Nekromanti Misstag att tillåta flera matriser i samma föremål

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Jag tycker att Neogames gjorde ett stort misstag när de tillät flera matriser i samma föremål.
(Ifall någon högst tillfälligt glömt bort vad en matris är så kan jag bertätta att det är en fungerande uppsättning av komponenter. En enhet som skulle kunna fungera ensam i en artefakt.)

Anledningen till mitt missnöje är att det ger en möjlighet att tillverka snabbtillverkade, billiga mördarmaskiner som kan byggas av en lärling. Kort sagt så skadar det balansen. Jag kan ha missupfattat reglerna men det är inte särskillt troligt. Å andra sidan så har jag inte tillgång till Mystik och Magi just nu så ni får ursäkta om jag inte anväder exakt rätt värden.

Jag tar ett exempel som med nuvarande regler kan åstakommas.
*installera en generator av första magnituden med en bunden ande i. Anden åkallas lämpligen med 'ge liv'. Eftersom en ande är bunden i generatorn kommer den att alstra psykotropi. Tidsåtgång sex timmar. Svårighetsgrad ob2T6. Priset ligger på ungefär 30 silver.
*installera en projektor av första magnituden och få den att väva en besvärjelse innehållande effekten 'smärta' med magnitud 1. Tidsåtgång sex timmar. Svårighetsgrad ob2T6. Priset ligger på ungefär 30 silver.

Ovanstående är ett exempel på en matris. Ensam är den balanserad och svag men om man installerar 10 stycken i samma artefakt och en första magnitudens aktivator (tar sex timmar, svårighetsgrad ob2T6, kostar 30 silver) har du en artefakt som kan göra ob10T6 smärta bara genom att peka på någon. Den tar ugefär 10 arbetsdagar att tillverka och ingredienerna kostar ungefär 600 silver. Det går givetvis att göra betydligt kraftfullare artefakter än så här men det här visar ändå hur lätt det är att tillverka obalanserade artefakter.

Hela anledningen till obalansen är att flera matriser tillåts i samma artefakt. Visserligen skapar det möjligheter till roligare artefakter men samtidigt så borde det inte vara riktigt så här lätt att tillverka supervapen.

Är det någon som håller med mig? Har jag räknat fel? Finns det något bättre sätt att lösa problemet än att begränsa antalet matriser i en och samma artefakt? Hur resonerade Neogames när de konstruerade alkemireglerna?
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Du har glömt lite saker

För det första så tror jag att det bara går att ha demoner i generatorn å producerad diamotropi å då behöver du en transformator också för samma effekt.
För det andra så har du glömt att räkna med införskaffandet av dessa.
Att hämta 10 demoner är inte det allra lättaste.
Nu tror jag att jag fick allt rätt.
hade gött

/WolmerX
Besök gärna min sida, den börjar få lite kött på bena nu.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Inofficiell lösning

"Finns det något bättre sätt att lösa problemet än att begränsa antalet matriser i en och samma artefakt?"

En inofficiell lösning presenteras här nedan:

Använd uteslutningsprincipen: flera olika besvärjelser/effekter kan inte användas samtidigt. Varje matris måste helt enkelt vara unik. Vill man vara hård så bestäms unikheten av kombinationen av effekter (dvs varje matris måste ha minst en effekt som skiljer matrisen från alla andra matriser i föremålet). Vill man vara snäll så bestäms unikheten även av magnituderna (dvs varje matris måste vara en unik kombination av effekter och magnituder, så en första magnitudens Smärta är alltså skild från en andra magnitudens Smärta).

Personligen skulle jag föredra den hårda unikhetsbegränsaren.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Re: Du har glömt lite saker

Nu har jag ju inte, som jag tidigare sagt, boken här men jag tror att faktiskt att det i beskrivningen av Generatorn står att det går att fängsla andar istället för demoner. Däremot står det INTE uttryckligen att det ger psykotropi men det borde det verkligen göra.

Sedan kan jag inte riktigt hålla med dig om att det skulle vara sådär jättesvårt att få tag på tio andra rangens demoner. Följande borde fungera.
*Alstra två filament semotropi (ob2T6).
*Alstra två filament ikonotropi (ob2T6).
*Väv effekten Nedkalla med två filament (ob2T6).
*Väva effekten Identifiera med två filament (ob2T6).

Sedan är det bara att använda effekten incarnera (kommer inte ihåg det exakta namnet) så är demonen redo att installeras. :)

En transformator är ju faktiskt inte så farligt att installera den heller. Runt 30 silver, sex timmar och ett slag för alkemi på ob2T6 borde man nog överleva.
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Re: Inofficiell lösning

"Använd uteslutningsprincipen: flera olika besvärjelser/effekter kan inte användas samtidigt. Varje matris måste helt enkelt vara unik."

Ett utmärkt förslag. Lite synd bara att ingen kom på det för tre år sedan innan Mystik och Magi släpptes...
 
Top