Det dör för mycket folk i rollspel. Det är sällan en person ser att han har oddsen emot sig och ger upp i hopp om nåd. Detta gäller både spelarkaraktärer och spelledarpersoner. Alltför ofta antar folk bara att strider är tills någon dör/är försatt ur stridbart skick och en strid har en tendens att urarta i blodig slakt av någon av sidorna. Det är ju inte alltid på detta vis men alltför ofta imho. Jag vill att en strid lika gärna skall kunna handla om att skrämma bort en fiende...
Därför har jag börjat fundera litet på stridsmoral (t.ex som i EDD, blå boken, sid 61)... För dem som inte har tillgång till denna handlar det om att man har ett grundvärde (i EDD baserat på art) som modifieras beroende på situationen (odds, ledare, osv). Vid lämpliga tillfällen slår man ett slag för denna och ett misslyckande kan t.ex innebära flykt.
Jag tänkte att man kanske skulle vidareutveckla dessa regler och göra dem applicerbara även på spelarkaraktärer... Det är naturligtvis en svår balansgång för att inte beröva spelarna deras självbestämmanderätt...
En ide jag hade var att använda resultatet rådgivande för spelaren: misslyckas han får han fortfarande göra som han vill men man får beskriva att han är övertygad om att det vore rena döden att anfalla.
Å andra sidan är jag litet sugen på att låta resultaten begränsa spelarens handlingar... man kan stå där och förbanna sig själv för att man är för feg för att ingripa
Det kanske bör tilläggas att jag målsystemet är en fantasy-horror crossover (<a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...r&Number=26213&page=0&view=expanded&sb=5">läs mer</a> i skräckrollspelsforumet), så det kan vara rätt (inom genren) att stelna till av skräck
Därför har jag börjat fundera litet på stridsmoral (t.ex som i EDD, blå boken, sid 61)... För dem som inte har tillgång till denna handlar det om att man har ett grundvärde (i EDD baserat på art) som modifieras beroende på situationen (odds, ledare, osv). Vid lämpliga tillfällen slår man ett slag för denna och ett misslyckande kan t.ex innebära flykt.
Jag tänkte att man kanske skulle vidareutveckla dessa regler och göra dem applicerbara även på spelarkaraktärer... Det är naturligtvis en svår balansgång för att inte beröva spelarna deras självbestämmanderätt...
En ide jag hade var att använda resultatet rådgivande för spelaren: misslyckas han får han fortfarande göra som han vill men man får beskriva att han är övertygad om att det vore rena döden att anfalla.
Å andra sidan är jag litet sugen på att låta resultaten begränsa spelarens handlingar... man kan stå där och förbanna sig själv för att man är för feg för att ingripa
Det kanske bör tilläggas att jag målsystemet är en fantasy-horror crossover (<a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...r&Number=26213&page=0&view=expanded&sb=5">läs mer</a> i skräckrollspelsforumet), så det kan vara rätt (inom genren) att stelna till av skräck