Nekromanti Misslor hos alver

jacobsson

Veteran
jag e inte säker men det intryck jag har fått av misslor så skulle nog inte enns en missla vilja lära sig en stridskonst vart den än kommer ifrån

Krille

Super Moderator
"Kan en missla få lära sig en alvisk stridskonst (med ishani)?"

Nej. Ishanin är för lång, misslan för kort, alven vill inte lära ut och misslan vill inte lära sig.

rax

Swordsman
Om du vill tillåta en missla med stridskonst så gör för all del det.

Men om man kortar ner ishanin är det ju inte längre en ishani, eller hur? Nya vapenvärden är isf definitivt på sin plats, med sämre öppnings-SI (pga av minskad räckvidd) och iaf lägre hugg- och krosskada (kortare sving, lättare vapen). Stickskadan kan man nog låta vara oförändrad.

Förmodligen blir det också något svårare för en alvisk ishanimästare att lära ut sin stridskonst (men inte omöjligt), då såväl eleven som dennes vapen är betydligt kortare och lättare än vad mästaren är van vid. Rörelser, anfallsteknikner, osv måste anpassas även om själva grunderna är samma som tidigare.

/Rax, ser framför sig en Yoda-ninja-klon från "Attack of the Clones" :gremgrin:

vandraren

Swordsman
Det verkar ha gått inflation i stridskonster i er spelgrupp. Döda alla kobold-RP och hälsa från anti-koboldstyrkan. :gremlaugh:

Berfa

Veteran
IRL-kobold =) [OT]

Det verkar ha gått inflation i stridskonster i er spelgrupp. Döda alla kobold-RP och hälsa från anti-koboldstyrkan.
Isånna fall kan jag nog kalla mig IRL-kobold om stridskonster är koboldiska. Är inne på min 5 kampsport, självfallet har/är jag inte lika bra på alla men lagom iaf.

Varför är det då koboldiskt? =)

Stridskonster är roliga och mer sofistikerade sätt att slåss på (iaf i Rollspel) och det är alltid kul när nått snyggt händer. =)

/Berfa, The IRL-kobold... :gremlaugh:

Marukusu

Hero
Snälla Jesus Kristus, rädde min själ!
Såvida jag inte jag har fått någonting HELT om bakfoten så är i stort sett ALLA misslor PACIFISTER. Skulle en pervers liten rövare vilja någon missla illa så hälsar lilla misslan bara på sin polare kraggbarbaren (som vördar misslor då dessa "kommer från himmlen") som i heligt raseri klyver pervorövaren i trenne delar och super sig full på missleöl. Vill en person så gärna spela med en krigare med ishani, varför då inte göra en alv med en sådan? Jag menar, kolla på misslorna! Sämre krigarattribut får man ju leta efter (-STY, TÅL)...

Dessutom vem har respekt inför en liten gullig sjuåring med spjutsvärd? Inte jag, i alla fall...

Hike

Veteran
Yoda-ninja

Hahaha, jo, jag kan också se det framför mig.
Om jag får ha en syl i vädret så låter hela den är idén (missla med ishani-stridskonst) rätt dum, but hey, what ever makes you happy :gremtongue:

rax

Swordsman
Skulle en pervers liten rövare vilja någon missla illa så hälsar lilla misslan bara på sin polare kraggbarbaren (som vördar misslor då dessa "kommer från himmlen") som i heligt raseri klyver pervorövaren i trenne delar och super sig full på missleöl.
Vilket ju förutsätter att det finns kraggbarbarer i närheten och att misslan överlever ett eventuellt överfall, eller hur? I Consaber finns t ex tre misslenationer och inga kraggbarbarer, så hela konceptet med "misslor behöver inte kunna skydda sig själv de har ju alltid kraggbarbarer i närheten" faller ganska platt till marken.

så är i stort sett ALLA misslor PACIFISTER
Notera "att i stort sett alla" inte är detsamma som "alla" (=100%), vilket trots allt lämnar utrymme för mer hårdföra misslor om spelare och SL är överens om detta.

Vad gäller misslornas påstådda pacifism har jag läst igenom gratiskapitlet om Mundana på Eons hemsida samt det material Krille (som är upphovsman till misslorna) har lagt ut här, och ingenstans kan jag läsa mig till att misslor är helt främmande för våld.

