Theo
Hero
- Joined
- 20 Nov 2017
- Messages
- 1,098
Zzarchov Kowolski hade en (typiskt) excentrisk men intressant tagning på det här som ställde saken på huvudet: i stället för att SL ändrar tärningsutfall i smyg när hen enskilt bedömer att det passar, låt spelarna ändra utfall öppet - förutsatt att hela gruppen är med på det! Dvs det blir ett gruppbeslut och inte ett individuellt. Det löser hela problematiken med att SLs dolda fuskande berövar spelarna agens.Det finns ju en motsättning här. Å ena sidan vara ärlig med spelarna. Å andra sidan ska "fusket" vara dolt. Jag tycker att det känns svårt att hantera. "Fuskandet" skapar också mängder med frågor. När får spelledaren "fuska"? Hur får hen "fuska"? Hur mycket? Hur hanterar vi om det blir för lite eller mycket? På den tiden när jag "fuskade" var det för att jag trodde att det var så rollspel skulle vara. Samma sak med rälsade äventyr. Det var inget vi i gruppen pratade om. Det var aldrig någon som hade synpunkter. Det bara hände. Jag hoppas att unga rollspelare är bättre på att diskutera förutsättningarna och titta på alternativ idag. Det bäddar för roligare rollspelande.
Everything you think about Game Mastering is probably wrong: Part III - Let dice be fudged, but not by the GM