Mjukvara för organisering av äventyrsinformation?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En sak som jag upptäcker, eller återupptäcker, är hur svårt det här med att organisera information. När man skriver ett äventyr som är lite mer komplext, med lite olika ins and outs och ett gäng personer och platser och händelser… då blir det mer utmanande än när man ska skriva något som bara är scen→scen→scen→slutboss. Jag har ärligt talat ingen riktigt bra lösning här.
  • Medan jag skriver så vill jag till exempel ha alla personer samlade, medan jag skriver på personerna. Detta för att undvika att de får namn som liknar varandra, personligheter eller utseenden som överlappar så mycket.
  • Medan jag skriver vill jag också gärna ha platser samlade, så att jag lättare får överblick över vilka jag skrivit och vilka jag har kvar. Samma sak med händelser, de får också gärna vara samlade.
  • Jag skulle också vilja ha t.ex. brottsplatser samlade på ett ställe, om mysteriet har flera sådana. Återigen, lättare överblick och lättare att se till så ledtrådar sprids ut på ett bra sätt.
  • Samtidigt är ju brottsplatser platser, och personer finns på platser, och händelser sker på platser.
  • När jag sedan spelleder, vill jag helst ha allting sorterat efter plats. Så när spelarna dyker upp på en plats så kan jag lätt se vilka personer som finns där, vilka ledtrådar som finns där, etc. Då blir alltså mordplatser, personbeskrivningar och händelser utspridda i hela dokumentet. Eller i separata dokument.
  • Jag vill helst inte, medan jag skriver, ha samma information på flera ställen. Det blir så drygt att ändra grejer då.
  • Jag slipper helst strukturera om all text manuellt inför spelledandet. Jag kommer ju antagligen vilja fortsätta jobba på äventyret senare och då kommer jag ju behöva göra omstruktureringen för spelledande varje gång jag ändrar nåt…
Just nu skriver jag i Dynalist, men jag börjar luta åt att se mig om efter andra verktyg. Dynalist är väldigt bra när jag ska skapa en outline för en tryckt produkt – men för äventyrsbyggande börjar det mer och mer bli tydligt att det inte funkar.

När jag fritt fantiserar om vad jag skulle vilja ha så tänker jag ju att jag vill ha allting som väldigt lösa noder/fragment, där t.ex. varje person är ett fragment, varje plats är ett fragment, osv. Och att man sedan dels kan knyta ihop/länka fragment till varandra (som på en wiki) men sedan också snabbt visa till exempel alla fragment av samma typ (med samma "tagg"?) som om de vore ett enda stort dokument där varje fragment är en underrubrik (som är redigerbar). Så typ tillfälliga dynamiskt genererade dokument? Baserade på någon form av smart filter-logik?

Kan Obsidian användas här? Eller något helt annat? Vad använder ni för att strukturera och få överblick, se till så saker inte krockar och alla ledtrådar kommer med och så vidare?

NisseJ

Veteran
Jag är en periodare med att anteckna enligt Zettelkasten-metoden, å med den kan man använda allt från Obsidian till indexkort. Finns hur mycket som helst på tuben om olika användningsområden hur man brukar metoden bäst och det är väl lite hypat just nu pga av influensers i de olika intressebubblorna jag har, men för egna små projekt oavsett om det gäller inlärning, musiktankar, textgrejande och it-stuff är metoden jättebra.

Dessutom så fixar man nya synapsbildningar i fettklumpen under det lilla hår man har kvar, bara en sån sak! :)

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag använder Notion till mycket eftersom det är cloud-baserat och enkelt. Men jag tror att Obsidian är minst lika bra egentligen.
Man kan ju göra små länkar i texten mellan olika dokument och enkelt skapa som en wiki-liknande struktur med olika mappar och kategorier.

koraq

Swordsman
Det enda jag märkt som fungerar för mig när jag skriver på nåt komplext är lösa papper. Två SLP är två lösa blad. Jag kan lätt lägga dem i en bunt och hålla ordning på SLP bunten, men de är diskreta enheter som går att ersätta. Ingen mjukvara jag testar verkar ge mig det lösbladen ger, speciellt inte möjligheten att sitta på golvet och flytta runt buntarna och ordna dem emellan.

