Nekromanti Mjödbryggning

solvebring

Superhero
Mjödbryggning
Har länge funderat över mjödbryggning. Har aldrig smakat mjöd, men vill det. Det är ju vad äkta manskap och krigare festade på gården med, samt till segerfest. Kollade på rollspel.nu's länkar över historia och hittade där en massa olika recept. Det jag fastnade för var Vikingamjödet, ty det är vad äkta mjöd är i mina ögon. Det vore väldigt skoj att få smaka det, något som funnits i vår kultur sedan urminnes, och något man gjort själv. Plus att det vore skoj och billigt att festa på, samt riktigt "manligt" :gremgrin: -hehehe. Men det jag mest vill åt är ju självklart mjödets fina smak och kultur i sig. Det har ju sina breda historia.

Någon här som bryggt mjöd, och lyckats också? De som misslyckats kan hålla sig ifrån att svara, tack. Recepten är mycket ytliga, och vad det gäller att brygga själv kräfs erfarenhet och kunskap för att få till det. Skulle någon kunna ge tips och så vad det gäller att få till ordentligt mjöd, gärna med bra procenthalt,? - Annars vore ju Konsums 2.8:or lika mycket segerfest... :gremgrin:

"En riktigt karl skall dricka mjöd som en vking ur stop!" :gremwink:

P.S. Någon som vet någon internetshop med en massa fräsiga prylar som tenstop, rejäla trästop och liknande ting? D.S.

MrG

Swashbuckler
Någon här som bryggt mjöd, och lyckats också?
För att erkänna sina olagligheter, jajjamensan!

Det var ett tag sedan så jag har ingen aning om var jag har recepten, men de bästa recepten fick jag av vänner med finnlänsk bakgrund där drycken (som heter typ Shima eller nått sånt på finska?) lever kvar som midsommar dryck i vissa traditioner.

Annars kan jag tipsa om att modernare recept oftast blir godare (de må ha spottat i möjdet för jäsningens skull förr i tiden, men det gör det inte nödvändigtvis bättre). Personligen föredrar jag också sötare mjödsorter.

-Gunnar (var med och startade festen Lijunga Mjödbad)

Organ

Out of time, out of mind
Ett sätt att få dricka mjöd är att bege sig till Polen vilket, mig veterligen, är det enda landet som fortfarande har en levande mjödtradition (med vilket menas att de har en obruten tradition av kommersiellt bryggande av mjöd). Jag minns dock inte vad märket jag prövat på heter.

/Anders

MrG

Swashbuckler
Finns också på bolaget;

Ordinarie sortiment

SPECIALÖL

Svea Viking Mjöd (nr 1642)
Sverige (Three Towns Ind Brewers)

Sverige

Färg Brun färg med grön kant
Doft Maltig doft med bränd ton och inslag av mörkt bröd.
Smak Maltig, aningen bränd smak med medelstor beska, viss sötma och ton av mörkt bröd.
Användning Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till husmanskost.

Fast har för mig att det är rätt tråkigt, ölnära mjöd... det har funnits bättre på bolaget, första jag köpte där smakade precis som mitt egna :)

Organ

Out of time, out of mind
Mjöd på bolaget

Finns också på bolaget;

Ordinarie sortiment

SPECIALÖL

Svea Viking Mjöd (nr 1642)
Sverige (Three Towns Ind Brewers)
Jag nämde aldrig de svensktillverkade som säljs på bolaget eftersom jag fått för mig att de bara är fråga om vagt mjödsmakande ölsorter. Har jag fel, är det fråga om riktig mjöd?

/Anders

Rosen

Myrmidon
Mjöd på Konsum

Jag nämde aldrig de svensktillverkade som säljs på bolaget eftersom jag fått för mig att de bara är fråga om vagt mjödsmakande ölsorter. Har jag fel, är det fråga om riktig mjöd?

Vet inte hur det är med de som finns idag. På 60- och 70-talet kunde man köpa ett mjöd på ölburk som hette Röde Orm (och ja, vikingen på bilden såg precis så vettlös ut som på det där fotot).
Farsan brukade köpa det ibland eftersom han tyckte det smakade bättre än öl. Den försvann omkring sent 70-tal men vi hade kvar en tomburk i rätt många år sedan; på den stod "Bryggt på malt och humle. Med pors, angelica och honung."
Låter som mjödkryddat öl för mig.

--
Åke

Dewil

Skrivbordsgeneral
Lagligt!

För att erkänna sina olagligheter, jajjamensan!

Det är i allra högsta grad lagligt att göra eget öl, vin, glögg, mjöd etc. Det är destilleringen som inte är tillåten.

Dewil

MrG

Swashbuckler
Re: Lagligt!

Har det blivit lagligt att jäsa på honung igen? Det var ett tag en gråzon där honung räknades som en frukt, men nån gång på åttitalet skräptes lagen och alla bryggböcker var tvugna att ta bort sina mjödrecept.

Men som sagt, har inte bryggt på ett tag och är inte uppdaterad, lagen kanske har ändrast igen?

MrG

Swashbuckler
Re: Mjöd på bolaget

Har jag fel, är det fråga om riktig mjöd?
Minns jag rätt är det här svea viking i huvudsak ett dåligt öl (eller smakar som det i alla fall), men det fanns för några år sedan mjöd som faktsikt smakade mjöd på bolaget.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Lagligt!

Men som sagt, har inte bryggt på ett tag och är inte uppdaterad, lagen kanske har ändrast igen?

