MMORPG - fast som rollspel

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Tricket är att se till att det inte bara är spelledarpersonerna som pratar, utan att rollpersonerna bryter in också. Om två spelledarpersoner bara pratar med varandra medan rollpersonerna håller tyst blir det lite fickpingis av det.
Fast jag ser fortfarande att det är svårt som SL med full kunskap om setting och konsekvenser att simulera olika SLP/fraktioners handlingar utan att ta hänsyn till det du som SL vet. Du kan säkert få till en bra story, men jag är nog mer ute efter nån slags "play-to-find-out". (Vad händer egentligen när externa spelare går in och driver agendor helt fristående, hur uppfattar de rollpersonerna och varandra samt hur svarar spelvärlden på detta).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Fast jag ser fortfarande att det är svårt som SL med full kunskap om setting och konsekvenser att simulera olika SLP/fraktioners handlingar utan att ta hänsyn till det du som SL vet.
Ja detta kan vara riktigt utmanande i intrigtunga kampanjer som MUA, Törnetronen och säkert Ikonernas nåd. Det är lätt att bli bekväm SL och göra dramaturgiskt funktionella en ibland lite väl försägbara val. Betydligt enklare om någon annan aktivt värderar och väljer. (Försökte en gång lösa det med en massa sannolikhetstabeller men det kollapsade under all bokföring.)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
775
Vi började experimentera lite med detta i Svartviken Rollspelspodd. När vi spelade Coriolis hade vi en gäst som hoppade in och tog rollen av en SLP i två spelmöten. När vi sedan skulle börja spela Skrômt var min tanke att vi skulle ha ett gäng återkommande gäster med fasta SLP-roller, men det föll tyvärr på grund av svårigheter att hantera allt runtomkring, med speltider som skulle matchas och allt sånt. Men jag gillar konceptet i teorin.
 
Top