Nekromanti Mitt regelsystem - Omega 3.0

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,162
Location
Rissne
När du skriver sådana här saker, så tycker jag det är väldigt konstigt att du skriver på ett traditionellt DoD-liknande system där man avgör handlingar (handlingsresolution), eftersom tärningen faktiskt har huvudrollen i de systemen. Du borde kika lite mer Forgespelen och/eller system som hanterar konfliktresolution.
Å andra sidan verkar konfliktresolution bygga mycket på att man inte har hemligheter för varandra - tänk om jag inte vill att SL och de andra spelarna ska veta vad jag pysslar med?

Sedan har jag inga som helst problem med vare sig SL's auktoritet, lynnighet eller godtycke heller.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Det var en rätt så häftig lösning. Jag vet inte om den är användbar, men den är ny och fräsch.

Generica har en lösning som är något åt det hållet, men ändå annorlunda. Där har man ganska breda färdigheter, tex Polis, men man har också familjäritet, tex Mordutredning. Det innebär att man är ganska bra på just mordutredningar, men man har också koll på polisarbete som helhet med allt vad det innebär. Ju längre man kommer från just mordutredningar, desto sämre är man dock. Att jobba med narkotikautredningar kanske är -2, stölder -4 och ekonomisk brottslighet -8.

Om man ser ämnet som en skala så är alltså färdigheten inte en stapel på ett ställe, utan mer som en fördelningskurva med centrum i det man arbetar med.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,121
Location
The Culture
Om man ska ta exemplet bilmekaniker: Jag vill ha ett system där man kan vara väldigt bra på att veta hur man "är bilmekaniker" utan att nödvändigtvis vara väldigt bra på att meka bilar.
Jag skulle föreslå en annan lösning. Man kan anta att normalfallet, om det fortfarande är bilmekaniker som diskuteras, är en person som både har den praktiska kunskapen (reparera bilar) och den teoretiska kunskapen (administrera och tala om att bilreparationer). 90 % av de bilmekaniker man skapar kommer alltså att vara ungefär lika bra på båda delarna. Det är också ganska orimligt att tänka sig en person som BARA har den ena delen av färdigheten: alltså en person som kan reparera bilar utan att ha en aning om hur man får tag på reservdelar eller vad delarna heter, respektive en person som faktiskt kan tala om bilreparationer och beställa reservdelar, men ändå inte har en aning om var i bilen de ska sitta.

Därför borde den bästa lösningen i just den här situationen vara en enda färdighet med möjlighet till specialiseringar. Den som är expert på det praktiska har helt enkelt:
Bilmekaniker 4 (Mekanik +2)
medan den som är expert på det teoretiska har:
Bilmekaniker 3 (Administration +4).
Eller något liknande i den stilen.

Någon som, exempelvis, har träning i att spela läkare i en TV-serie, har högt i yrkesfärdigheten Läkare men kan ha hur lågt som helst i faktisk Medicin.
Är inte det en så unik situation att man borde lösa den med färdigheten Skådespelare istället?

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Man kan anta att normalfallet, om det fortfarande är bilmekaniker som diskuteras, är en person som både har den praktiska kunskapen (reparera bilar) och den teoretiska kunskapen (administrera och tala om att bilreparationer).
Det är inte min erfarenhet. Det som är bra på att faktiskt reparera bilar har mycket lite kunskaper i sådant som prat, marknadsföring, ta betalt och andra detaljer som det inte är olja på. De, å andra sidan, som är bra på de där kringdetaljerna har en tendens att förstöra mer än vad de fixar när de börjar rota under huven *host*MTC Service*host*.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,121
Location
The Culture
Specifika kunskaper

Det som är bra på att faktiskt reparera bilar har mycket lite kunskaper i sådant som prat, marknadsföring, ta betalt och andra detaljer som det inte är olja på.
Men kunskaper i att prata, ta betalt och marknadsföra hos de som är bra på sådant lär knappast vara kopplat till en specifik verksamhet. Den som är bra på att göra det för bilar skulle säkert kunna göra det för försäkringar, herrkläder, datorer eller något helt annat också. Alltså borde det inte vara något man använder Bilmekaniker till, utan Köpslå eller Övertala eller liknande.