Nyfiken på vad som föreslås som mjukvarualternativ.

krank

Jag har hittat ett tillägg till Obsidian som jag ska testa när jag har tid; "Make.md". Det har en massa finesser jag skiter i, men det ska enligt uppgift ha en som jag nog kan ha användning av; "spaces" som man kan placera notes i, och sedan en "flow view" där man kan se alla notes som är i samma space som ett enda "flöde". Jag ska experimentera lite; det är ju nästan vad jag vill ha…

Blev intresserad o tittade närmare..

View attachment 22878

:gremsick:
Well, de har ju åtminstone gjort minsta lilla man kan kräva – alltså, separerat "Notion AI" till en separat prenumeration. Nu vet jag inte om de har vattentäta skott så att bara pengar som går in via den prenumerationen används för AI-utveckling, men… well, det är bättre än inget. Och bättre än hur Microsoft och Adobe och Apple gör det, där AI integreras för alla användare och man inte riktigt kan opt-out:a.

NSM

Ruin
Jag använder Notion till mycket eftersom det är cloud-baserat och enkelt. Men jag tror att Obsidian är minst lika bra egentligen.
Man kan ju göra små länkar i texten mellan olika dokument och enkelt skapa som en wiki-liknande struktur med olika mappar och kategorier.
Jag brukar göra en databas, som en master excel med filtrerade flikar som visar det jag vill se, med relation-länkar på varje sida.

chaosweaver

Veteran
I sådana här lägen vill jag inget hellre än rekommendera Tiddlywiki, trots en någorlunda hög ingångs-tröskel i form av sparandet av ens data och "skriptspråket" för "smart filter-logik"...

Tiddlywiki är ett litet "databas-wiki-verktyg" som kan göra allt det du efterfrågat, och mer därtill. Fragment, länkning, "taggande", och visande av valda fragment som långa sjok (redigering av fragment under rubriker i ett dylikt sjok borde gå att fixa).

Tiddlywiki har mycket stora möjligheter till filtrerande, listande, och presenterande. För egen räkning är Tiddlywiki mitt huvudverktyg för all planering av kampanjer och äventyr, samt för informationshantering när dessa väl kommer till bordet.

Genesis

Ni dés ni maître
När jag fritt fantiserar om vad jag skulle vilja ha så tänker jag ju att jag vill ha allting som väldigt lösa noder/fragment, där t.ex. varje person är ett fragment, varje plats är ett fragment, osv. Och att man sedan dels kan knyta ihop/länka fragment till varandra (som på en wiki) men sedan också snabbt visa till exempel alla fragment av samma typ (med samma "tagg"?) som om de vore ett enda stort dokument där varje fragment är en underrubrik (som är redigerbar). Så typ tillfälliga dynamiskt genererade dokument? Baserade på någon form av smart filter-logik?
Scrivener kan göra i princip allt detta, men vet inte om det bara är tillgängligt för Mac.

krank

Jag har nu börjat experimentera med nya funktioner i Obsidian. Nya för mig, alltså. Jag har dragit mig lite för att installera make.md utan har hittills försökt organisera mig utan dess "flow editor".

Taggning funkar. Man kan bokmärka sökningar, så därmed finns något slags "smarta filter". Jag har installerat ett plugin för Excalidraw, så jag kunde få in kartan jag redan ritat för äventyret (Excalidraw är ett av mina nya favoritverktyg, sedan några månader. Verkligen snorenkelt att göra enkla, snabba och opretentiösa skisser). Jag har länkat mellan sidor och, där det känts rimligt, använt inbäddad länkning så när man går till en plats så ser man beskrivningen av personerna på platsen.

Så just nu har jag nog det mesta. Jag har lagt alla person-dokument i en mapp så jag kan kolla igenom personerna ganska snabbt, men jag har ju också då samma personer i platserna. Och via sparade sökningar kan jag t.ex. se alla dokument taggade #Mordplats.

Men ja, jag saknar fortfarande framför allt något sätt att visa resultaten av en sökning som ett långt dokument. Jag får testa Make.md vad det lider, och se om det kan funka som jag vill…

Widundret

Veteran
Men ja, jag saknar fortfarande framför allt något sätt att visa resultaten av en sökning som ett långt dokument. Jag får testa Make.md vad det lider, och se om det kan funka som jag vill…
Jag kanske missförstår vad du efterfrågar, men det låter som något plugin:en 'Dataview' skulle kunna användas till i Obsidian. Den verkar dessutom integreras in i Obsidian och bli officiell snart.

Troberg

Sinister eater
Obsidian. Jag använder dock inte zettelkasten och sånt, jag kör en folderstruktur och länkar, så enkelt det går. Jag vill minimera overhead.