Nekromanti Mitt stridssystem - vad tycks?

Necross

Swashbuckler
Jag snickrar på ett stridssystem som utgår från D&D 4E men är smidigare och bättre. Grundtanken är att man ska kunna plocka monster och annat stuff från D&D och med minimalt meck kunna köra dem i mitt system. Systemet ska vara mer swashbuckligt men samtidigt mer gritty än D&D 4E. Rollpersonerna är hjältar som ska kunna rusha från strid till strid i en dungeon - så länge man inte får en _riktigt_ seriös skada (och det får man bara när man bråkar med HELT fel motstånd, eller typ får ett hustak över sig).

Systemet:
A slår för attack med d20 + attackbonus (som är halv level + ability modifier + övriga bonusar). Han ska komma över B:s Försvarsvärde (som är 10 + halv level + ability modifier + övriga bonusar) för att träffa.

Miss = Inget händer.
Träff: A slår för skada (t ex långsvärd 1d10 + halv level + ability modifier + övriga bonusar).
Om resultatet av skadeslaget är lägre än B:s Skadetröskel drar man av detta värde från B:s Vigör.

Skadetröskel = 5 + halv level + rustningsmodifikation (1-5).
Vigör = Ett värde som i princip är samma som Hit points i D&D (cirka 20-30 på lvl 1), men återfås mycket lättare, t ex helt och hållet efter varje strid. Det representerar i princip den utmattning man erfar då man parerar eller duckar attacker. Då Vigör når 0 under en strid räknas du som Utmattad och får -1 handling (man har normalt 3 handlingar varje stridsrunda).

Om resultatet av skadeslaget är 1-4 poäng högre än B:s Skadetröskel drar man av detta värde från B:s Vigör OCH B får en lätt skada (en liten penalty som läker snabbt).
Om resultatet av skadeslaget är 5 eller mer poäng högre än B:s Skadetröskel drar man av detta värde från B:s Vigör OCH B får en allvarlig skada (en stor penalty som läker betydligt långsammare än en lätt skada).

Vad tycks? Skulle uppskatta lite feedback.

Möller

Hubert Hortlax
Jag är inte så jätteinsatt i D&D (fyran eller någon annan). Och jag gillar i grunden inte D20 så värst mycke. Så jag kanske är fel person att svara på dina tankar.

Det enda jag reagerade på är träff-miss-systemet. Jag tycker att resultatet "miss" är tråkigt, det stannar upp striden. Har dock inga direkta lösningar :S

Necross

Swashbuckler
Möller said:
Det enda jag reagerade på är träff-miss-systemet. Jag tycker att resultatet "miss" är tråkigt, det stannar upp striden. Har dock inga direkta lösningar :S
Jo, det är ju lite trist. Jag förstår absolut vad du menar. Och det är ju i princip ett "dubbel miss-system" iom att du både kan missa när du slår och när du inte klarar att skada motståndaren. Men jag vill ha kvar känslan av D&D, och då krävs det nog en hel del mer funderande för att få till det. Förslag någon?

Rising

Vila i frid
Ja, det ser väl helt okej ut.

Jag gillar vigör och skadenivåerna; att göra den sortens uppdelning i temporär utmattning å ena sidan, och riktiga fysiska skador å andra sidan - är något som jag är mycket förtjust i. Jag ställer mig dock lite frågande till att när ens Vigör går ner på noll så resulterar det bara i att man får en färre handling och inte i att man lättare blir skadad.

Vidare: Att du tänkt använda traditionella vapenskademetoder (= långsvärd 1d10, som du skriver) fast ihop med olika skadenivåer känns lite vanskligt. Jag är rädd att det ofta skulle kunna bli så att "oj då, den här kobolden kan inte skada mig hur högt han än slår på skadeslaget. Den kan bara utmatta mig". Det hade känts mer passande i mina ögon att använda 1T20 och addera en konstant vapenbonus beroende på vad man hade för utrustning, ty man vill an förståeliga skäl gärna ha ett så brett tärningsspann som möjligt när man skall slå slag för att kolla om man når upp till olika skadenivåer. Och eftersom man redan använder 1T20 för att se om man träffar så skulle detta även snabba upp saker och ting; man skulle kunna slå båda slagen efter varandra med en och samma tärning.

