Nekromanti Mjukvara för att skriva?

Arfert

Facit
Vad ska man ha XP till? och om man man nu vill ha det, så går det ju att köra BootCamp eller Paralells på macen istället. Så får man en bättre byggd dator också (om man inte är en sån som gillar att bygga egna burkar.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad ska man ha XP till?
Spel, framförallt. Och myriarder små program som gör livet lättare, och som oftast inte finns till Mac utan att man får kämpa mot horder av värdelös eyecandy.

(om man inte är en sån som gillar att bygga egna burkar.)
Det är jag, i allra högsta grad. Jag menar, jobba med en dator någon annan satt ihop? Preposterous!

Arfert

Facit
Min stationära mac är i stort ett hemmabygge (jag tog en gammal mac-server som jag köpte för under tusen spänn, satte i en ny dual-processor, nytt grafikkort, mer minne, dvd-brännare och nya hårddiskar, och viola!, en killer-mac för under sjutusen.

Fast än så länge går det ju inte att bygga bärbara datorer...

Troberg

Sinister eater
Fast än så länge går det ju inte att bygga bärbara datorer...
Ha hopp, det är en standard på väg för att göra det möjligt. Troligen blir det något i stil med de kompaktlådor som finns idag, dvs man köper låda och moderkort (valt från några få varianter) anpassat för den, sedan väljer man själv processor, diskar, CD/DVD, skärm, tangentbord osv. Too bad KeyTronics inte gör tangentbord för bärbara...

Jonas Ferry

Swordsman
Scribus och reStructuredText

Hej!

Om du inte helt fastnat för någon lösning ännu så har jag två tips: Scribus och reStructuredText. Jag använder båda nu när jag skriver One Can Have Her.

Scribus är ett publiceringsverktyg som InDesign, men med öppen källkod och gratis. Det finns till Linux, Mac och Windows. Det är ett mycket charmigt program, med en del fina finesser. Det du är mest intresserad av är möjligheten att importera text via text-filter. När man importerar texten kan man själv ange "ersätt den här markup:en med den här styckefomateringen", och det är väl precis vad du vill? Det finns några automatiska filter som HTML eller Open Office, men styrkan ligger just i att själv kunna ange fomateringen om man vill. Läs mer på Scribus hjälpwiki.

reStructuredText frågade du inte om direkt, men jag tror att du kan vara intresserad. Det är ett sätt att markup:a textfiler för att sedan låta Python-script generera HTML, LaTex eller något annat format. Fördelen hos markup:en ligger i att den är mycket tillåtande och intuitiv. Man måste installera Docutils eftersom rST följer med där, och enda kravet verkar vara att man har Python installerat. Se här (källkoden till hemsidan i rST-textformat) för ett exempel, eller testa själv.

Hoppas att det hjälpte.

- Jonas

Tillägg: Eftersom rST är ett rent textformat har man ingen innehållsförteckning när man skriver. Däremot kan man med kommandot ".. contents:: Table of Contents" generera en innehållsförteckning i texten, exportera till HTML och kolla där hur strukturen ser ut.

krank

Re: Scribus och reStructuredText

Scribus är ett publiceringsverktyg som InDesign, men med öppen källkod och gratis. Det finns till Linux, Mac och Windows. Det är ett mycket charmigt program, med en del fina finesser. Det du är mest intresserad av är möjligheten att importera text via text-filter. När man importerar texten kan man själv ange "ersätt den här markup:en med den här styckefomateringen", och det är väl precis vad du vill? Det finns några automatiska filter som HTML eller Open Office, men styrkan ligger just i att själv kunna ange fomateringen om man vill. Läs mer på Scribus hjälpwiki.
Jo, jag har testat Scribus vid flera tillfällen. Tyvärr kommer jag inte riktigt överrens med programmet, framförallt är tabeller ett jädra härk att ha att göra med. Så snart utvecklarna fixar schysst tabellstöd kommer jag att ta en ny titt, och seriöst överväga ett byte... Däremot visste jag faktiskt inte om den där finessen du nämner, det är nåt jag helt missat.

reStructuredText frågade du inte om direkt, men jag tror att du kan vara intresserad.
Låter sjukt praktiskt och precis som det jag letar efter... Python har jag ju redan installerat (det är precis det jag skriver mitt eget konverteringsscript i just nu)... Går det att skriva sina egna "filter"?

EDIT: Hmmm... Jag gillar absolut reStructuredText - men hur fasen gör man för att konvertera saker? Hemsidan tycks ha bra instruktioner för hur man skriver RST, men tycks förutsätta att man vet hur man konverterar... Vad har jag missat?

Tills vidare fortsätter mitt egna arbete i Python... Visade sig vara simplare än jag mindes.

Jonas Ferry

Swordsman

När man installerat Docutils har man en katalog som heter "Tools". Där ligger python-script som tar rST-filerna som indata och spottar ut formatet man vill konvertera till.

Exempelvis kan man köra "pyhton buildhtml.py" med en katalog med textfiler som argument så skapar den html-filer av dem. Kolla på Quick-Start (punkt 4) på Docutils dokumentation för ett annat script som gör liknande sak.

Att skriva egna script som omvandlar makup:en till det man vill går säkert. Det är inget jag har kollat på, men eftersom källkoden är öppen och skriven i pyhton är det bara att öppna buildhtml.py och se vad den gör.

- Jonas

krank

Tja, nu är jag ju nästan klar med mitt eget ganska minimala script, så om inget oförutsett inträffar blir det nog inget docutils eller RST för min del... Jag trivs ju riktigt bra med LaTeX' syntax, och allt jag redan skrivit finns redan i det formatet.

Det som återstår för mitt egna lilla progg är typ bugtestning, felhantering, lite sånt där efterarbete. Har testat det på några av mina filer, och grunden funkar iaf riktigt bra.

PVC

Veteran
Re: Utmaningen [OT]

Det är faktiskt inte omöjligt, det finns flera sätt att göra det på; somliga bättre än andra, men eftersom det här är OT så tänker jag inte beskriva några av dem här. Ville bara klargöra; bökigt och ibland olagligt, men inte omöjligt. :gremgrin:

Illern

koppariller

Har själv bara kikat lite grand på Scribus men det där lät intressant. Tack för tipset.