En sak som jag upptäcker, eller återupptäcker, är hur svårt det här med att organisera information. När man skriver ett äventyr som är lite mer komplext, med lite olika ins and outs och ett gäng personer och platser och händelser… då blir det mer utmanande än när man ska skriva något som bara är scen→scen→scen→slutboss. Jag har ärligt talat ingen riktigt bra lösning här.
När jag fritt fantiserar om vad jag skulle vilja ha så tänker jag ju att jag vill ha allting som väldigt lösa noder/fragment, där t.ex. varje person är ett fragment, varje plats är ett fragment, osv. Och att man sedan dels kan knyta ihop/länka fragment till varandra (som på en wiki) men sedan också snabbt visa till exempel alla fragment av samma typ (med samma "tagg"?) som om de vore ett enda stort dokument där varje fragment är en underrubrik (som är redigerbar). Så typ tillfälliga dynamiskt genererade dokument? Baserade på någon form av smart filter-logik?
Kan Obsidian användas här? Eller något helt annat? Vad använder ni för att strukturera och få överblick, se till så saker inte krockar och alla ledtrådar kommer med och så vidare?
- Medan jag skriver så vill jag till exempel ha alla personer samlade, medan jag skriver på personerna. Detta för att undvika att de får namn som liknar varandra, personligheter eller utseenden som överlappar så mycket.
- Medan jag skriver vill jag också gärna ha platser samlade, så att jag lättare får överblick över vilka jag skrivit och vilka jag har kvar. Samma sak med händelser, de får också gärna vara samlade.
- Jag skulle också vilja ha t.ex. brottsplatser samlade på ett ställe, om mysteriet har flera sådana. Återigen, lättare överblick och lättare att se till så ledtrådar sprids ut på ett bra sätt.
- Samtidigt är ju brottsplatser platser, och personer finns på platser, och händelser sker på platser.
- När jag sedan spelleder, vill jag helst ha allting sorterat efter plats. Så när spelarna dyker upp på en plats så kan jag lätt se vilka personer som finns där, vilka ledtrådar som finns där, etc. Då blir alltså mordplatser, personbeskrivningar och händelser utspridda i hela dokumentet. Eller i separata dokument.
- Jag vill helst inte, medan jag skriver, ha samma information på flera ställen. Det blir så drygt att ändra grejer då.
- Jag slipper helst strukturera om all text manuellt inför spelledandet. Jag kommer ju antagligen vilja fortsätta jobba på äventyret senare och då kommer jag ju behöva göra omstruktureringen för spelledande varje gång jag ändrar nåt…
När jag fritt fantiserar om vad jag skulle vilja ha så tänker jag ju att jag vill ha allting som väldigt lösa noder/fragment, där t.ex. varje person är ett fragment, varje plats är ett fragment, osv. Och att man sedan dels kan knyta ihop/länka fragment till varandra (som på en wiki) men sedan också snabbt visa till exempel alla fragment av samma typ (med samma "tagg"?) som om de vore ett enda stort dokument där varje fragment är en underrubrik (som är redigerbar). Så typ tillfälliga dynamiskt genererade dokument? Baserade på någon form av smart filter-logik?
Kan Obsidian användas här? Eller något helt annat? Vad använder ni för att strukturera och få överblick, se till så saker inte krockar och alla ledtrådar kommer med och så vidare?