---

Det där var några saker jag reagerade på när jag läste om ditt system. Men visst; det ser fint ut.

Rising

Vila i frid
Förslag någon?
Båda kombatanter slår varsitt stridsslag, och den som slår högst gör skada på den andre. Och istället för att låta rustningar och försvar öka ens AC, så låter man dem istället öka ens Vigör.

anth

Vetefan

Necross

Swashbuckler
Rising said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Förslag någon?
Båda kombatanter slår varsitt stridsslag, och den som slår högst gör skada på den andre. Och istället för att låta rustningar och försvar öka ens AC, så låter man dem istället öka ens Vigör. </div></div>
Mmm, det där är ju smidigt och allt, men det blir lite väl långt ifrån det jag tänkt, alltså en slags D&D-variant.

Och rustning är ju ingen "förbrukningsvara" heller. Den håller ju ett tag :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
Tack!

Rising said:
Jag ställer mig dock lite frågande till att när ens Vigör går ner på noll så resulterar det bara i att man får en färre handling och inte i att man lättare blir skadad.
Nja, det där kan ju lätt ändras. Men tanken med det är väl att man får det svårare att få något gjort med -1 handling, dvs det är lättare för fi att nita en.

Rising said:
Vidare: Att du tänkt använda traditionella vapenskademetoder (= långsvärd 1d10, som du skriver) fast ihop med olika skadenivåer känns lite vanskligt. Jag är rädd att det ofta skulle kunna bli så att "oj då, den här kobolden kan inte skada mig hur högt han än slår på skadeslaget. Den kan bara utmatta mig".
Jag har tänkt mig lite Conan-aktiga strider, eller om du tänker dig stormtroopers mot Luke Skywalker. De kan ju i princip inte skada honom :gremsmile: Men jag vill försöka fixa så att alla ska kunna få in en lyckträff och åtminstone göra en lätt skada (som kanske lätt läker, men kan ge en tillfällig jobbig penalty). Och dessutom tänker jag mig nån slags "piling on"-regel, dvs att många t ex kobolder kan bli riktigt jobbiga om de omringar en etc.

Rising said:
Det hade känts mer passande i mina ögon att använda 1T20 och addera en konstant vapenbonus beroende på vad man hade för utrustning, ty man vill an förståeliga skäl gärna ha ett så brett tärningsspann som möjligt när man skall slå slag för att kolla om man når upp till olika skadenivåer. Och eftersom man redan använder 1T20 för att se om man träffar så skulle detta även snabba upp saker och ting; man skulle kunna slå båda slagen efter varandra med en och samma tärning.
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Du menar inte "båda slagen med samma tärningsslag"? För ett sånt system vore absolut att överväga, dvs ett där attack och skada är i samma slag.

Necross

Swashbuckler
Anthraxus said:
Rent spontant känns det som en kombination av Injury
http://www.d20srd.org/srd/variant/adventuring/injury.htm
och Vitality
http://www.d20srd.org/srd/variant/adventuring/vitalityAndWoundPoints.htm
från DnD 3E Unaerthed Arcana.
Jo, jag läste de där och antar att jag snappade upp ett och annat, men beslutade mig för en mix. Sen kom 4E och då tänkte jag nog om ytterligare några varv.

Anthraxus said:
Jag skulle nog gå mot ett av systemen, inte mixa dem.
Varför då? Jag tycker båda har sina fördelar, men jag tycker mitt verkar ännu bättre :gremsmile:

Anthraxus said:
Sedan antar jag att du redan insett att med ett så annorlunda system måste vissa classes, som Cleric, göras om. (men jag vet ju inte ens om du tänker ha med classes i ditt system)
Nej, mitt system är klasslöst. Man får själv bygga sin rollperson med olika förmågor i ett enkelt point-buy-system, så det går ju att sätta ihop en viss klass om man vill. Hur tänkte du med clericen? Du menar att det inte blir healing på samma sätt eller?

