Nekromanti Mithril

Bela

Warrior
Re: Ööööh...

"Tolkien är helt enkelt det största namnet inom fantasy och hans böcker representerar fantasy för allmänheten!"

Hur kommer det sig då att Tolkiens verk hade funnits i bokhandeln i evigheter innan fantasy blev en populär genre?

Bela

Krille

Super Moderator
Re: Fantasy (c) 1800kallt vetefaen vem

"Här handlar det nog mer om DoD (har för mig att det är det forumet vi är på) och det är till stora delar byggt på tolkiens mytologi, har man orcher så kan man ha mithril."

DoD var, fram till och med version 4, ett jefla mischmasch. Det var inte bara Tolkien i soppan. Det var allt annat också.

"Jag är medveten om att all fantasy inte är tolkien men tolkien är så att säga definitionen på fantasy enligt min åsik iallafall."

Läs mer fantasy.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
När jag hör ordet »fantasy» osäkrar jag ...

... mitt tangentbord.

George MacDonald skrev mest vuxensagor av ganska klassiskt snitt. Lyman Frank Baum skrev bl.a. en liten bok som heter »Trollkarlen från Oz». Robert Ervin Howard hittade på tre farbröder som heter Kull, Conan och Solomon Kane som du kanske hört talas om. Fritz Leiber skrev böcker om en tjuv och en krigare (Gråkatt/Grey Mouser och Fafhrd) som äventyrar i en värld som innehåller mer fantastisk fantasy än Midgård i kubik (min subjektiva åsikt).

William Morris känner jag bara till i hans egenskap av typograf och konstnär. Edith Nesbit har jag tyvärr inte läst. Lord Dunsany (eller Edward John Moreton Drax Plunkett som han egentligen hette) har jag heller inte läst. Av Clark Ashton Smith har jag bara läst berättelser som utspelar sig i världar påhittade av Howard Phillips Lovecraft.

Läs och avgör själv vetja!

Renfield

Swordsman
Re: Ändra då

*har en gång haft en skärva av ett splittrat mithrilsvärd. Och blev av med den efter två timmar. In-Live*

Det är precis det jag menar. Mithril är ju hypersvårt att skaffa, såvida man inte är dvärgakung eller nåt...

Dessutom, hur skulle det bli om ens mithrilsvärd brast efter man spelat typ 15 spelhelger för att få det? Okej, man kan smida ihop det, men då måste man hitta en dvärgisk mästersmed, som dessutom lär ta en hel förmögenhet för tjänsten...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."

Dante

Staff member
En dvärgisk mästersmed ...

... skulle betala dig för att få äran att smida ihop ditt mithrilsvärd. Dessutom skulle han gråta av glädje medan han arbetar. Dvärgatrubadurer skulle skriva epos på fornyrdislag som skulle framföras i dvärgahallarna i evinnerliga tider.

/Dante

SKIN69

Warrior

läser sällan fantasy eftersom fantasy är tolkien enligt min mening.. C.S Lewis går ner, kanske WoT ibland men annars är det bara sci-fi som gäller..

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Vadå, jag fattar inte...

... skulle betala dig för att få äran att smida ihop ditt mithrilsvärd

Varför skulle han det. Alla mästersmeder tar ju hur mycket som helst för att göra ett svärd till en. Varför skulle dom då betala för att laga ett. Bara för att det är i Mithrill eller? Han lär ju kräva feta betalningen...

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Ximnipot69

Swordsman
==[=======>

Det är samma sak, gång på gång.

SL har alltid rätt och kan ändra vad som helst hur hon/han vill.
Om SL, mot förmodan skulle ha fel, se ovanstående regel.

Själv skippar jag "Mith":en i mina äventyr.

[color:green] (o0)
/1I\</font color=green>

jorges

Veteran
Re: När jag hör ordet »fantasy» osäkrar jag ...

...isländska sagor????...finns säkert ett tjog av dom

Staffan

Myrmidon
Re: När jag hör ordet »fantasy» osäkrar jag ...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Edith Nesbit har jag tyvärr inte läst.<p><hr></blockquote><p>
Jag kommer ihåg att jag läste ett par böcker av henne när jag var liten... de involverade ett sandtroll, en flygande matta, samt fågel Fenix. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket mer.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Av Clark Ashton Smith har jag bara läst berättelser som utspelar sig i världar påhittade av Howard Phillips Lovecraft.<p><hr></blockquote><p>
Jag har iofs inte heller läst något av herr Smith, men jag vet att ett av de klassiska D&D-äventyren, X2: Castle Amber (eller Chateau d'Ambreville), är baserat på ett av hans verk, vilket sedermera ledde till provinsen Nouvelle Auveroigne i landet Glantri i världen Mystara (även känd som The Known World).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Dante

Staff member
Huvet på spiken ...

»Bara för att det är i Mithrill [!] eller?»

Japp!

/Dante

Staffan

Myrmidon

Jag tror det här är ett så kallat cirkelresonemang.

"All fantasy ska vara som Tolkien, och Tolkien är bäst på att skriva fantasy."
"Men läs lite annan fantasy, som Michael Moorcock (Elric), R E Howard (Conan) eller Fritz Leiber (Lankhmar) då!"
"Näe, för det är inte riktig fantasy eftersom det inte är som Tolkien!"

Förresten... har du tidigare upplagor av Drakar och Demoner (version 2-4)? Har du tittat på omslaget? Inte tusan är det några hobbitar där - nej, det är Elric!

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Gnäll, gnäll, gnäll...

...låser vi trådar får vi skit, låser vi inte tråder får vi skit.

Hur vill ni ha det egentligen?

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Ximnipot69

Swordsman
Re: Snyggt svärd [NT]

Thanks, det var helt spontant gjort. Rippa det gärna.

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
Calle har en koja i R'lyeh. Den är fuktskadad.

Ximnipot69

Swordsman
Hänglås...

Det kanske är lika bra, det är tyvärr ganska mycket "Off"

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
Calle har en koja i R'lyeh. Den är fuktskadad.