Nekromanti Mithril

Staffan

Myrmidon
Re: Nej, BUUUUU...

Personligen tycker jag att anledningen till att dessa fora är så pass bra som de är är avsaknaden av flamewars och krig. Om du vill ha såna kan jag tipsa dig om något som heter UseNet, där det finns mängder av så kallade newsgroups. I en stor del av dessa bråkas det friskt, vilket kanske passar dig bättre än den någorlunda civiliserade stämning som målet med dessa fora är.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Nightowl

Champion
Re: När jag hör ordet »fantasy» osäkrar jag ...

...också mitt tangentbord.
Farbror Jorges Luis Borges skrev noveller som kritiker envisas med att kalla "magisk realism" vilket är ett kodord för "fantasy, fast fiiinare" för estetfascister. Historier som "Tlön Ukbar, Orbius Tertius" där en konspiration försöker förändra verkligheten genom att skapa en påhittad värld som är än mer verklig än verkligheten är definitivt fantasy. Hans faktabok "Book of Imaginary Beings" borde vara required reading för alla som tillverkar monsterböcker (säger Nightowl som just nu gör det).

En modernare släkting till farbror Borges är John Crowley, som mig veterligt inte är släkt med Aleister. I hans "Little, Big" möter vi en familj med mycket speciella kontakter med vad som bara måste vara fairies, fast inte som du sett dem förr, en hel samling nya trumfer till tarokkortleken, och en barnboksförfattare vars berättelser om talade djur i själva verket är nyckelromaner om traktens småkryp.

Vi behöver inte flytta många molekyler i magisk realism för att få det som brukar kallas "urban fantasy". Mästaren är Tim Powers, men jag skall ta upp James Blaylock eftersom folk glömmer honom. I "The Last Coin" jagar märkliga makter en sked tillverkad av ett av de trettio silverpengar Judas fick för att förråda Jesus - säger Bibeln, i alla fall. I själva verket vilar en långt mörkare förbannelse över de trettio mynten...

Jag antar att om man skriver urban fantasy om livet i busken blir det rural fantasy, fast jag aldrig sett ordet. David Drake's "Old Nathan" handlar om en tvättäkta magiker, fast i 1800-talets Amerika. Nathan miste ballarna i kriget och har sedan dess fått trollkrafter som kompensation. Han möter spöken, elaka konkurrenter och Fan själv.

Om vi stannar i Amerika och skruvar upp fantasyn kommer vi in på alternativ historia - vilket oftast klassas som SF. Men när det är så mycket magi med som i Orson Scott Card's historier om Alvin the Maker, då är det fanimig fantasy. "Sjunde sonen" heter första boken på svenska. Läs och njut.

Och är vi inne på ukronier (alternativa världar) med fantasyinslag, ber jag också att få rekommendera serien Age of Unreason av J. Gregory Keys. Isaac Newton koncentrerar sig på alkemin istället för fysiken och åstadkommer en alkemisk "atomålder" på 1700-talet. Dessutom passar vad som bäst kan beskrivas som demoner på att försöka utplåna mänskligheten. Vem behöver Saruman, när man kan få en demonbesatt Peter den Store?

Finns det alternativa dimensioner kan man givetvis resa mellan dem. Låt er inte luras av att serien Den Mörka Materien - "Guldkompassen" och "Den Skarpa Eggen" finns på svenska, den avslutande delen bara på engelska - står på ungdomshyllan både i biblioteket och i bokhandeln. Den är definitivt "mogen" fantasy av bästa quest-sort, och därmed den som kommer närmast Tolkien vad gäller tema av hela den här bunten, men ändå i grunden annorlunda. Pullman, heter författaren, men jag har förstås glömt förnamnet...

Och jag hade roligare när jag läste alla dessa böcker än när jag läste Tolkien.

Nightowl, vars favorit-JRR är "Silmarillion", men så är han ju världsskaparnörd också

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

hatten

Swashbuckler
Re: Nej, BUUUUU...

*suck* kvantitet ÄR inte kvalite...

När ska folk lära sig det NÄR ska USA lära sig det NÄR ska du Nostra lära dig det..

Det finns gott om forum där folk använder "flame wars" för att "vinna" disktionerna ofta tio åringar utan förmåga att argumentera eller föra fram vettiga argument dränker sina motståndare genom ren envishet och idioti..

Här på forumet har vi viss cencur genom att förolämpningar och gräl utan mening stängs genom sådant kan vi äntligen få tag i ett forum med kvalite..

Livet är en gåta utan enkla svar.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Mithril vad det betyder

Tackar först Staffan för hans svar på mina inlägg. Lärt mig nå't nytt. Vill gärna få tag på RuneQuest nå'n gång och läsa igenom det.

<EM>"Gråtroll = orch. Sades för ett tag sedan på forumet.
Jag hoppas han skämtade då, i mitt Trudvang finns inga orcher"</EM>
och "<EM>...för mig är och förblir Gråtrollen, Gråtroll...</EM>"
Alltså, som jag försökte säga med en kort mening, orcherna har samma stats som gråtrollen. Nu <EM>behöver</EM> inte gråtroll vara orcher därför men [kommer inte ihåg vem] skrev att han rakt av skrivit av dess GE. Tiraker i Eon är inte heller orcher (fast dvärgar kallar de för orcher).

