Förresten, tänkte slänga ur mig några färdigheter från min skisserade lista, för att ge en uppfattning om vad det är för bredd vi rör oss med.
Avståndsstrid
Datorer (mjuk- och hårdvara)
Hantverk (snickra, snida, bygga)
Humaniora (språkvetenskap, sociologi, etc)
Informationssökning (leta i databaser, bibliotek, böcker etc på ett strukturerat sätt)
Konstnärlighet (estetik, måla tavlor, göra musik, etc)
Medicin (första hjälpen, kirurgi, etc)
Motorfordon (bil, båt, motorcykel)
Närstrid m. vapen
Närstrid utan vapen
Naturvetenskap (biologi, kemi, etc)
Retorik (Övertala, köpslå, etc)
Skådespeleri (låtsas vara någon annan, ljuga, hota etc)
Sport (alla sporter. De flesta jag stött på som är bra på sport, är bra på flera även om de kanske specialiserat sig på en eller två)
Språk (alla möjliga språk. Lågt värde innebär att man kan kanske ett eller ett par, högre innebär fler språk, och bättre.)
Några av dem har lite hophafsade namn och det finns viss överlappning (som sökning i databaser, som både borde kunna göras med Datorer och med Informationssökning). Det är en skissartad lista, som sagt. Till dessa kommer Yrkesfärdigheter samt världsspecifika (Magi, t.ex).
Om någon tycker att en färdighet är för bred eller för smal, eller tycker att någon är onödig eller saknar något, säg till.
Det kanske också ska påpekas att dessa färdigheter också har samma flexibilitet som grundegenskaperna. I en kampanj eller värld där det är mycket bättre att kunna övertala och vara lurig, delar man kanske upp Skådespeleri i mindre delar. Den bedömningen görs rimligtvis av SL (i samrådan med spelarna, om de bryr sig) innan man börjar skapa karaktärer. Om någon nu nödvändigtvis vill att Hota (Intimidate) ska vara en egen färdighet, får väl SL ta sig en funderare, då.