Jag tycker att Neogames gjorde ett stort misstag när de tillät flera matriser i samma föremål.
(Ifall någon högst tillfälligt glömt bort vad en matris är så kan jag bertätta att det är en fungerande uppsättning av komponenter. En enhet som skulle kunna fungera ensam i en artefakt.)
Anledningen till mitt missnöje är att det ger en möjlighet att tillverka snabbtillverkade, billiga mördarmaskiner som kan byggas av en lärling. Kort sagt så skadar det balansen. Jag kan ha missupfattat reglerna men det är inte särskillt troligt. Å andra sidan så har jag inte tillgång till Mystik och Magi just nu så ni får ursäkta om jag inte anväder exakt rätt värden.
Jag tar ett exempel som med nuvarande regler kan åstakommas.
*installera en generator av första magnituden med en bunden ande i. Anden åkallas lämpligen med 'ge liv'. Eftersom en ande är bunden i generatorn kommer den att alstra psykotropi. Tidsåtgång sex timmar. Svårighetsgrad ob2T6. Priset ligger på ungefär 30 silver.
*installera en projektor av första magnituden och få den att väva en besvärjelse innehållande effekten 'smärta' med magnitud 1. Tidsåtgång sex timmar. Svårighetsgrad ob2T6. Priset ligger på ungefär 30 silver.
Ovanstående är ett exempel på en matris. Ensam är den balanserad och svag men om man installerar 10 stycken i samma artefakt och en första magnitudens aktivator (tar sex timmar, svårighetsgrad ob2T6, kostar 30 silver) har du en artefakt som kan göra ob10T6 smärta bara genom att peka på någon. Den tar ugefär 10 arbetsdagar att tillverka och ingredienerna kostar ungefär 600 silver. Det går givetvis att göra betydligt kraftfullare artefakter än så här men det här visar ändå hur lätt det är att tillverka obalanserade artefakter.
Hela anledningen till obalansen är att flera matriser tillåts i samma artefakt. Visserligen skapar det möjligheter till roligare artefakter men samtidigt så borde det inte vara riktigt så här lätt att tillverka supervapen.
Är det någon som håller med mig? Har jag räknat fel? Finns det något bättre sätt att lösa problemet än att begränsa antalet matriser i en och samma artefakt? Hur resonerade Neogames när de konstruerade alkemireglerna?
(Ifall någon högst tillfälligt glömt bort vad en matris är så kan jag bertätta att det är en fungerande uppsättning av komponenter. En enhet som skulle kunna fungera ensam i en artefakt.)
Anledningen till mitt missnöje är att det ger en möjlighet att tillverka snabbtillverkade, billiga mördarmaskiner som kan byggas av en lärling. Kort sagt så skadar det balansen. Jag kan ha missupfattat reglerna men det är inte särskillt troligt. Å andra sidan så har jag inte tillgång till Mystik och Magi just nu så ni får ursäkta om jag inte anväder exakt rätt värden.
Jag tar ett exempel som med nuvarande regler kan åstakommas.
*installera en generator av första magnituden med en bunden ande i. Anden åkallas lämpligen med 'ge liv'. Eftersom en ande är bunden i generatorn kommer den att alstra psykotropi. Tidsåtgång sex timmar. Svårighetsgrad ob2T6. Priset ligger på ungefär 30 silver.
*installera en projektor av första magnituden och få den att väva en besvärjelse innehållande effekten 'smärta' med magnitud 1. Tidsåtgång sex timmar. Svårighetsgrad ob2T6. Priset ligger på ungefär 30 silver.
Ovanstående är ett exempel på en matris. Ensam är den balanserad och svag men om man installerar 10 stycken i samma artefakt och en första magnitudens aktivator (tar sex timmar, svårighetsgrad ob2T6, kostar 30 silver) har du en artefakt som kan göra ob10T6 smärta bara genom att peka på någon. Den tar ugefär 10 arbetsdagar att tillverka och ingredienerna kostar ungefär 600 silver. Det går givetvis att göra betydligt kraftfullare artefakter än så här men det här visar ändå hur lätt det är att tillverka obalanserade artefakter.
Hela anledningen till obalansen är att flera matriser tillåts i samma artefakt. Visserligen skapar det möjligheter till roligare artefakter men samtidigt så borde det inte vara riktigt så här lätt att tillverka supervapen.
Är det någon som håller med mig? Har jag räknat fel? Finns det något bättre sätt att lösa problemet än att begränsa antalet matriser i en och samma artefakt? Hur resonerade Neogames när de konstruerade alkemireglerna?