Nekromanti Mixa regelmotor och kampanjvärld

anth

Vetefan
Om någon säger att de spelar i en Forgotten Realms-värld förutsätter vi att de spelar med d20-regler.
Om någon säger att det spelar Vampire förutsätter vi att de använder Storyteller-motorn.
Om någon säger att de spelar i Trudvang förutsätter vi att de spelar Drakar och Demoner.
O.s.v.

Men så behöver det inte alls vara.
Själv spelleder jag en CoC-kampanj med GURPS-regler.
Och jag hörde talas om en fantasy-kampanj som spelades med Storyteller-regler OCH med d20-spells.

Vilka kombinationer regelmotor-kampanjvärld som ni varit med om och hur fungerade det?

Möller

Hubert Hortlax
krank spelledde mig i CoC-kampanjen Tatters of the King med ett hemmabyggt regelsystem som lånar drag från Pendragon och Gumshoe.

Själv hoppas jag att jag lyckas starta upp Trudvang-äventyert Vildhjarta snart. Då blir det en bantad variant av Conspiracy of Shadows som kommer stå för regelmotorn.

Men jag håller inte riktigt med om att "vi" (som i alla) förutsätter att man alltid kör kombon Regelsystem + Värld från samma spel. Oftast när folk pratar om spel som Vampire eller Trudvang utgår jag från att de åtminstone använder världen (efter som jag, i de flesta spel, anser den "viktigare"), och gissar att det nog kör spelets regler + lite husregler.

Det finns många exempel på kombinerade av olika spels världar och regler. SAGA: Trudvang är ett hack till SAGAs regler för att lira i Trudvang. Edlung skriver på Piruett om hur han kör Oraklets fyra ögon med D&D4 som regelmotor.

anth

Vetefan
Möller said:
Men jag håller inte riktigt med om att "vi" (som i alla) förutsätter att man alltid kör kombon Regelsystem + Värld från samma spel. Oftast när folk pratar om spel som Vampire eller Trudvang utgår jag från att de åtminstone använder världen (efter som jag, i de flesta spel, anser den "viktigare"), och gissar att det nog kör spelets regler + lite husregler.
Finns det någon som INTE spelar med husregler? :gremsmile:

Möller said:
Det finns många exempel på kombinerade av olika spels världar och regler. SAGA: Trudvang är ett hack till SAGAs regler för att lira i Trudvang. Edlung skriver på Piruett om hur han kör Oraklets fyra ögon med D&D4 som regelmotor.
Jo, men t.ex. SAGA: Trudvang är ju officiellt och går att ladda ner.
Samma sak med GURPS: Vampire, d20: Vampire. För att inte tala om hur många olika versioner av Cthulhu som finns...
Så det är inte så imponerande.
Då blir jag mer imponerad av de hemmasnickarade lösningarna som du nämnde. :gremsmile:

Arfert

Facit
Varianter jag testat med gott resultat:

CoC med GURPS-regler
Harn med Saga-regler
Saga med BW-regler
Thieves World med Runequest-regler

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Vi har lirat Burning Wheel i något som typ är D&D-världen Mystara (landet Karameikos, närmare bestämt). Det har väl varit ganska löst hållet utifrån det gamla fluffet, men det har varit riktigt schysst. Vi har väl bara plockat in så mycket som vi har behagat, mer som kuliss till vad vi själva ville ha. Självklart har det fått en helt annan smak i och med att Burning Wheel har mycket mindre »skala« i sitt fokus; starkare fokus på rollpersonerna, så det blir mer personligt och lite mindre fantastiskt, eller vad jag ska säga...

Spelat en liten gnutta Burning Wheel i Warhammers Old World också. Superbra kombo.

Ulfgeir

Swashbuckler
Har inte spelat det själv, men har hört talas om någon galning som spelade MERP med Phoenix Command-stridsreglerna...

/Ulfgeir

Botulf

Hero
Brukar i vanliga fall köra på de officiella reglerna men ett par grejer jag testat, mekat med lite eller vill testa:

Action! som regler med Mutant Chronicles värld + lite Gumshoe kanske.

Dungeons&Dragons BECMI till Trakorien/Ereb/Svavelvinter. Möjligtvis annars Matiné.

En Garde! (eller Matiné) med bitar av Gumshoe/ToC till Götterdämmerungs värld
(eller så skulle CoC / BRP funka med Gumshoe inslag )

Saga Trudvang istället för DoDTrudvang(kanske inte räknas). Alternativt Sagor från Midgård med Trudvang som värld och låneregler från Evolutionens Barn eller något annat svenskt indiespel.

Barbarians of Lemuria till Conan RPG´s värld.

Version Noll som regelverk till Mutant UA

Bortoms Regler i Kults värld kanske.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja... Bortsett från att jag nästan alltid byter ut alla spels regler mot hemmabyggen, så... ähm...

