Nekromanti Mjukvara för att skriva?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om det här borde ligga någon annanstans, får det gärna flyttas.

Jag har råkat på en mindre blockering i mitt skrivande av Scriptura, mitt nutida-skräckrollspel som varit på ritbordet av och till i snart fem år nu.

Det är egentligen världens fånigaste hinder jag stött på, och jag hoppas att någon därute kan ge mig de tips jag behöver...

Först skrev jag Scriptura i RTF-format. Sedan insåg jag att formatet hade lite för kraftiga begränsningar... Jag upptäckte, och lärde mig, LaTeX. Jag älskar LaTeX. Det är simpelt, man behöver inte bry sig om layouten samtidigt som man skriver, det är hyfsat dynamiskt, etc. Nu har jag upptäckt dess begränsningar - det är ju skapat för akademiska uppsatser och matematik, inte för att layouta rollspel. Vill man ha minsta lilla "special" blir det krångligt och svårt.

Om bara InDesign kunde importera LaTeX- eller TeX-format, så skulle jag vara lycklig.

Jag letar alltså efter ett format, eller en programvara, att skriva mitt alster i. Det är viktigt för mig att jag trivs i programmet jag skriver i, annars blir det väldigt lite gjort.

Mina önskemål:
* Jag vill kunna skriva utan att bry mig om layouten.
* När jag skriver vill jag ha en lättillgänglig "innehållsförteckning" för att kunna bläddra runt i dokumentet.
* Jag vill kunna flytta runt sjok av text på ett enkelt sätt, så att något som förut var ett kapitel, t.ex, blir ett underkapitel.
* Jag har inget alls emot att lära mig någon ny syntax eller att manuellt skriva formateringselement (som i LaTeX eller HTML).
* Jag kunna importera direkt till InDesign, på ett sådant sätt att jag kan dynamiskt uppdatera layouten med minimal ansträngning. Behöver inte nödvändigtvis vara InDesign heller, för den delen - annat layoutprogram kan också funka. Har inget emot att lära mig nya såna heller.

Någon som har något eller några tips? Det närmaste jag kommit hittills är typ att exportera till HTML från LaTeX och sedan importera den vägen till InDesign - och det känns som en sjukt klumpig lösning.

(Det såklart - om någon vet om en mjukvara i vilken man kan skapa layoutmallar för LaTeX, helst via WYSIWYG-interface, så vore det också perfa)

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad är det för fel på att skriva ren text i godtycklig texteditor eller ordbehandlare och sedan, när texten är färdig, använda valfritt layoutverktyg eller layoutprogram?

Dewil

krank

Vad är det för fel på att skriva ren text i godtycklig texteditor eller ordbehandlare och sedan, när texten är färdig, använda valfritt layoutverktyg eller layoutprogram?
Fel och fel... Det innebär en massa merarbete.

Nu kanske det verkar som att jag är motsägelsefull här...

Något jag upptäckt under mitt skrivande är att det aldrig tycks bli riktigt klart. Ständigt dyker det upp nya saker som ska till, gamla saker som ska bort, och grejer som behöver skrivas om eller flyttas om.

Att då göra en fullvärdig omlayoutning varje gång något ska ändras känns inte helt rimligt. Sålunda behövs möjligheten att dynamiskt ändra saker i texten så att de automatiskt ändras i det layoutade dokumentet.

Vad gäller "godtycklig texteditor eller ordbehandlare" så har jag ännu inte hittat någon sådan jag känt mig bekväm med. Det är ett av problemen. Det närmaste jag kommit något jag känner mig bekväm i är TeXnicCenter som är ett program för att skriva LaTeX...

Just nu sitter jag och letar efter ett sätt att konvertera till InDesign "Tagged Text"- filer från LaTeX... Ska testa Adobe InCopy också, se om det är värt besväret...

Krille

Super Moderator
Problemet är att du arbetar rätt annorlunda jämfört med mig, så jag kan egentligen inte ge några tips.

Över huvud taget så skriver jag i princip enbart i Word. Det har en massa fulpåhitt och är bloatat utabarahelvete, men eftersom jag inte använder bloatfunktionerna och skiten ändå ligger på hårddisken så ser jag egentligen inte problemet (utöver en massa vänsteråsikter som jag ändå inte delar och anti-MS-åsikter som jag bara till viss del håller med om).

Det jag använder är i princip tabellfunktionen, standard-Normal, standard-Rubrik 1 till och med 3, kursivering, indrag och punktlista. Sen skriver jag. Och skriver om. Och skriver om. Och skriver om. Eventuell layout är skitenkel - lite smalare kolumner, sidfot med projekt, sidnumrering och kapitelnamn, sånt där. Så ser projektet ut i princip hela tiden fram till dess att det är så färdigt att jag vill visa upp det för annat än speltest. Då först tar jag fram InDesign och gör en layout. Resultatet blir antingen en ny version av ett gratisspel eller en releasekandidat av ett tryckprojekt. Gratisspel läggs upp på nätet, tryckprojektet släpps till speltestare och tyckare.