Rising

Vila i frid
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Du menar inte "båda slagen med samma tärningsslag"?
Nä; fast det hade förstås också gått.

Jag tänkte att alla kunde slå skada med 1T20, men att man adderade olika mycket till skadeslaget beroende på vad det var man angrep med. Ett vargbett kunde vara +0 medan en drakes eldkvast kunde vara +40, eller whatever (jag har inte D&D-böckerna här för att kunna välja värden som skulle ha överrensstämt någorlunda med deras skadevärden).

Fördelen vore att alla skador skulle slås fram med samma typ av tärning som anfallsslagen (= 1T20) och att även små varelsers skador skulle ha ett tillräckligt brett spann för att förhoppningsvis alltid kunna möjliggöra olika former av resultat. Om alla angrepp slogs fram med 1T20 så skulle man dessutom kunna säga att 1:or alltid resulterade i en träff som inte gav någon skadenivå, medan en slagen 20:a alltid gav en allvarlig skada. Sådana regler kan man inte använda sig av när en viss varelse använder en T6 som skadetärning och en annan använder sig av en T12.

Necross

Swashbuckler
Rising said:
Jag tänkte att alla kunde slå skada med 1T20, men att man adderade olika mycket till skadeslaget beroende på vad det var man angrep med. Ett vargbett kunde vara +0 medan en drakes eldkvast kunde vara +40, eller whatever (jag har inte D&D-böckerna här för att kunna välja värden som skulle ha överrensstämt någorlunda med deras skadevärden).

Fördelen vore att alla skador skulle slås fram med samma typ av tärning som anfallsslagen (= 1T20) och att även små varelsers skador skulle ha ett tillräckligt brett spann för att förhoppningsvis alltid kunna möjliggöra olika former av resultat. Om alla angrepp slogs fram med 1T20 så skulle man dessutom kunna säga att 1:or alltid resulterade i en träff som inte gav någon skadenivå, medan en slagen 20:a alltid gav en allvarlig skada. Sådana regler kan man inte använda sig av när en viss varelse använder en T6 som skadetärning och en annan använder sig av en T12.
Ja, det där lätt ju vettigt. Men då måste man bygga nån slags konverteringstabell ju. Typ
1d4+2 = 1d20+2
1d10+1 = 1d20+4
2d12+6 = 1d20+11
etc.
Låter som ganska jobbiga matematikövningar. Jag är ingen stjärna på matte :gremsmile:

Snow

Swashbuckler
Jag tror att det kan funka om det ska användas på samma sätt som DnD 4e.

Övriga bonusar är lite luddigt. Kan man träna närstrid och får en högre bonus? Eller kan man träna vissa speciella vapen? Är vissa vapen bättre än andra?

En tanke för att hjälpa det tråkiga resultatet Miss är att det kostar en vitality för varje fiende som kan anfalla dig i närstrid. Det är safe att missa på avstånd, men håll tungan i rätt munn när du är omringad av kobolder.

En tanke med skadeslag och vitality. Låt vitality vara oberoende på leveln. En ärkehjälte har alltså lika mycket vitality som en tönt, men han blir inte träffad lika ofta. Då behöver skadeslaget inte öka med leveln heller, utan bara vara beroende på rollen och typen av attack.

Om du har ungefär samma roller som i DnD 4e så:
Minion: 1T20-10 (minst 1)
Soldier standardattack: 1T20+4
Brute standardattack: 1T20+6
Solo encounter attack: 1T20+12

Då blir plötsligt en liten kobold farlig. För man kan ju råka slå över 20 i skada. Siffrorna är såklart bara exempel. Men man kan nog klara sig med en ganska enkel tabell för att snabbt översätta alla skador till detta system.
En effekt av detta är att avståndet mellan levlarna krymper. Alla gör samma skada, man bara träffar oftare (istället för att man på högre level gör mer skada OCH träffar oftare). Det kan hända att man vill justera detta på något sätt. Kanske lägger man till leveln istället för halva leveln på alla ställen.