Hysa ett personligt intresse
Mitt monster är intresserat, av det som pågår, gärna personligen. En pest som smittar folk med äckelpäckel vansinne kanske är kul men det blir först riktigt kul om det blir personligt kring en, lärarinnan som förut var en tråkig biologilärare och som man gnällde om halva förra spelmötet som plötsligt inleder biologilektionen med att skära upp sin egen hand och dissekera den. Eller varulven som bara för skojs skull just är intresserad av den lilla gruppen kampande ungdomar och ör en ansträngning för att just skrämma dem personligen maximalt. Eller parasiterna just ni får i ert blod som krälar sig just innanför deras ögon och så vidare.
Typen av monster kan variera med vad för effekt man vill uppnå. Det kan vara jätteläskigt med spindlar som väller fram ur väggarna för att skapa en panikartad jakt situation eller en porrig gammal vampyr för att skapa äckel. Vad för typ av monster som ska brukas handlar om vad som passar syftet med just den historian, just det avsnittet eller kanske just den scenen, mänskliga saker eller ättespinglar eller läskiga små barn i Carrie stil kvittar.
Däremot så gillar jag just när det blir mer än just "Generellt elakt monster av typen B2, som folk råkat stöta på". Jag vill ha mina monster speciella. Det ska just vara rollpersonernas förfäder som går igen, eller något som just de kan relatera till på något plan. Gruppen med orcher som ska köttas får inte bli generell grupp med orcher som ska köttas, utan det ska vara en just specifik stinkande grupp orcher som råkade vara hungringar när de såg just dig och just nu vill ära upp dina feta lår sakta och rosta dig över elden. Det behövs någon slags relation, och sätt för rollpersonen att relatera till det.
Alien var bättre än aliens för då hade man en elak djävel som plockade dem individ för individ och verkligen var intresserad av att äta upp just dem just då och engagerade sig i varje fall. I Aliens hoppade bara nya monster fram mot allt som rörde för att bli nedskurna, inte alls lika personligt.
Monstren måste vara intresserade av rollpersonerna annars är det bara halvkul.