/tobias
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,162
Location
Rissne
Det var en rätt så häftig lösning. Jag vet inte om den är användbar, men den är ny och fräsch.
Jag kan däremot inte hämta in några egentliga creds för den, eftersom jag snott den från ett regelsystem som tillverkats av ett par kamrater till mig. Det innebär å andra sidan att den speltestats.

Som exempel på hur den använts, så spelade jag en hippie, med då "yrkesfärdigheten" Hippie. Det slog vi för när han skulle få tag på knarkkontakter, bygga bongar och annat som liksom hör till hippieyrket. Det skulle egentligen inte passat karaktären att ha högt i t.ex Hantverk bara för att få bygga bongar...

Om man ser ämnet som en skala så är alltså färdigheten inte en stapel på ett ställe, utan mer som en fördelningskurva med centrum i det man arbetar med.
Jo, jag har övervägt en liknande lösning. problemet, som jag såg det, var att dessa minusmodifikationer då antingen beror på SL's fullständiga godtycke (jag har inget emot SL's godtycke, men lite förutsägbart vill jag nog ha det) eller på rent utsagt enorma listor med tänkta områden och handlingar... Eller hur har du tänkt och gjort?
 

Majorna

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
53
Location
Osakert
Re: Specifika kunskaper

Jag haller med, men nar det galler vissa fardigheter ex forsaljning sa spelar det ingen roll hur duktig du ar att salja om du inte vet nogot om saken du saljer (forutsatt att du inte ar ruskigt bra pa att salja eller personen du saljer den till vet annu mindre)
Du kanske kan gora sa att man kan kombinera fardigheter istallet ex om du ar duktig pa bilar och duktig pa marknadsforing och du hamnar I en situation dar du skall salja en bil sa far man en bonus pa marknadsforingen.
Alternativt, tvartom ska man salja bilen och ar duktig pa att salja men inte vet nogot om bilar sa far man minus.

Ett annat satt att gora det pa ar att dela upp alla fardigheter i tre olika focus omraden (som man kan specialisera sig inom). Ex bilar
Praktisk (meka osv)
Teoretisk
Social (kontakter osv)
+ att man kan kombinera fardigheter
ungefar som Gurgeh skrev:

"Den som är expert på det praktiska har helt enkelt:
Bilmekaniker 4 (Mekanik +2)
medan den som är expert på det teoretiska har:
Bilmekaniker 3 (Administration +4)".

Fast mer generellt for alla fardigheter.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,162
Location
Rissne
Jag skulle föreslå en annan lösning.
Hmmm... Jag ska fundera på saken. det är absolut en tanke, även om jag tycker om mina Yrkesfärdigheter väldigt mycket (de har som sagt speltestats och visat sig fundera helt fantastiskt bra).

Är inte det en så unik situation att man borde lösa den med färdigheten Skådespelare istället?
Frågan är om killen behöver vara bra Skådespelare för att ha koll på den teoretiska delen?
 

Majorna

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
53
Location
Osakert
Jag tror jag blev heltand pa den dar iden med att sla sa hogt som mojligt under FV, ska forsoka fa in det I mitt system. Lite ointuitivt ar det dock men det kanske man vanjer sig vid snabbt?

Du sager att det funkar men inte sa mycket mer... hur menar du da? Att du inte anvander effekt sa ofta?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,162
Location
Rissne
Re: Specifika kunskaper

Men kunskaper i att prata, ta betalt och marknadsföra hos de som är bra på sådant lär knappast vara kopplat till en specifik verksamhet. Den som är bra på att göra det för bilar skulle säkert kunna göra det för försäkringar, herrkläder, datorer eller något helt annat också. Alltså borde det inte vara något man använder Bilmekaniker till, utan Köpslå eller Övertala eller liknande.
Mja, fast det jag talar om är ju sådant som faller mellan de där färdigheterna men som ändå hör till yrket.

Jag talar inte om att "kunna prata för sig", utan om att kunna lingon och de sociala koderna i en bilverkstad.

Jag talar inte om att "kunna ta betalt" sådär i allmänhet, utan om att veta vad en kardanaxel väger och hur man snabbast får tag på en av schysst kvalitet - och hur man bedömer kvaliteten.


