Krille
Super Moderator
Jag lyfte ut det här till en egen tråd:
Resonemanget är ungefär så här (för min del):
Småskit till moddningar beror på småskit till regelfel. Småskit kan man stå ut med. Ofta är det väldigt enkelt att ändra småskit också. Det är ingen större moddning att stryka rymdstridsmanövrer i Star Wars d6 och köra rymdstrid med vanliga stridsregler, eller att stryka kravet på att man måste lära sig force powers och bara använda dem som riktlinjer för svårigheter. Det är knappt så att det räknas som "moddning", typ. Spelet funkar ju med originalregeln, det funkar bara lite bättre med modden, och det gäller ändå bara detaljer, inte själva grunden. Är det inte mer än så så kan jag köpa det.
Det blir värre om spelet kräver stora mängder ombyggnad. Det tyder på att det är grunden det är fel på, inte detaljerna. Det kan även vara helt uppenbart att någon inte har tänkt till när grunden byggdes. I så fall är det stora systemfel. Att analysera vad som är fel och rätta till det utan att resten rasar ihop blir i så fall ett jättearbete - speciellt om man redan har en vettig grund från vettiga designspecar att bygga på, eller om spelet man vill spela är så korslänkat och korskopplat att om man petar i en sak så rasar resten. Det blir inte lättare av att man inte har konstruktörens specar att tillgå, så man vet inte hur han har tänkt.
I det läget bygger jag hellre ett nytt spel som löser samma uppgift.
Det här gäller inte enbart spel, för övrigt. Det är likadant i exempelvis programmerande: får jag uppgiften att fixa buggar i en modul/klass/plugin/whateva, och det visar sig att specen är knas, okomplett eller saknas och koden är helt eller delvis odokumenterad, så går det oftast fortare att bygga om den från grunden.
Faktum är att jag håller med honom till viss del.MrG said:tycker det är lite roligt att läsa att Marco känner sig för lat för att modda system, när han orkar bygga egna
Resonemanget är ungefär så här (för min del):
Småskit till moddningar beror på småskit till regelfel. Småskit kan man stå ut med. Ofta är det väldigt enkelt att ändra småskit också. Det är ingen större moddning att stryka rymdstridsmanövrer i Star Wars d6 och köra rymdstrid med vanliga stridsregler, eller att stryka kravet på att man måste lära sig force powers och bara använda dem som riktlinjer för svårigheter. Det är knappt så att det räknas som "moddning", typ. Spelet funkar ju med originalregeln, det funkar bara lite bättre med modden, och det gäller ändå bara detaljer, inte själva grunden. Är det inte mer än så så kan jag köpa det.
Det blir värre om spelet kräver stora mängder ombyggnad. Det tyder på att det är grunden det är fel på, inte detaljerna. Det kan även vara helt uppenbart att någon inte har tänkt till när grunden byggdes. I så fall är det stora systemfel. Att analysera vad som är fel och rätta till det utan att resten rasar ihop blir i så fall ett jättearbete - speciellt om man redan har en vettig grund från vettiga designspecar att bygga på, eller om spelet man vill spela är så korslänkat och korskopplat att om man petar i en sak så rasar resten. Det blir inte lättare av att man inte har konstruktörens specar att tillgå, så man vet inte hur han har tänkt.
I det läget bygger jag hellre ett nytt spel som löser samma uppgift.
Det här gäller inte enbart spel, för övrigt. Det är likadant i exempelvis programmerande: får jag uppgiften att fixa buggar i en modul/klass/plugin/whateva, och det visar sig att specen är knas, okomplett eller saknas och koden är helt eller delvis odokumenterad, så går det oftast fortare att bygga om den från grunden.