Krilles egen syn på misslor med vapenträning framgår tydligt här och här. Notera poängen - kroppsbyggnaden är det som i första hand sätter stopp för misslor att bli vettiga krigare, varför få (utom Smultron, då) ser något skäl att pyssla med det. Att misslor skulle vara principiella pacifister påstår han aldrig.

Jag personligen har svårt att föreställa mig en missla med ishani och tillhörande stridskonst, men om Andreas och hans spelare vill ha det så har jag inga problem med det - det är inte jag som ska spela i deras kampanj.

/Rax, respekterar alltid beväpnade sjuåringar - vem vet vad de kan hitta på... :gremshocked:

Krille

Super Moderator
Misslors pacifism

"Såvida jag inte jag har fått någonting HELT om bakfoten så är i stort sett ALLA misslor PACIFISTER."

Du har inte fått det helt om bakfoten, bara halvt.

Det är så här: misslor har inte kroppsbyggnaden för att bli bra krigare! Det är faktiskt inte svårare än så. De är för korta, för svaga och för lätta! De når inte fienden, de har inte muskelstyrkan att hantera vapnen och de har inte massan i kroppen för att få något schwung bakom anfallen eller tryck i försvaret. Kort sagt, misslor suger som krigare av rent fysiska skäl.

Eftersom misslor är mycket praktiska varelser och faktiskt inte bakom flötet det minsta så inser de själva att de suger som krigare. Således gör de inga som helst pretenser att försöka bli krigare, eftersom det enda som de skulle kunna ha en chans att kriga mot med framgång är andra misslor. Det hjälper föga i en värld där majoriteten av alla konflikter sker mellan långlingar, inte mellan misslor. Misslor är som sagt var praktiska varelser: om något är onödigt så saknar det värde, och misslan har ingen större lust att slösa bort sin energi på sådant dravel.

Logiken i misslehuvudet är en tydlig och enkel kedja: "Jag kommer alltid att suga på att slåss" --> "alla försök att lära mig slåss är slöseri med tid" --> "jag struntar i att lära mig att slåss, och överlåter det åt långlingarna". Så det har inte med någon slags pacifistisk läggning eller filosofi att göra - de är helt enkelt bara praktiska nog att inse att våldsträning för misslor är slöseri med tid.

Detta skulle naturligtvis kunna ändras om någon uppfann kalasjnikoven. I likhet med vår värld så blir barnsoldater inte praktiska förrän de får vapen som neutraliserar deras avsaknad av styrka, massa och längd. Samma gäller även misslor.

Men eftersom krutvapen inte kommer att komma in i Mundana utom möjligen över Marcos döda kropp så kommer misslor aldrig-aldrig-aldrig-aldrig att bli bra soldater.

Demiurg

Warrior
Re: Misslors pacifism och Marcos lik [OT]

Men eftersom krutvapen inte kommer att komma in i Mundana utom möjligen över Marcos döda kropp så kommer misslor aldrig-aldrig-aldrig-aldrig att bli bra soldater.

Eller så skuttar man glatt över Marcs döda kropp (även om man tillägnar den avlidne en tanke eller två) och slänger in lite nice krutvapen ändå. I Neon kommer krutvapen att ha funnits i ett par hundra år (6-700 i alla fall), och hylslösa kpistar och automatkarbiner är vardagsmat. Anledningen att misslor inte används som soldater i någon större utsträckning i Neon är att det finns så många andra som krigar hellre och bättre än misslor. Det hindrar ju inte att misslor ändå utnyttjas som soldater av mindre nogräknande och snälla inidivider, men de är helt enkelt inte särskilt bra soldatmaterial, även om de får en Thalasjnikov(tm) i handen.

Ymir

Liten kantbaron
Kroppsmassa?

Det är så här: misslor har inte kroppsbyggnaden för att bli bra krigare! Det är faktiskt inte svårare än så. De är för korta, för svaga och för lätta! De når inte fienden, de har inte muskelstyrkan att hantera vapnen och de har inte massan i kroppen för att få något schwung bakom anfallen eller tryck i försvaret. Kort sagt, misslor suger som krigare av rent fysiska skäl.
Ungefär som dvärgar och henéaalver då?

- Ymir, saknar fortfarande ett Storlek/Kroppsmassa-attribut i Eon

Pendragon

Swashbuckler
Re: Kroppsmassa?