Ett annat exempel är Polis, som också speltestats. Att ha Polis innebär att man vet vart poliser går på fritiden, vart de godaste munkarna finns, och hur man viftar med en batong för att se ut som en riktig konstapel. Kort sagt, man vet hur man "är polis", alldeles oavsett hur bra man är på själva yrket.

Och som någon påpekade, den som är bra på just att "vara en polis" är inte nödvändigtvis bra på vare sig att lösa mordfall eller att faktiskt slåss med batong.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,162
Location
Rissne
Jag tror jag blev heltand pa den dar iden med att sla sa hogt som mojligt under FV, ska forsoka fa in det I mitt system. Lite ointuitivt ar det dock men det kanske man vanjer sig vid snabbt?
Det gör man. Det tar väl några spelmöten, eller så. Man är van vid att man antingen ska slå högt över en svårighetsgrad eller slår så lågt som möjligt under ett FV.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jo, jag har övervägt en liknande lösning. problemet, som jag såg det, var att dessa minusmodifikationer då antingen beror på SL's fullständiga godtycke (jag har inget emot SL's godtycke, men lite förutsägbart vill jag nog ha det) eller på rent utsagt enorma listor med tänkta områden och handlingar... Eller hur har du tänkt och gjort?
Några exempel avsedda att göra spelledaren godtycke mindre godtyckligt, det är allt. Framför allt har jag exempel på de vanliga problemen i strid, vilket är var spelarna brukar knorra mest när de får minusmodifiaktioner.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Specifika kunskaper

Men kunskaper i att prata, ta betalt och marknadsföra hos de som är bra på sådant lär knappast vara kopplat till en specifik verksamhet. Den som är bra på att göra det för bilar skulle säkert kunna göra det för försäkringar, herrkläder, datorer eller något helt annat också. Alltså borde det inte vara något man använder Bilmekaniker till, utan Köpslå eller Övertala eller liknande.
Just köpslå och knyta affärskontakter ligger i grundegenskaperna, så ska du sälja bilarna kombinerar du bilmekaniker med karisma. En sann säljare har i så fall massa duttar på sin karisma och lär sig enkelt någon dutt i nya varor och kan sälja hyfsat, ska han bli en riktig grym säljare på fältet behöver han dock plugga in det... Kan också använda int/bilmekare för att se om han kan lägga upp offerter...

-Gunnar (som relaterar till ämnet)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,162
Location
Rissne
Förresten, tänkte slänga ur mig några färdigheter från min skisserade lista, för att ge en uppfattning om vad det är för bredd vi rör oss med.

Avståndsstrid
Datorer (mjuk- och hårdvara)
Hantverk (snickra, snida, bygga)
Humaniora (språkvetenskap, sociologi, etc)
Informationssökning (leta i databaser, bibliotek, böcker etc på ett strukturerat sätt)
Konstnärlighet (estetik, måla tavlor, göra musik, etc)
Medicin (första hjälpen, kirurgi, etc)
Motorfordon (bil, båt, motorcykel)
Närstrid m. vapen
Närstrid utan vapen
Naturvetenskap (biologi, kemi, etc)
Retorik (Övertala, köpslå, etc)
Skådespeleri (låtsas vara någon annan, ljuga, hota etc)
Sport (alla sporter. De flesta jag stött på som är bra på sport, är bra på flera även om de kanske specialiserat sig på en eller två)
Språk (alla möjliga språk. Lågt värde innebär att man kan kanske ett eller ett par, högre innebär fler språk, och bättre.)

Några av dem har lite hophafsade namn och det finns viss överlappning (som sökning i databaser, som både borde kunna göras med Datorer och med Informationssökning). Det är en skissartad lista, som sagt. Till dessa kommer Yrkesfärdigheter samt världsspecifika (Magi, t.ex).

Om någon tycker att en färdighet är för bred eller för smal, eller tycker att någon är onödig eller saknar något, säg till.

