Nekromanti Mitt regelsystem - Omega 3.0

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Munkfärdigheter

Med ditt resonemang skulle man kunna ha ett system med bara en färdighet, som vi kan kalla "bra".
Nu är du bara fånig. Med ditt resonemang skulle man kunna låta en läkare ha:
Ge spruta 6
Mäta reflexer 4
Ge klubbor till småbarn 5
Lysa folk i ögonen 5
Lyssna med stetoskop 3
Ta pulsen 7
Ta tempen 6
Skriva recept 5
samt några tusen andra färdigheter för att visa hur bra eller dålig han eller hon är på olika delar av läkaryrket. Eller så kanske du inte tycker att det ska fungera så, och jag tycker inte att det ska fungera så som du skrev, och vi håller oss till att diskutera de åsikter vi faktiskt har istället för att hitta på andra och argumentera mot dem?

I praktiken leder yrkesfärdigheter till fler rollpersoner som känns kompetenta inom sina områden och som är bättre infogade i den värld de är tänkta att befinna sig i.
Naturligtvis gör de det, men exakt vilket är argumentet till att den mest centrala delen av yrket INTE ska ingå i yrkesfärdigheten? Alltså att själva mekandet är den enda delen som INTE ingår i Bilmekaniker-färdigheten och brottsutredandet INTE ingår i Polis-färdigheten.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Munkfärdigheter

Naturligtvis gör de det, men exakt vilket är argumentet till att den mest centrala delen av yrket INTE ska ingå i yrkesfärdigheten? Alltså att själva mekandet är den enda delen som INTE ingår i Bilmekaniker-färdigheten och brottsutredandet INTE ingår i Polis-färdigheten.
Brottsutredandet och polisen är i och för sig ett dåligt exempel, som jag ångrar att jag använde (för det var väl jag?).

Det exakta argumentet är att det inte är samma sak att veta hur man "är läkare" och att "kunna läka". Det ena är en social position, det andra är en färdighet. Jag vill bygga in sociala roller i systemet, det är egentligen inte svårare än så. Samtidigt vill jag inte tvinga fram vare sig inkompetenta eller kompetenta soldater, poliser eller hippies. Jag tycker om att man kan ha rollen utan att ha kompetensen. Det ger flexibilitet, och tyngd, i rollen som ska spelas.

Egentligen bubblar väl faktiskt alltihop ner till "jag tycker om". Jag har som sagt testat systemet, och det har fungerar väldigt bra - och fungerat som en fiffig motpol till "classes" (där man automatiskt "är sitt yrke") och "yrkeschabloner" (som sällan förankrar karaktären i världen ordentligt).

Jag tycker om avvägningen mellan flexibilitet och enkelhet, eftersom avvägningen dessutom i praktiken leder till ökad koppling mellan karaktären och världen samt en ökad känsla för karaktärens kompetens. Där har vi nog mina huvudargument. Vill man ha en annan avvägning kan man såklart lösa det på ett annat sätt. Mycket få saker i Omega är såpass fastspikade att en SL som tycker illa om dem inte med stor enkelhet kan rycka loss och kasta bort dem. Att ta bort Yrkesfärdigheterna får ingen som helst effekt på spelet i övrigt - och man kan omfördela kompetensen som ingår i yrkesfärdigheten på annat utan att det slutar vara Omega.

Det är det jag menar med att Omega ska kunna anpassas efter SL, spelare och genre/värld.

EchonCique

Hero
I mitt system har man ..

Kunskapsområde: Medicin 5

Sen beroende på vilken utövning eller kunskap man behöver för tillfället använder man olika grundegenskaper. Vilka hanterar olika domäner för att få fram en framgångsgrad vid handlingsslaget.

En färdighet som täcker alla möjliga områden som den tangerar, alltifrån teoretiskt till praktiskt. Snabbt och enkelt.

Troberg

Sinister eater
Re: Slå ihop och slåss ihop

Vad ger du själv för tredje form på "få"? Få, färre... först? Fåast? Oflest? ordboken anger "få, färre, saknar tredje form".
Färst är fullt giltigt, även om det anses som en äldre form.

Se tex här.

krank

krank

Så! Nu är även särdrag och lite annat på plats, det enda som saknas nu är ett detaljerat stridssystem...