade ner baronen? Eller vem skulle tro att en missla bar på ett viktigt dokument? Eller ens är beväpnad?

@Blasphemy
Jo jag förstod det i tabellerna men det är egentligen inget som stör mig... Sen kanske man kan hävda att det finns för lite tillgång på öl,och vipps så hoppar kaggen med öl upp ett steg.

Men Doh! jag vill ju inte vänta i flera år på svaret:(
Jag som tyckte jag var smart ett tag där... Men men, jag har stora förhoppningar nu på demonboken, du har ju nämligen satt ribban ganska högt iochmed både Thalamur,misslor och noir.

Fast, vill ändå inte vänta.

Blasphemy

Swashbuckler

Well... ska försöka arbeta på med den... Så förhoppningsvis blir det inte flera år - utan kanske bara ett år.

Men du får tänka att Alver kommer snart. Förhoppningsvis redo att launchas till påsk.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Faktum är att om man boikstavligt talat krälar runt i en realistisk grotta är nog missla bland det bästa man kan vara, förutom gûrd. Trånga passager, vetu.

Regmolar

Swashbuckler
Så, då har jag nu äntligen fått boken, och "jag ska bara skumma igenom kapitlena och se vad den innehåller" blev 2-3 timmars läsande när jag borde ha pluggat istället...

Eftersom jag inte har hunnit läsa hela och det redan finns ordentliga genomgångar kan jag bara hålla med om att det jag har läst hittills är väldigt välskrivet och att det genast blev en av mina absoluta favoritmoduler (jag gillar folkslagsmoduler, antar jag), och misslorna har just nu klättrat från en mundansk parentes till ett av världens häftigaste folkslag på min privata lista. Ett underbart arbete, alla delaktiga på Neogames!

Och nu när vi är inne på ämnet ska jag passa på och tacka för det föredömliga hanterandet av min dubbelbokning; det är nog inte på alla företag som sådant upptäcks innan varorna hinner bli ivägskickade!

Legion

Warrior
Roligt att höra att Misslorna vuxit en del från den tidigare alltför vanliga synen på dem som lite "onödiga" varelser i Mundana. De har under arbetets gång blivit även mina favoriter, och jag tycker den här boken lyfter fram dem bra och gör dem riktigt intressanta.

Angående dubbelbokningen, ska jag vara helt ärlig så hade jag nog inte upptäckt det om du haft något vanligare namn :gremwink:

k7e9

Hero
*hm* Nu har jag läst så mycket bra om misselboken här på forumet, så nu skulle jag gärna vilja se den trilla in genom mitt brevinkast, alternativt att ett paketavi trillar in... Slöa post!
Idag är ju sista dagen innan jag åker iväg och hälsar på päronen över jul, vad ska jag göra på julafton nu då, om jag inte har en missselbok?

Finns det möjlighet att söka på paketen och få reda på vart de ligger och trycker?

Poseur

Swashbuckler
Om du har ordernummret så kan du gå in på posten och söka vart paketet är. www.posten.se .. du ska ha fått en leveransbekräftelse ifrån neogames där ordernummer står.
Dvs om du vart duktigt och skrivit i rätt emailadress

Johan K

Gammal & dryg
Så även jag måste säga att denna bok är mycket trevlig att läsa.. Bläddrade lite i den idag, så jag tror att det blir som så att jag kommer att önska mig den i julklapp.

antorax

Swordsman
Tvärtemot

Det är ungefär så jag känner mig, tvär och tvärtemot när jag säger att jag inte gillar Misslorna. Faktiskt.

Överhuvudtaget har jag en rätt så negativ bild av alla sorts halvlängdsmän, hobbitar och misslor. Det känns som om de allra flesta är hobbitar, eller korta tjuvar. Vilket Neogames enligt mig tyvärr gjort. Mest tycker jag att misslorna liknar hobbitar. Stilla bondeliv som egentligen inte passar så bra i "traditionella" äventyr. Röker pipa, äter paj och är lyckligt ovetande av ondskan i världen. De har dock inte hår på fötterna, men nästan som hobbitar. Verkar också som om författaren tänker sig att rollpersoner som är misslor ska fungera ungefär som Frodo och Sam i Härskarringen.

Ytterligare en sak jag inte diggade så värst var den hela sagomystiken. Allt i misslorna är sött, barnsligt och sagolikt. Mundana runt om misslorna verkar ovanligt mundant, det är den bortsprungna suggan eller en onda ulven som är problemet typ. Det passar helt enkelt inte in i resten av Eons böcker, visst, Mundana är en mycket mångfacetterad värld, men för mig passade det inte in. Inga hallonpajer med saft för mig!