Det kanske också ska påpekas att dessa färdigheter också har samma flexibilitet som grundegenskaperna. I en kampanj eller värld där det är mycket bättre att kunna övertala och vara lurig, delar man kanske upp Skådespeleri i mindre delar. Den bedömningen görs rimligtvis av SL (i samrådan med spelarna, om de bryr sig) innan man börjar skapa karaktärer. Om någon nu nödvändigtvis vill att Hota (Intimidate) ska vara en egen färdighet, får väl SL ta sig en funderare, då.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jag tror jag blev heltand pa den dar iden med att sla sa hogt som mojligt under FV, ska forsoka fa in det I mitt system. Lite ointuitivt ar det dock men det kanske man vanjer sig vid snabbt?
Vill du göra det ännu enklare så kör som Generica: Slå så högt som möjligt, men under FV och över svårighetsgrad. Effekten är tärningsslaget rakt av. Inga räkneoperationer alls, bara jämförelser. Beroende på hur man misslyckas så kan man dessutom lägga in ytterligare tolkningar.

Exempel:

FV 16
Svårighetsgrad 5

Resultat:

1-5: Misslyckande. Det var helt enkelt för svårt, får inte försöka igen (om repeat attempts är en faktor i sammanhanget). Effekt = - tärningslaget.
6-15: Lyckat. Effekt = tärningslaget
16 Spektakulärt lyckat. Effekt = tärningsslaget + 10
17-19: Misslyckat, men kan försöka igen. Effekt = - tärningslaget
20: Spektakulärt misslyckande. Effekt = - 10 - tärningsslaget

Enda matematiken är negationerna vid miss (sällan en faktor, då en miss alltid är sämre än en lyckad, och man sällan jämför missar med varandra) och +10 vid spektakulära resultat (lätt att komma ihåg och räkna). En kul effekt är att en mästare ibland kan lyckas bättre med ett vanligt lyckat än vad en novis gör med ett spektakulärt lyckat.

Om man har positiva modifikationer höjs färdighetsvärdet, men normalt sätt betraktas det då som för enkelt för ett slag.

Ett problem är att effekten har luckor i möjliga utfall, men eftersom även den bara används för att jämföra, inte för att räkna med, så ska det inte ställa till så stora problem.

Andra bra sidoeffekter:

* Man har inga favörer av att ha en favorittärning som slår högt/lågt, eftersom det gäller att slå lagom högt. Väldigt bra om man har spelare som spenderar en massa tid på att utvärdera vilken tärning de vill slå med.

* Man kan lägga till regler för att ta i lite extra eller att spela säkert i enkla fall genom att tillåta tre sätt att slå:
1. Som vanligt
2. Två tärningar, välj högsta. Bra om man måste lyckas bra, men större risk för misslyckande.
3. Två tärningar, välj lägsta. Bra om det är ett lätt slag och man bara måste klara det. Man lyckas lättare, men sällan speciellt bra, och bara när slagen är lätta.

Bra va?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,162
Location
Rissne
Vill du göra det ännu enklare så kör som Generica: Slå så högt som möjligt, men under FV och över svårighetsgrad. Effekten är tärningsslaget rakt av. Inga räkneoperationer alls, bara jämförelser. Beroende på hur man misslyckas så kan man dessutom lägga in ytterligare tolkningar.
Tänkte precis posta ett förslag som såg ut exakt så, ska sägas. Då slipper man dra av och lägga till FV.

Kombinerar man det med nåtslags nermesad fummel/perfektmekanik (där man t.ex på lägsta respektive högsta resultatet får ett visst plus eller minus på effekten) tror jag det kan funka riktigt bra.

(EDIT: Självklart menade jag högsta lyckade, dvs precis på FV.)


* Man kan lägga till regler för att ta i lite extra eller att spela säkert i enkla fall genom att tillåta tre sätt att slå:
Bra idé, men däremot har jag nog redan shanghaiat slå-om-eller-välja-etc för att få mina Specialiseringar att fungera...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,121
Location
The Culture
Re: Specifika kunskaper

Jag talar inte om att "kunna ta betalt" sådär i allmänhet, utan om att veta vad en kardanaxel väger och hur man snabbast får tag på en av schysst kvalitet - och hur man bedömer kvaliteten.
Jo, det förstår jag, men hur vanligt är det att man har de kunskaperna och ändå inte vet var i bilen kardanaxeln ska sitta och hur man gör för att få den att sitta kvar där? Och omvänt: Hur kan en person som är duktig på att byta en kardanaxel helt sakna kunskap om hur mycket de väger och förmågan att bedöma kvalitén på en kardanaxel om han ser den.