Ungefär som dvärgar och henéaalver då?
De är för korta, för svaga och för lätta! De når inte fienden, de har inte muskelstyrkan att hantera vapnen och de har inte massan i kroppen för att få något schwung bakom anfallen eller tryck i försvaret.
Korta stämmer ju in på dvärgar... men resten?

Henéa har väl heller aldrig hyllats som nåt stort krigarfolk utom i de fall då de fuskar (dvs använder pilbågar). Knivarna verkar ju främst vara till för inbördes dueller och för att attackera oskyldiga djur med. Sen har Henéa något misslor saknar. Aggression, killer instinct och en rejäl kasse allmän vrånghet. Och så är ju faktiskt Henéa lite större än misslor i allmänhet.

/Joel - hävdar att det är kombinationen av mentalitet och fysiska förutsättningar som är dödsstöten för misslornas krigföring.

Bail

Veteran
Re: Misslors pacifism

åh visst säj det till min brosa, hans missla KAN slåss!
när han nu måste...... :gremtongue:

Sankt Creigh

Warrior

Hur var det det där ordspråket gick?
" Tio turkiska soldater besegrar 50 greker, medans 100 turkar får stryk av 500 greker´" Nu var det med största sannolikhet inte riktigt så det ordspråket löd, men försöka duger säger min mamma. Dessutom så var det ganska off topic men det lät säkerligen ganska smart för den okunnige.

My point - En missla mot en vandrande riddare = Taskiga odds för misslan.

Men tänk dig en grupp med elaka misslor gömda i buskarna, avlossar massor med pilar, försvinner, dyker upp igen och skjuter iväg en ny kaskad av pilar för att sedan försvinna.
Kan inte det vara ett vinnande alternativ, för något så otippat som en krigisk grupp misslor. Om de använder kortbågar så bör ju inte deras storlek, vikt, styrka osv hämma dom allt för mycket. Jag kan ha fel, har oftast det, :gremlaugh:, men jag tycker att det väl i alla fall låter resonligt.

Tillsammans är vi starka eller vad säger man, 5 myror är fler än 2 elefanter. :gremlaugh:

Over and out

// Creigh - Som iof aldrig ens kommit på tanken att spela missla förr...

Storuggla

Champion

"Men tänk dig en grupp med elaka misslor gömda i buskarna, avlossar massor med pilar, försvinner, dyker upp igen och skjuter iväg en ny kaskad av pilar för att sedan försvinna.
Kan inte det vara ett vinnande alternativ, för något så otippat som en krigisk grupp misslor. Om de använder kortbågar så bör ju inte deras storlek, vikt, styrka osv hämma dom allt för mycket."

Jepp, rent vapenmässigt är det väl bra. Men dagen efter då? När riddarsens familj och knektar kommer ridande in i misslebyn och bränner ner den och allmänt beter sig som svin? Då är det inte lika kul längre, kortbåge eller inte.
Innan man drar sitt vapen bör man tänka igenom om det är värt det.

Storuggla, endast misslor

Krille

Super Moderator

"Om de använder kortbågar så bör ju inte deras storlek, vikt, styrka osv hämma dom allt för mycket."

Jo, faktiskt: misslor orkar inte dra kraftigare bågar än de orkar dra (duh!). Och hur mycket båge de orkar dra beror på muskelmassan. Dragstyrkan i en båge mäts i pund, dvs viktenheten. En båge på 35 pund innebär att en missla blir tvungen att bänkpressa omkring 20 kg varje gång denne drar bågen. Det kanske inte är så märkvärdigt, men misslan ska hålla den stadigt också, vilket gör att det får inte vara en för stor ansträngning att pressa det där. 35 pund kan väl helt enkelt synas vara en lämplig nivå för en missla att dra.

Kruxet är att en sisådär 4 ggr så tung båge, som misslan inte orkar dra alls, inte har en suck att penetrera en plåtrustning. Det blir i princip bara metkrok kvar av spetsen. Misslans mjäkiga båge klarar inte ens av att böja pilspetsen. Det enda resultatet blir en ilsken vandrande riddare som skivar misslor på löpande band.

Och när det gäller det där "tillsammans blir vi starka" så gäller det även människor. Det är inget som misslor har monopol på, och det finns fler människor än misslor.