"<EM>Tolkien är fantasy, men fantasy är inte Tolkien.</EM>"
Bra sagt.

<EM>Håller inte med, eftersom i modulen Alver så finns just betydelsen i DoD av ordet Mithril, och det är 'Måneld'. Samma sak gäller metallen Galvorn som ur samma källa betyder 'Svart Gryning'.</EM>
Jag läste om ditt svar igen och igen men fattade inte riktigt vad du menade.. förrän jag läste rubriken. Vet inte om du skämtade el. inte men det var inte riktigt <EM>så</EM> vi menade.. Tack för översättningen iaf.

De som inte gillar mithril(l) (1 l:er 2 l?) kan istället kanske ta till sig "månsten" som finns i Cereval (Ereb Altor-land). Tycker själv att det kanske passar lite bättre in i Trudvang.

/[color:green]Han</font color=green> som kan ASCII-koderna † … © ® ™ ° ² ³ « » ¬ ¯ × ‰ ¿ Æ ¼ ¾ ø ± utantill

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Jojo, men vad jag...

...har förstått, så har Umi skapat denna metall själv, och enligt hon är det som sagt okrossbar och tål allt. En helig metall, nått åt de hållet.

Det var därför jag undrade hur man bröt den.

"Look here Motherfucker, i don´t play Basketball. My name is Snoop Dogg i play Bitches"

Azagthoth

Myrmidon
Re: Mithril vad det betyder

...kan istället kanske ta till sig "månsten" som finns i Cereval...

Månsilver heter det väl?

/Azagthoth

Oj då, här kommer...

...hatten, stor i sina ord när han gömmer sig bakom en monitor. Men det är väl så dagens ungdom är, tuffa när dom e hemma bakom en dator. Sen kommer dom utanför mammas hus, så blir dom genast skygga och rädda och försöker så fort som möjligt att ta sig in igen.

Vem fan har slängt ut sig "idioti", det är dom som kommer och moppsar dig.

"Look here Motherfucker, i don´t play Basketball. My name is Snoop Dogg i play Bitches"

Azagthoth

Myrmidon
Re: Ger er för *pip*...

Nej. Säkert en tredjedel av inläggen i den här tråden handlar om trådens existens. Mer än hälften handlar om Tolkien, som inte har med Drakar och Demoner att göra överhuvudtaget.

/Azagthoth

Ha, Yes, at last...

...kan istället kanske ta till sig "månsten" som finns i Cereval...
Månsilver heter det väl?

Nej, "månsilver" är vad alverna kallar Mithrill och "Månsten" är en metall som endast går att finna i Cereval, så de så.

Nu fick jag äntligen sätta Azagthoth på plats, men nu blir jag väl sparkad. =P

Azagthoth

Myrmidon
Re: Det är ju just det...

Det är precis det den kommer att göra om det skrivs fler inlägg som inte har med ämnet att göra. Vill du diskutera Tolkien är du välkommen till "kulturforumet". Där kan du få argumentera hur mycket du vill för hur Tolkien och DoD är samma sak.

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Re: Ger er för *pip*...

Ja, okej, förutom vissa namnstölder (som förekommer i en hel hög med andra spel också) så har de inte med varandra att göra.

/Azagthoth

Men halåå, du...

...vänder ju på allt till din fördel. Allt för att hacka på en liten Nostradamus.
Jag tog inte upp Tolkien. Jag har inte ens läst en änna av hans böcker, jag läser endast böcker från "Lucas Books" dvs Star Wars böcker.

Så kom inte och säg att jag snacker Tolkien... (Okey, han har gjort århundrades bok, i England, de har jag nämnt.)

Azagthoth

Myrmidon
Re: Ha, Yes, at last...

Kräver en tedje persons åsikt (gärna någon som slår upp det i boken) för att erkänna mig besegrad...

/Azagthoth

Förutom???

Skall du räkna bort allt så har väl inget med nått att göra.

te.x.
så Har inte Star Wars: Episode I "The Phantom Menace" någonting att göra med Star Wars: Episode VI "Return of the Jedi" att göra förutom att det är samma skapare och är en film i samma saga... =P

Azagthoth

Myrmidon
Re: Men halåå, du...

Pratet om Tolkien kan jag faktiskt leva med (annars hade jag låst tråden för länge sedan), det är detta käbbel ("nä stäng den inte", "jo, stäng den") som jag är irriterad på. Och i detta är du synnerligen delaktig.

/Azagthoth

Det förstår jag!

"nä stäng den inte", "jo, stäng den"

Det kan vara jobbigt.
Men dom som vill att den skall stängas bara för att dom inte tycker om denna tråd, behöver väl inte läsa den. Det finns nog en hel del som vill fortsätta att diskutera på denna tråd, och skall den då stängas, för att dom som inte vill diskutera vill att den skall stängas.

Wow, där fick jag till det va?
Blev lite "impad" själv faktiskt =)