Jag undrar om det verkligen är rätt att vissa moderatorer ger sig in i diskussioner och samtidigt utnyttjar sin ställning som Modertor genom att påpeka fel och varna med låsningar?
Det beror på vad moderatorn gör.
Om en moderator deltar i en diskussion så ska det ske i enlighet med forumsreglerna, till och med i högre grad än annars. En moderator ska vara ett föredöme vad gäller forumsreglerna.
Jag ser inte något problem med att en moderator postar modererande inlägg i en diskussion där han deltar när tråden spårar ut och behöver "kylas ner". Det är det som ett modererande inlägg betyder: "tag det lugnt, tag en promenad, tag ett djupt andetag, och tänk på vad du skriver" helt enkelt.
Däremot är det direkt maktmissbruk om den här förmågan används för att tysta motparten i debatten, och upptäcker du ett sådant så bör du anmäla inlägget till redaktionen (den lilla stopp-brev-ikonen under inlägget). Samma sak gäller låsningar.
När det gäller varningar i trådar där en moderator är med så föredrar jag att sådana delas ut av en annan moderator, just för att undvika jäv.
Ett extra påpekande, för säkerhets skull: ett moderatorinlägg - de där med fetstil och utropstecken i mappikonen - är inte en varning, tillsägelse eller hot om låsning. Varning och tillsägelser är rätt formella historier, och de dyker upp i din PM-låda. Hot om låsning är det aldrig om det inte uttryckligen står att "skärp er, annars låses tråden". Ett moderatorinlägg är helt enkelt en uppmaning om att lugna ner sig lite, vare sig mer eller mindre.