Min färdighetsfilosofi säger att när två färdigheter sköter liknande saker, och det är svårt att se var den ena börjar och den andra slutar, då ska de vara en färdighet, och eventuellt finlir fixas med specialiseringar.

Kort sagt, man vet hur man "är polis", alldeles oavsett hur bra man är på själva yrket.
Och vilken sorts person är det som är bra på att "vara polis" utan att dessutom ha snappat upp lite kunskaper om det faktiska polisarbetet?

/tobias
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,162
Location
Rissne
Re: Specifika kunskaper

Jo, det förstår jag, men hur vanligt är det att man har de kunskaperna och ändå inte vet var i bilen kardanaxeln ska sitta och hur man gör för att få den att sitta kvar där? Och omvänt: Hur kan en person som är duktig på att byta en kardanaxel helt sakna kunskap om hur mycket de väger och förmågan att bedöma kvalitén på en kardanaxel om han ser den.
Man kan mycket väl veta vart en kardanaxel ska sitta och hur man monterar den, helt utan att faktiskt kunna få dit en själv.

Åt andra hållet blir det såklart lite mer problematiskt, men jag skulle tro att det är möjligt.

På samma sätt som det uppenbarligen är möjligt att kunna prata l33t-speech och kunna föra sig i h4xx0r-kretsar hyfsat och samtidigt lyckas stoppa in strömkabeln i en hårddisk uppochner.

Och vilken sorts person är det som är bra på att "vara polis" utan att dessutom ha snappat upp lite kunskaper om det faktiska polisarbetet?
Du har inte spenderat någon längre tid i Hudiksvall, hör jag. Våra poliser vet mycket väl hur man talar som en polis, går som en polis, ser ut som en polis, och helt enkelt "är polis". Samtidigt som de dras av en rätt stor oförmåga att faktiskt göra något. Och de få gånger de gör något, blir det sällan rätt.

De kanske har den teoretiska kunskapen om hur man löser brott - men deras brist på lösta brott kan inte bara förklaras med dåliga tärningsslag. Man kan ha teoretisk kunskap utan att kunna överföra den i praktiken.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,295
Location
Helsingborg
"Du sager att det funkar men inte sa mycket mer... hur menar du da? Att du inte anvander effekt sa ofta?"
Det fungerar när det gäller motståndsslag (när två parter "tävlar" mot varandra), när det gäller skadeslag (det tärningen visar blir skadan - DoD-system), initiativ (försvararen kan vända striden med ett högt slag) och magi (färre kraftpoäng spenderas). Annars fungerar det inte fullt ut, eftersom det blir väldigt detaljerat. DoD:s system har en skala mellan 1-20, men det är väldigt sällan man behöver tjugo steg.

Istället har jag delat in allting i nivåer, där 1-6 är halvlyckat, 7-9 är normallyckat medan 10 och högre är extremlyckat (om du ursäktar termerna). Så om man vill använda Historia och slår 1-6 så får man bara reda på viss information. Fast nivåerna använder jag mest för att köra tärningslöst, så egentligen har de ett annat syfte.

Perfekta slag och sådant kanske blir lite konstigt, vilket jag gjort en tråd om.

/Han som inte visste om han kom OT
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,295
Location
Helsingborg
Re: Specifika kunskaper

"...så ska du sälja bilarna kombinerar du bilmekaniker med karisma. En sann säljare har i så fall massa duttar på sin karisma och lär sig enkelt någon dutt i nya varor och kan sälja hyfsat, ska han bli en riktig grym säljare på fältet behöver han dock plugga in det... Kan också använda int/bilmekare för att se om han kan lägga upp offerter..."
Exakt min tanke. Bra att någon annan skriver det. Fast jag hade hållit "intelligens" som det praktiska arbetet man kan som bilmekaniker, så någon med hög intelligens kan mecka bra, medan någon med hög karisma kan sälja bra (å andra sidan skulle jag köra det som bilförsäljare).

/Han som återigen kommer in i indelningen "praktisk", "teoretisk" och "socialt"
 
Top