Scribus och reStructuredText
Hej!
Om du inte helt fastnat för någon lösning ännu så har jag två tips: Scribus och reStructuredText. Jag använder båda nu när jag skriver
One Can Have Her.
Scribus är ett publiceringsverktyg som InDesign, men med öppen källkod och gratis. Det finns till Linux, Mac och Windows. Det är ett mycket charmigt program, med en del fina finesser. Det du är mest intresserad av är möjligheten att importera text via text-filter. När man importerar texten kan man själv ange "ersätt den här markup:en med den här styckefomateringen", och det är väl precis vad du vill? Det finns några automatiska filter som HTML eller Open Office, men styrkan ligger just i att själv kunna ange fomateringen om man vill. Läs mer på Scribus
hjälpwiki.
reStructuredText frågade du inte om direkt, men jag tror att du kan vara intresserad. Det är ett sätt att markup:a textfiler för att sedan låta Python-script generera HTML, LaTex eller något annat format. Fördelen hos markup:en ligger i att den är mycket tillåtande och intuitiv. Man måste installera
Docutils eftersom rST följer med där, och enda kravet verkar vara att man har Python installerat. Se
här (
källkoden till hemsidan i rST-textformat) för ett exempel, eller
testa själv.
Hoppas att det hjälpte.
- Jonas
Tillägg: Eftersom rST är ett rent textformat har man ingen innehållsförteckning när man skriver. Däremot kan man med kommandot ".. contents:: Table of Contents" generera en innehållsförteckning i texten, exportera till HTML och kolla där hur strukturen ser ut.