---

På senare tid så har jag dock börjat att frångå det här mer och mer, och börjat jobba mer och mer i wiki. Det har framförallt lett till ett bättre arbetsflöde i projektets tidiga del, då jag knappt vet vad det handlar om. Men det kanske kunde vara en möjlig väg att gå även för din del? Då har du ju projektet i HTML som borde kunna importeras nånstans, och du kan lägga stilmallar på wikin.

krank

På senare tid så har jag dock börjat att frångå det här mer och mer, och börjat jobba mer och mer i wiki. Det har framförallt lett till ett bättre arbetsflöde i projektets tidiga del, då jag knappt vet vad det handlar om. Men det kanske kunde vara en möjlig väg att gå även för din del? Då har du ju projektet i HTML som borde kunna importeras nånstans, och du kan lägga stilmallar på wikin.
Jag har funderat på den saken... Problemet är att jag inte upplevt wiki som särdeles optimalt vad gäller dokumentstruktur (något som för mig, på det sätt jag arbetar, är centralt). Jag vill ha en tydlig, överskådlig struktur i form av t.ex en trädstruktur eller liknande, där jag dessutom kan hålla på och flytta om grejer.

Annars pillar jag ibland med DokuWiki, som har den fina förmågan att spara alla dokument som textfiler på en hårddisk (istället för som databaser i MySQL eller så), vilket gör att man bara skulle behöva något skojjigt litet script för att översätta det hela till något man kan layouta i... Men hittills har det känts klumpigt och jobbigt, bara.

Det värsta är att Word (eller, om jag ska vara lite mer petig, OpenOffice Write) mer och mer framstår som det mest tilltalande valet, i och med att InDesign skaffat sig ordentligt stöd för att importera just det formatet och byta ut stilmallar etc automatiskt.

Hmmm... Kanske leta efter ett LaTeX->Doc-program?

krank

Jag vet inte om det hjälper dig, men jag skriver i två program: Avenir och Writeroom.

Jag har också testat Scrivener, som jag vet exporterar till LaTex.
Ser ut som schyssta program. Synd att jag inte använder Mac bara =)

Arfert

Facit
Du kanske kan hitta motsvarande versioner för Linux... gissar att nåt som Writeroom finns... (det finns i alla fall till Windows)

Men jag börjar mer och mer kika på Scrivener, det är en killer app. Avenir är ganska likt, men saknar vissa schyssta features, som helskärmsläget (då skärmen förvandlas till ett vitt papper utan störande element)

Illern

koppariller
Lyx är ett grafiskt program som arbetar med LaTeX i bakgrunden. Kanske är det lättare att göra det du vill med det. Jag har tyvärr inte använt det själv men det finns till Linux, MOSX och, vill jag minnas, Windows.

Big Marco

Läskig
Re: Utmaningen [OT]

"Det är omöjligt att köra MacOS på en PC" är en personlig utmaning.

Äh, skriv klart Biblioteksvärlden eller Fimbulsvinter istället för att slösa bort livets dyrbara tid på sådan förgänglig dynga. ,-)

krank

Lyx är ett grafiskt program som arbetar med LaTeX i bakgrunden. Kanske är det lättare att göra det du vill med det. Jag har tyvärr inte använt det själv men det finns till Linux, MOSX och, vill jag minnas, Windows.
Mjae... Inte riktigt vad jag letade efter. Men tack för tipset!

krank

varför inte bara köpa en begagnad mac?
För att det är betydligt dyrare att köpa en begagnad mac än att dualboota macOS och XP på sin PC?

Nog för att jag tycker ganska illa om OSX och helst inte använder det till någonting alls, men ändå... Själv har jag mest lekt med OSX på PC för att känna mig nördig. Och för att spotta Apple i ansiktet, så klart.

krank

Jag tror jag har hittat en lösning.

Jag kommer att skriva i LaTeX. Sedan använder jag antingen en existerande programvara eller skriver en själv för att konvertera från LaTeX till InDesign Tagged Text. Då jag nästan bara använder mig av de mest grundläggande grejerna (typ kapitel/sektion/paragrafer, emfas) så borde det inte vara alltför svårt att pilla ihop en serie rätt simpla regexp-grejer i typ Python eller nåt som klarar biffen. InDesign Tagged Text- formatet (som har filändelsen TXT, därav att jag skriver ut hela formatnamnet) kan sedan med lätthet importeras till InDesign och fungera precis som jag vill ha det.

Hade inte InDesign Tagged Text krävt att man skrev "<paragraph>" (eller nåt liknande) före varje paragraf hade jag nästan funderat på att skriva direkt i det istället. Nu får det nog bli en övning i att skriva Pythonprogram (behövs, inför framtida planerade projekt) och regexp istället.

Illern

koppariller
Berätta gärna hur det går, även om ingen här skulle vara intresserad eller det inte passar på forumen så skicka gärna ett PM eller e-brev.