Jag har spelat Hellboy med regler från Adventure!. Jag försökte med Gurps först, men fick på tok för obalanserade rollpersoner och vi kände dessutom att regelsystemets spelmekaniska fokus på dungeonbashing (alla fyra grundegenskaperna är inriktade på en av rollerna i en dungeonbashinggrupp) så jag bytte.

Det blev rätt bra, efter att jag husreglat lite...

Krille

Super Moderator
I många fall blir resultatet bättre, till stor del på grund av att speldesigners i många fall inte har någon aning om vad de sysslar med, i några fall rider på varumärken och i några fall är låsta av licenser.

Jag har spelat i B5s universum med en hel klase olika system. Första försöket var i GURPS och gick inte särskilt väl. GURPS hanterade inte den sortens drama. Det funkade, men inte mer.

Nästa försök var i Babylon Project, det första officiella systemet. Det funkade rätt fint, och det är också det som jag återkommer till titt som tätt.

Sedermera kom ett försök i d20, som föll pladask. Det var helt fel, kort sagt.

Det inspirerade mig att köra B5 med Andra Imperiets regler, och det gick förvånansvärt bra. Det kan bero på att en del av filosofin med Andra Imperiet stulits från Babylon Project. :gremcool:

Senaste officiella försöket är till Traveller, och det har jag inte tittat på än. Men det känns inte som att det skulle funka mycket bättre än GURPS, det vill säga rätt halvkasst och lämna en massa åt spelledaren. Det skulle förmodligen bli samma resultat om jag använde en BRP också, vilket jag också funderat på.

Slutsatsen är att B5 är ett universum som inte kräver så mycket krut på handlingsregler, utan snarare dramaregler och personlighetsutveckling. BRP, Traveller och GURPS har inte mycket sånt annat än att bli bättre på färdigheter (i GURPS fall även att köpa bort nackdelar och köpa till fördelar, men det är fortfarande i grunden förbättring snarare än utveckling).

Big Marco

Läskig
Call of Cthulhu med Noirs regler
Lord of the Rings med Noirs regler
M:UA med Noirs regler
Cadwallon med Noirs regler
Neotech med Noirs regler
Eon med Noirs regler

Alla fungerade väl - Noirs "välmående" fungerade riktigt bra som SAN-mätare.

Ödesreglerna gjorde vår LotR-omgång till en av de mest minnesvärda någonsin. Oerhört kargt och bistert blev det.

Cadwallon-kombon blev riktigt schysst, där i princip hela galleriet av Noir-specifika element fick ta plats (drivkrafter, öde och karaktärsdrag).

Neotech-scenariet blev mycket actionfyllt tack vare Noirs stridsregler, där initativet samtidigt är en mätare för stress. Jag minns fortfarande hur Interpolskrapan i London blir luftangripen.

Christoffer

It's all pig.
Trollbabe i Midgård.
Burning Wheel i Mystara.
Burning Wheel i Old World.
Burning Wheel i en fiktiv version av Amsterdam.
Burning Wheel i Grey Hawk.
Beast Hunters i ett fiktivt skandinavien med vikingar som äter bestarnas hjärtan och dricker deras blod istället för att tatuera sig.
Spirit of the Century i ett fiktivt Sverige där BPRD har ett lokalt kontor i Umeå.

Absolut. Bara att fråga sig vad man vill ha ut av ett spel, sen tuta och köra.

Dock, riktigt spännande blir det kanske om man varvar inom samma kampanj! Vad sägs om att börja spela Call of Cthulhu, när karaktärerna träder in i Dreamlands byter man och använder Don't Rest Your Head, när de sen läser en gammal skrift om uråldriga varelser och några hjältars möten med dessa, spelar vi upp skrifter genom In a Wicked Age... osv osv osv osv.

Det skulle vara riktigt intressant.

Nero_UBBT

Warrior
Få se nu...
Drakar och Demoner med Saga, inte patchen (på konvent)
Sagan om Ringen med Saga
Indianer på 1500-talet med moddat Höstdimma(på konvent)
Nutid med moddat Höstdimma (på konvent)
Götterdämmerung med Höstdimma
Call of Cthulhu med ett generiskt (minns ej vilket)

Det finns inneboende idéer om spelvärlden inbyggda i många spelsystem, vilket är viktigt att inte glömma. Samtidigt tror jag att spelledaren hanterar reglerna även om de inte är helt rätt viktigare än att spelledaren har rätt regelsystem men inte riktigt kan det än.
Min slutsats är därför att Höstdimma, med regler för en fantasyvärld i längden fungerar dåligt att applicera på exempelvis den "verkliga" världen. Jag försökte modda lite och sådär, men det blev ändå inte riktigt bra. Samtidigt fanns det stora fördelar i att använda ett regelsystem jag kunde och som var lätt för mig och spelarna att förstå.
Däremot tycker jag att t.ex Sagan om Ringen med Saga funkade fin-fint. Men de spelvärldarna är inte ljusår ifrån varandra heller.

