Necross
Swashbuckler
- Joined
- 25 Aug 2005
- Messages
- 1,869
Jag snickrar på ett stridssystem som utgår från D&D 4E men är smidigare och bättre. Grundtanken är att man ska kunna plocka monster och annat stuff från D&D och med minimalt meck kunna köra dem i mitt system. Systemet ska vara mer swashbuckligt men samtidigt mer gritty än D&D 4E. Rollpersonerna är hjältar som ska kunna rusha från strid till strid i en dungeon - så länge man inte får en _riktigt_ seriös skada (och det får man bara när man bråkar med HELT fel motstånd, eller typ får ett hustak över sig).
Systemet:
A slår för attack med d20 + attackbonus (som är halv level + ability modifier + övriga bonusar). Han ska komma över B:s Försvarsvärde (som är 10 + halv level + ability modifier + övriga bonusar) för att träffa.
Miss = Inget händer.
Träff: A slår för skada (t ex långsvärd 1d10 + halv level + ability modifier + övriga bonusar).
Om resultatet av skadeslaget är lägre än B:s Skadetröskel drar man av detta värde från B:s Vigör.
Skadetröskel = 5 + halv level + rustningsmodifikation (1-5).
Vigör = Ett värde som i princip är samma som Hit points i D&D (cirka 20-30 på lvl 1), men återfås mycket lättare, t ex helt och hållet efter varje strid. Det representerar i princip den utmattning man erfar då man parerar eller duckar attacker. Då Vigör når 0 under en strid räknas du som Utmattad och får -1 handling (man har normalt 3 handlingar varje stridsrunda).
Om resultatet av skadeslaget är 1-4 poäng högre än B:s Skadetröskel drar man av detta värde från B:s Vigör OCH B får en lätt skada (en liten penalty som läker snabbt).
Om resultatet av skadeslaget är 5 eller mer poäng högre än B:s Skadetröskel drar man av detta värde från B:s Vigör OCH B får en allvarlig skada (en stor penalty som läker betydligt långsammare än en lätt skada).
Vad tycks? Skulle uppskatta lite feedback.
Systemet:
A slår för attack med d20 + attackbonus (som är halv level + ability modifier + övriga bonusar). Han ska komma över B:s Försvarsvärde (som är 10 + halv level + ability modifier + övriga bonusar) för att träffa.
Miss = Inget händer.
Träff: A slår för skada (t ex långsvärd 1d10 + halv level + ability modifier + övriga bonusar).
Om resultatet av skadeslaget är lägre än B:s Skadetröskel drar man av detta värde från B:s Vigör.
Skadetröskel = 5 + halv level + rustningsmodifikation (1-5).
Vigör = Ett värde som i princip är samma som Hit points i D&D (cirka 20-30 på lvl 1), men återfås mycket lättare, t ex helt och hållet efter varje strid. Det representerar i princip den utmattning man erfar då man parerar eller duckar attacker. Då Vigör når 0 under en strid räknas du som Utmattad och får -1 handling (man har normalt 3 handlingar varje stridsrunda).
Om resultatet av skadeslaget är 1-4 poäng högre än B:s Skadetröskel drar man av detta värde från B:s Vigör OCH B får en lätt skada (en liten penalty som läker snabbt).
Om resultatet av skadeslaget är 5 eller mer poäng högre än B:s Skadetröskel drar man av detta värde från B:s Vigör OCH B får en allvarlig skada (en stor penalty som läker betydligt långsammare än en lätt skada).
Vad tycks? Skulle uppskatta lite feedback.