Re: Människor - psykopatiska galningar!!!!
Nja, skämt och sido, det du skriver har förvisso en viss vikt - kontrollmyndigheter har viss påverkan och "preventiv" verkan mot brott. Som man brukar kalla det, risken att bli straffad av en kontrollmyndighet - t.ex. staten - om man bryter mot lagen har avskräckande effekt, men detta är något som inte alls är speciellt svårt att ifrågasätta. Eller snarare, det är mycket enkelt att ifrågasätta hur stark denna avskräckning egentligen är. Att den inte är speciellt stark är ju dödsstraff ett utmärkt exempel på; faktum är, att exempelvis USA som ju har och praktiserar dödsstraff har en skrämmande hög brottsstatistik
Det är klart att alla inte blir avskräckta men nu är det ju ändå lite skillnad på kontrollmyndigheter i våran tid och i medeltiden (eller egentligen i Mundana eftersom att det är det vi diskuterar). Nu så är det väldigt långdragna processer för att få till domar. Trovärdiga vittnen måste finnas, eller annan stark bevisning. Sedan så finns chans att överklaga osv, osv. Riktigt så omständigt är det ju inte i Mundana, oftast går det ganska fort att bli dömd och att domen uträttas. Blir du dömd till döden får du ju inte precis sitta i dödscell i sjutton år med en massa möjligheter att överklaga. Fängelser i Mundana är inte precis lika trevliga som i våran värld, där de ändå inte är speciellt trevliga. Du förstår kanske vart jag vill komma.
Sedan finns det ju alltid sådana man inte kan komma åt (rättsligt iaf), både i IRL och i Mundana men det är en annan sak.
Sedan kan man alltid avskräckas då man tänker på att för misslans vän, kraggbarberen Oggimer, räcker det troligtvis med att misstänka att en viss person har våldtagit/misshandlat/dräpt dennes vän, misslan, för att han ska bryta ett antal spontant valda ben i kroppen på personen ifråga. Iofs så förekommer det en del sådant i våran värld också.
Min poäng? Jo, att kontrollmyndigheter och lagar förvisso har en viss avskräckande effekt, men att det inte krävs speciellt mycket för att den ska blekna. Återigen, man säger inte "crimes of passion" utan anledning; de flesta våldsbrott är sällan speciellt kalkylerade eller liknande - de utgör "stundens infall". Så även om du har en poäng, så är den inte speciellt stark.
Nog för att det redan tagits upp men spontan brott som begås i stundens infall utan någon genomtanke alls begås i kretsar nära personen ifråga. Och hursomhelst så begås dessa brott knappast utan provokation och misslorna lär ju inte provocera personen ifråga att begå ett sådant brott. Sedan finns det människor som blir provocerade bara av hur misslorna beter sig (snälla och kramgoa) men då till nästa fråga: hur mentalt friska är de personerna?
Hehe, och detta är inte förnuft menar du? Det är ju just ett typexempel på förnuft! Om jag gör X, händer Y; jag vill inte att Y skall inträffa, alltså bör jag inte göra X. Så det handlar visst om förnuft, men faktum är - som jag påpekade - så är de flesta människor inte helt förnuftsstyrda utan känslor spelar lika stor roll. Och känslan "fy fan vad jag är sur på Torsten" kan minsann vara starkare en detta lilla förnuftsmoment och då ligger Torsten brunt till - återigen, "crimes of passion"...
Jag skulle vilja säga att för de flesta personer så skulle nog förnuftet få råda i en sådan situation. Bara för att man blir jävligt förbannad på någon så leder det inte till att man slår ihjäl honom bara sådär. Ofta har man någon egen moral som säger att det är fel (det har redan nämnts av andra) och än fast den kan överskuggas av känslor så kan också påföljderna för en sådan handling få de flesta att lugna ned sig. Dock så säger jag inte att man alltid låter en oförätt eller bara att man är allmänt förbannad gå "ostraffat" förbi. Hårda ord kan hagla eller slagsmål kan utbryta men att man helt enkelt skulle greppa spaden och dunka ihjäl någon för att hans grödor är finare, att hans boskap har förstört en del av sina egna grödor eller att grannens son spöat ens egen son skulle jag vilja säga är ganska ovanligt.