Nekromanti Missleboken

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: likheter ingen slump (spoiler)

Alltså, grejen är den att Trollvinter är Krilles gamla rollspel. Misslorna plockades över i Mundana från Trollvinter på den tiden Krille fortfarande skrev åt Neogames, och gjorde det på bokstavligast möjliga vis, genom att de ramlade in i ett hål mellan de två spelvärldarna. I spelet Trollvinter var de tre raserna just människor, troll och misslor. Förmågan att dela minnen var där, så vitt jag minns, begränsad till misslor. Problemet är förstås att få tag på reglerna till Trollvinter -- jag har för mig att de låg uppe på Rävsvans hemsida, men jag hittar dem inte nu. Det tycks alltså svårt att kolla parallellerna mellan Trollvinter-trollen och odjuren (jag minns dock inga symboler i pannan -- men det är ju möjligt att den som skrev odjurstexten i Bestialiska Folk inte hade koll på Trollvinter).

Legion

Warrior

Hade de 2 spelen varit helt lika, så hade detta forum hetat "Eon & Trollvinter", inte bara "Eon". Vilket det gör. Oavsett hur det såg ut i trollvinter, så är det inte på något sätt gällande för hur det ser ut idag.

Poseur

Swashbuckler

Alltså jag vet mycket väl att misslor kommer ifrån krilles första rollspel Trollvinter och att dom hoppade in genom ett hål till mundana när Eon gjordes.

Dock var det i Eon1 ett och sedan den sekunden misslorna skrev in i Eon så är dom en del av eons kampanjvärld.

De argumenten du lämnar är så att säga att Alver kommer ifrån jorden och hoppade på ett rymdskepp och kom till mundana. :gremwink: Liksom det funkar inte.

Misslor är en del av Eon nu och har därför förklarats lite om deras historia iochmed äventyret med det passande namnet "hålet i himlavalvet" som tillhär Missleboken.
Och vad som gäller misslorna i eons kampanjvärld är inte nödvändigtvis samma som gäller i spelet Trllvinter.

Orcer i sagan om ringen är inte samma orcher som i Warcraft.

Misslor i Eon är misslor i Eon. Inspirationen är ifrån Krilles spel Trollvinter.

/Poseur ser möjligheter inte svårigheter.

Krille

Super Moderator
Trollvinter-filerna

Bobby Magikern said:
Minnesbytandet är, så vitt jag minns, en missleunik förmåga i Trollvinter. Jag undrar just ifall Krille fortfarande har filerna liggande? Ett fysiskt exemplar torde ju vara svårt att få tag på.
Trollvinter-filerna ligger här.

Regmolar

Swashbuckler

Ah, då förstår jag. Blir lite förvirrande när generella ord används i sin rätta betydelse i ett sammanhang där de har en mer specifik betydelse med, om du förstår vad jag menar. På det stora hela skulle jag vilja ha en bra "behind the screens" på det äventyret, bara för att det innehåller så pass mycket viktigt om metafysiken som bara impliceras eller nämns, men vi får väl vacker vänta till "Demoner" för det...

Jag tänkte lite mer på saken och kom förresten på ännu en sak i äventyret som stöder tesen: Odjuren "ser demonen som sin herre" och "vet att de inte kan trotsa dennes order" - även om det inte nödvändigtvis måste vara därför, så skulle det hela förklaras väldigt bra av att de haft helt olika rang under samma övernaturliga mästare.

Blasphemy

Swashbuckler

Precis som Legion skrev ovan... och som du så tydligt påpekade så är det två olika spel och två olika "misslor".

Misslornas bakgrund, hemvärld och förmågor har anpassats till Mundana och den kosmologin.

Sedan vill jag även påpeka att när det gäller sagan om Trollvintern så får ni tänka på att den blivit förvanskad på många sätt av de 2000 år som gått. Jämför den med Fenjas berättelse exempelvis... Denna förvanskning gäller självklart termer och liknelser - som troll exempelvis.

/ Petter - Som har julledigt och arbetar på Demoner.

antorax

Swordsman

Bra initiativ! Att jobba på demoner alltså! Ett supplement som vi alla väntat på, i åratal! God Jul!