Sedan vill jag dock säga att jag tycker om äventyret, har inte läst hela, men gillar det so far, dels innehållet, och dels idén om ett äventyr i boken.

Weilyn

Veteran
Re: Kul...(spoiler för spelare)

SPOILER!

En annan sak som jag tycker är rätt intressant är alla likheter som finns mellan odjur och misslor. Enligt Bestaliska Folk dök odjuren upp i Mundana för omkring 100 år sedan. Varför? Var någonstans fanns de innan?
Kommer de också från Trollvinter-världen, är de muterade monster-misslor som skapats av någon halvgalen magiker eller har de lärt sig språket och minnesdelar-förmågan av någon missla?

Jisses, vad många äventyrsuppslag som dyker upp i huvet nu...

DesertRain

Hero
Re: Kul...(spoiler för spelare)

Jag har för mig att det nämndes i äventyret att portalen mellan världarna öppnas lite då och då, så kanske odjuren kom in i Mundana då? Likheterna i särskilt språket är ju lite för stora för att det ska vara en slump.

Poseur

Swashbuckler
likheter ingen slump (spoiler)

Jo jag har också sett likheterna mellan odjur och misslor och lär ju säga att jag försökt lista ut en vettigt förklaring i mitt eget huvud och hittar fortfarande ingen.
Vad jag är inne på är dock att odjuren precis som misslor kommer ifrån "trollvinter". Att odjuret kallas för just "odjur" är ju för att människorna inte har något bättre namn för dem. Jag är dock inne på att dom är förvisade troll eller troll som ansett sig skyldiga till misslorna(kanske andra arters?) lidande i "trollvinter" och därför gett sig av till mundana för att också dom undkomma trollkungens vrede.
Det kan förklara språkets likheter, deras trolllika utseende...

Nej nu ni, nu fick jag ett uppslag medans jag skrev.
Tecknet i deras panna kan vara en slavsymbol för deras fångenskap/lydnad till trollkungen. Trollkungen verkar ju vara en minst sagt ond figur och kanske förslavade resten av trollen och hade dem som en under/lydnadras. Och Odjuren har på samma sätt som misslorna flytt ifrån "trollvinter". Som jag precis sa, det kan förklara de liknande språken, deras trollika utseende och förmågan att utbyta minnen kanske alla varelser har i trollvinter?

/poseur spånar på. Någon får gärna haka på

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: likheter ingen slump (spoiler)

Minnesbytandet är, så vitt jag minns, en missleunik förmåga i Trollvinter. Jag undrar just ifall Krille fortfarande har filerna liggande? Ett fysiskt exemplar torde ju vara svårt att få tag på.

Regmolar

Swashbuckler

Jag gissar starkt på att de är någon form av slavar till "Trollkungen" (som ju till 99 % tycks vara en demon) som härstammar från misslevärlden - det skulle förklara

*Deras styrka - de utgör bra arbetskraft
*Deras köldtålighet - världen de kommer ifrån i så fall är ju frusen
*Att deras språk liknar la'itha
*Möjligen deras tecken i pannan (som nämnt ovan)

Däremot är jag tveksam till om de är släkt med troll, då misslorna ju inte är släkt med några andra mundanska varelser, men chansen att båda egentligen är skapade ur mundanska varelser (alver och troll?) finns ju.

Anledningen till att de heter "odjur" skulle jag för övrigt säga att det är den närmaste svenska översättningen till engelskans "ogre" - kollar man i Monster & Varelser ser man att allt annat än "stor, stark humanoid som lever i berg" kom till i och med Bestialiska folk. Den modulen har gjort mycket bra. Men ska vi hålla oss i Mundana är din gissning nog helt rätt :gremwink:

Poseur

Swashbuckler

Mm just ja jag missade ju köldtåligheten, där har du en stark poäng.
Det jag menade var inte att de var släkt med mundanas troll utan kanske är en "troll"ras ifrån Trollvinter. Dvs en form av trollen som fanns där och är ju således ganska likt hur man förestller sig troll. stora hoimanoida,går svagt frammåtlutande och väldigt massivt byggda.

Jag ser absolut att dom inte är släkt med trollen i mundana men kanske med trollen i trollvinter(för att precisera).

/poseur tror på trollslavar som flytt

Poseur

Swashbuckler

Har du läst äventyret som följer med missleboken?
Om inte så framgår det att odjuren och misslorna kan utbyta minnen, något som misslor inte kan med någon annan varelse på mundana så.

Viss likhet.

/Poseur tror inte på slumpen.