Sannolikt. Jag var i en liknande diskussion för några år sedan och tog mig då tid att leta i lagstiftningen, men hittade inget annat än att det är förbjudet att destillera. Möjligen omfattade förbudet också framställning av brygd avsedd för destillering (läs: mäsk).

Seriösa tidskrifter som Allt om Mat har haft recept på diverse hembrygder där utgångspunkten inte är naturliga råvaror.

Dewil

hraufnir

Swordsman
Svea viking Mjöd smakar råttpiss och därmed pasta! Ne mjödet jag smakade i sommras det var inte illa det. Iofs låg det på runt 20% och hade en hästspark i miniformat i stopet men ändå!

solvebring

Superhero
Re: The mad viking (något OT)

Hahahaha! Fan vad häftigt. *Snyft* - varför kan en annan inte ha blitt född lite tidare, det känns som om allt var mycket ballare på sjuttiotalet. :gremsmile: ...Well, det där mjödet borde funnits kvar idag, snacka om häftig burk! Hahaha!

Quan'talis

Swashbuckler
Någon här som bryggt mjöd, och lyckats också?
Som redan nämnts bryggs det fortfarande mjöd i Finland nu och då (fast vi gjorde det till första maj i stället för till midsommar. Säkert orsakat av kommunismens skadliga inflytande, eller något sånt). Finskt mjöd är visserligen i vanliga fall så "manligt" att nykterister och dagisbarn dricker det, men det går antagligen att göra det med högre alkoholhalt. Så vitt jag vet är du fortfarande minderårig, dock, och dessutom svensk, så det som duger åt finska dagisbarn borde duga åt dig :gremelak:

Här finns ett par recept, men de är på finska. Huvudingredienserna är hur som helst vatten, farinsocker, ett par citroner och lite jäst, och siffrorna råkar visst vara på svenska ( :gremtongue: ), så det ska nog orda sig (dessutom sa du visst att du redan har ett recept).

Den praktiska erfarenheten: först värmer man upp en del av vattnet så att sockret löser sig lättare, sedan lblandar man det med resten av vattnet så att det hela får en sådan temperatur att jästen överlever. Av tradition använder man en tioliters plasthink, precis som vikingarna gjorde. Sedan lägger man till jästen, slänger i de skalade och skivade citronerna, lägger på ett lock och låter stå ungefär ett dygn. Det blir inte bättre för att man låter det stå längre i detta skede. Generationer av finska dagisbarn har redan prövat, så du behöver inte ens försöka.

Efter detta tappar man sin mjöd på flaska, genom en sil. Plastflaskor rekommenderas, för när jag var barn gick det ett rykte om att någon, någonstans varit med om att glasflaskor exploderat under jäsningen, och om man inte kan tro på urban legends kan man inte tro på någonting alls. Man låter flaskorna stå antingen i rumstemperatur i tre dagar eller relativt svalt i en vecka. Jäsningen fortsätter i flaskorna, och många anser att det blir bättre om det går långsammare.

Traditionellt dricker man sedan upp all sin mjöd på ett par dagar, men om man vill förvara den längre bör man antagligen se till att jäsningen slutar. Det blir nämligen inte bättre av att jäsa längre i det här skedet heller. Rimligtvis borde man kunna avsluta jäsningen genom att antingen hetta upp eller kyla ned sin mjöd så att jästen dör. Antagligen är det säkrast att använda kyla, så att ingen tror att man tänker destillera den (dessutom är det rätt enkelt att ställa en flaska i kylskåpet).

MrG

Swashbuckler
Re: Definition?

Om jag minns rätt är mjöd jäst på honung, till skillnad från öl som man jäser på annat. Mjöd är nog snarare honungsvin än öl, jäsningen påminner mer om ett fruktvin än det öl.

solvebring

Superhero
Re: Definition?

Jag vet inte den stora skillnaden eftersom jag inte dryckit eller bryggt än. Fast det duger ju inte med öl, eftersom öl är öl och mjöd är mjöd... De heter inte samma och de smakar inte lika.

Saxifrage

Hero
Skillnader

Rauchbier, Stout och Pripps Blå heter och smakar olika men är likförbannat öl alla tre. Vad jag undrade var liksom om mjöd är ett "sub-öl" som stout och lager, eller något helt annat?

(Hmm, nu är det hög risk för att någon sån där snubbe med overall och tygmärken ger mig en grundkurs i ölkemi... men det är ok så länge han kommer ihåg att svara på frågan :gremsmile:)

solvebring

Superhero
Re: Skillnader [TILL ALLA KUNNIGA]

Alla som kan om mjöd, läs detta ni med!!!
Jag står tyvärr utan svar. Men saken är den att jag tror man skulle kunna säga, öl är ändå öl... "Den här ölen smakar si", "den här ölen smakar så" ...Hundra olika öl etc. Men de tillhör fortfarande samma ras (spelat för mycket DoD?) och påminner långt ned någonstans bland sina bubblor och mirco-godisar om varandra - de är alla ändå öl, och öl är öl!

Och mjöd, smakar väl helt annorlunda? Då kan man istället dricka det mjödet, och det mjödet - olika smak men ändå mjöd... Förstår du vad jag menar? Som en VHS är ju film, DVD lika så, men mjödet är ett kasettband till stereon... Musik och inte film... :gremgrin:

Hahaha! Vet ifan vad jag har rört ihop detta till, fattar snart inget själv, men jag fattar ändå vad jag menar på något sätt...
Och kom ihåg, detta är bara vad jag antar, jag är som sagt oförmögen att svara på din fråga, och jag själv ställer samma fråga, plus att hela detta antagande egentligen är en fråga till någon som vet...