Det jag också märkt är att spelare ofta är intresserade av att testa ett nytt spelsystem mer än bara en ny spelvärld. För mig kvittar regler till större del och det tog därför ett tag för mig att inse. Exempelvis blev en spelare mycket besviken när vi skulle spela ett Götterdämmerung äventyr med andra regler än Götterdämmerungs.

GnomviD

Heresiark
Changeling: the Lost med Panty Explosions regler. Det gick bättre än vad jag hade väntat, faktiskt.

Jag har också spelat Star Wars: the Forcing, ett hack till nWoD som några polare knåpade på. Det funkade rätt schysst för att spela med samma känsla som gammeltrilogin.

Jag kan ta och utnyttja tråden; jag har börjat spela lite av och till med några kompisar som tidigare inte har spelat rollspel, och har tänkt spelleda Vildhjarta för dem. Det är bara det att jag är allergisk mot DoDs regler. Jag står och väger vilket regelsystem jag ska köra på, och det lutar åt antingen BW eller Solar System. BW känns som att det passar bättre, men att det kan vara svårare för nybisar att greppa. Är det någon som har erfarenhet av det, eller något annat system att rekommendera för Trudvang?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
GnomviD said:
Jag kan ta och utnyttja tråden; jag har börjat spela lite av och till med några kompisar som tidigare inte har spelat rollspel, och har tänkt spelleda Vildhjarta för dem. Det är bara det att jag är allergisk mot DoDs regler. Jag står och väger vilket regelsystem jag ska köra på, och det lutar åt antingen BW eller Solar System. BW känns som att det passar bättre, men att det kan vara svårare för nybisar att greppa. Är det någon som har erfarenhet av det, eller något annat system att rekommendera för Trudvang?
Jag har bara läst det och inte spelat det, men Chronica Feudalis verkar vara ett bra spel med en lätt Fate-baserad motor. Som det ser ut nu är det ett strikt historiskt spel, men ett low fantasy-hack skulle nog inte vara svårt att fixa.

GnomviD

Heresiark
Ah, tack för tipset! Jag försökte komma in i Fate genom Diaspora, men det verkade inte riktigt vara min grej. Ska definitivt kolla in Chronica Feudalis.

Nero_UBBT

Warrior
Gnomwid, jag skulle rekommendera Saga.

Det finns en t.om en inofficiell moddning just för Trudvang. Googlea Saga Trudvang, ska du se. Jag tror dessutom en nedkortad gratisversion av Sagas Grundregler finns på sagagames.com

android_iv

Warrior
Nero said:
Det finns inneboende idéer om spelvärlden inbyggda i många spelsystem, vilket är viktigt att inte glömma. Samtidigt tror jag att spelledaren hanterar reglerna även om de inte är helt rätt viktigare än att spelledaren har rätt regelsystem men inte riktigt kan det än.
Jag spelar (med Sjunde Inseglet som spelledare)
Kult med Noirs regelsystem
Rogue Trader med Version Noll M:UA's regelssystem (kraftigt moddat av herr SL)
Mutant UA med Version Noll M:UA's regler

Kult fungerar utmärkt!
Rogue Trader är lite knepigare, men det kan bero på att både Rogue Trader och Version Noll har sina brister, och i detta fall är det inte två minus som blir ett plus, utan enbart två minus. Sen har vi inte spelat så mycket än, tar kanske ett tag att helt komma in i systemet och världen. Och vi har redan tänkt ut några sätt att modda det mer åt det håll vi vill ha det.

Nu när jag tänker på det skulle kanske Rogue Trader funka även med Cold City's regler. Ett rymdskeppsråd med befäl från flera olika håll som inte helt litar på varandra och har egna agendor... he he he..

Christoffer

It's all pig.
Har spellett Burning Wheel för två stycken totala nybörjare, som aldrig spelat rollspel förut, en person som aldrig spelat Burning Wheel innan men spelade rollspel i sin glada ungdom, och med DeBracy, som jag tjuvstartade lite BW med innan för att han skulle få känna på det... (Jag bryr mig inte om att nämna Hans., för han är redan inkört på Burning Wheel).

Se bara till att de förstår att de måste misslyckas ibland och att det inte är hela världen, tvärtom är det just misslyckanden som kommer möjliggöra för deras karaktärer att bli hjältar, det är då som saker verkligen sätts på sin spets...

Men som sagt, gör som boken säger, blanda inte in massa Fight! och sådant inledningsvis utan gör det långsamt långsamt, en DoW när något verkligen står på spel, en Fight! när det verkligen handlar om liv och död, osv osv. Skulle jag göra något annorlunda i min BW-historik så skulle jag nog lärt mig och infört Range and Cover tidigare, det är det mest flexibla systemet som verkligen möjliggör allt från jakter, belägringar och smygande vem prickar vem först scener.

Annars, tuta och kör! Kanske kan du bara färga om The Sword och börja där och sen låta Trudvang öppna upp sig och låta deras äventyr fortsätta? Skriv ut kapitlet från Adventure Burnern åt dem och se till att de förstår och läst igenom det. Finns gratis från BWHQ...