Hejhej alla roliga rollspelsmakare!
Jag är ganska ny innom rollspels-spelandet... men ja har ändå bestämt mig för att skriva ett eget rollspel då alla andra rollspel kan vara lite jobbiga. Så jag vill att ni ska säga vad som är fel eller andra tips:
Själva rollspelet utspelar sig i medeltidalandet Hjaltland som ligger i rollspelsvärden ??? (jag har inte kommit på namnet ännu). Hjaltland är ett feodalrike som styrs utav en kung, kungen har under sig 3 hertigar. Kungen har också två dussin baroner under sig. Dessa kallas oftast kronobaroner. Hertigarna styr över var sitt hertigdöme likt kungen styr över sina domäner. Men likt kungen så kan inte hertigarna ta hand om all mark själva så de förlänar ut marken till högst ett dussin baroner var.
Varje baron har ett baroni där de styr. Han likt hertigarna och kungen drar in skatt mot att han beskyddar sina bönder.
Utöver kungen, hertigarna och baronerna finns det även riddare och godsägare som också tillhör det världsliga frälset. Riddare är män (eller i vissa fall kvinnor) som ställer upp i strid med en häst mot att han inte behöver betala skatt. Godsägare är män (eller kvinnor) som är skattebefriade mot att de betalar en summa pengar varje kvartal. Men de har till skillnad ifrån baronerna och hertigarna ingen rättighet att driva in skatt.
Detta var det världsliga frälset (med frälse menas att de är frälsta ifrån att betala skatt). Det finns även ett andligt frälse som bygger på en påve som styr över ett dussin biskopar som i sin tur styr över ett dussin präster var. Dessa är också frälsta från skatten.
Religionen bygger på en större gud (som inte har något namn ännu). Denne guden skapade allt och han är allsmäktig. Guden är också könslös, men kan kallar den för gud för att ordet gudinna inte existerar i Hjaltland. Guden har tre barn, två bröder och en dotter. Den förste brodern står för ondska och kaos, dottern står för godhet och lag. Den yngste brodern står för ??? (ännu inte fastställt, kan dock vara magi eller liknande)
Magin i Hjaltland är mycket ovanlig. Det finns ungefär en magiker på femhundra andra. Detta gör även att det går många rykten om trollkarlar och häxor. En magiker kan utföra en del besvärjelser men de är inte så high. Men en magiker kan mer än att kasta en massa eldbollar på troll. De är mycket visa och är de ända i samhället förutom frälset som är skrivkunniga och de är också de som känner till utomjordiska saker. Alkemi är lite vanligare än besvärjelser, alkemin bygger ofta på ett par konstiga ingredienser så som trollhjärta, en bit ifrån svartsvampen och mjölk ifrån en ko som levt i 30 månvarv.
Det stora massan av folket är bönder. De lever i små byar runt om i det stora Hjaltland. De lever ett mycket enkelt liv, arbete, arbete och arbete. Oftast bor de i hushåll om ett tiotal människor.
Krigsmän i Hjaltland är ganska så vanliga, alla baroner, hertigar, kungen, godsherrar, riddare, rika män har en egen hird. Krigsmän består oftast av bondesöner som sökt upp en frälseman och tagit anställning där.
Så här långt har ja kommit... regelsystemet får vänta, men det skall vara enkelt, så att man kan ROLLspela istället för rollSPELA.
Skriv va ni tycker!
//Thorbjörn Staark
Jag är ganska ny innom rollspels-spelandet... men ja har ändå bestämt mig för att skriva ett eget rollspel då alla andra rollspel kan vara lite jobbiga. Så jag vill att ni ska säga vad som är fel eller andra tips:
Själva rollspelet utspelar sig i medeltidalandet Hjaltland som ligger i rollspelsvärden ??? (jag har inte kommit på namnet ännu). Hjaltland är ett feodalrike som styrs utav en kung, kungen har under sig 3 hertigar. Kungen har också två dussin baroner under sig. Dessa kallas oftast kronobaroner. Hertigarna styr över var sitt hertigdöme likt kungen styr över sina domäner. Men likt kungen så kan inte hertigarna ta hand om all mark själva så de förlänar ut marken till högst ett dussin baroner var.
Varje baron har ett baroni där de styr. Han likt hertigarna och kungen drar in skatt mot att han beskyddar sina bönder.
Utöver kungen, hertigarna och baronerna finns det även riddare och godsägare som också tillhör det världsliga frälset. Riddare är män (eller i vissa fall kvinnor) som ställer upp i strid med en häst mot att han inte behöver betala skatt. Godsägare är män (eller kvinnor) som är skattebefriade mot att de betalar en summa pengar varje kvartal. Men de har till skillnad ifrån baronerna och hertigarna ingen rättighet att driva in skatt.
Detta var det världsliga frälset (med frälse menas att de är frälsta ifrån att betala skatt). Det finns även ett andligt frälse som bygger på en påve som styr över ett dussin biskopar som i sin tur styr över ett dussin präster var. Dessa är också frälsta från skatten.
Religionen bygger på en större gud (som inte har något namn ännu). Denne guden skapade allt och han är allsmäktig. Guden är också könslös, men kan kallar den för gud för att ordet gudinna inte existerar i Hjaltland. Guden har tre barn, två bröder och en dotter. Den förste brodern står för ondska och kaos, dottern står för godhet och lag. Den yngste brodern står för ??? (ännu inte fastställt, kan dock vara magi eller liknande)
Magin i Hjaltland är mycket ovanlig. Det finns ungefär en magiker på femhundra andra. Detta gör även att det går många rykten om trollkarlar och häxor. En magiker kan utföra en del besvärjelser men de är inte så high. Men en magiker kan mer än att kasta en massa eldbollar på troll. De är mycket visa och är de ända i samhället förutom frälset som är skrivkunniga och de är också de som känner till utomjordiska saker. Alkemi är lite vanligare än besvärjelser, alkemin bygger ofta på ett par konstiga ingredienser så som trollhjärta, en bit ifrån svartsvampen och mjölk ifrån en ko som levt i 30 månvarv.
Det stora massan av folket är bönder. De lever i små byar runt om i det stora Hjaltland. De lever ett mycket enkelt liv, arbete, arbete och arbete. Oftast bor de i hushåll om ett tiotal människor.
Krigsmän i Hjaltland är ganska så vanliga, alla baroner, hertigar, kungen, godsherrar, riddare, rika män har en egen hird. Krigsmän består oftast av bondesöner som sökt upp en frälseman och tagit anställning där.
Så här långt har ja kommit... regelsystemet får vänta, men det skall vara enkelt, så att man kan ROLLspela istället för rollSPELA.
Skriv va ni tycker!
//Thorbjörn Staark