Modernt rollspelande?

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
249
Jag funderade lite på detta i och med DoD23 sägs vara anpassad för rollspel på 2020-talet. Vad krävs av ett spel för fungera för rollspel nu 2020+?
Jag har själv inte spelat några rollspel som kommit ut den senaste tiden utan de modernaste har nog varit Fate från 2003. Eller ja, nya versioner av gammalt spel har jag spelat, typ warhammer & DnD. De nya moderna rollspelen jag sett har främst varit knuten till någon liten värld så undvikit dem.
Följt lite forum för se vad folk pratar om, sett Critical role (CR), spelat med tonåringar så det är därifrån jag får mina åsikter om modernt rollspelande. Så följande är inga fakta.

  • Stor frihet vid karaktärsskapande
    • CR senaste säsongen har nog ingen omoddad karaktär. Tonåringarna tog in anime husbygge som jag inte hade en aning om vad det var. 5e går mot mer frihet i 1DnD.
  • Mindre fokus på strid
    • Här är jag lite kluven för på vissa forum verkar mångas åsikt att rpg bara är strid och grottröj. Men tonåringarna undvek helst strid om de kunde och CR kör väldigt lite strid.
  • Man ska ha roligt
    • Främst kommentarer på forum där roligt trumfar regler. Spelledare erkänner glatt de fuskar bakom skärmen för göra det roligt.
  • Snabbt spel
    • Också forumkommentarer där snabbhet trumfar över det mesta och snabbhet anses vara det samma som roligt. Lite ofta fokus på att rulla tärning är långsamt men tiden beslutsprocessen tar hos en spelare räknas inte in.
  • Inte misslyckas
    • Varken dö eller inte lyckas för det är inte roligt. Fail forward istället för misslyckas.
  • Special krafter
    • Hör ihop med skapa karaktär men ha förmågor som inga andra har
  • Realism är bra men underordnat övriga punkter
Så ser gärna andras syn på vad modernt rollspelande är :)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Det är obegripligt att just D&D är spelet som används till detta - det borde väl vara ett av de sämsta möjliga valen rent regelmekaniskt?

Edit: 5E specifikt, OSR har jag ingen åsikt om.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Här är jag lite kluven för på vissa forum verkar mångas åsikt att rpg bara är strid och grottröj. Men tonåringarna undvek helst strid om de kunde och CR kör väldigt lite strid.
Älskar den här iakttagelsen, för hur folk faktiskt använder spel vs hur andra tror de använder dem (eller tycker de ska använda dem) är ofta dåligt överens. Tycker själv inte om distinktioner kring vad som är modernt eller inte av just den anledningen - alldeles för ofta blir det mer en godtycklig fråga om vad någon gillar eller ogillar. En jakt på vem som spelar "fel".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Den viktigaste strömningen som jag skulle säga kännetecknar modern rollspelsdesign är att man är medveten om vilken sorts rollspel man vill ha, exakt vad man vill åstadkomma, vilken sorts beteende man vill uppmuntra, och så vidare, och man designar spelet med detta i åtanke. Det försökte man såklart göra även förr, men i och med att bredden på vad man kan göra i rollspel – med eller utan spelledare, tärningar, rollpersonsmonogami, inriktat på grottröj, intriger, berättelseskapande, mysterielösande, och så vidare – så upplever jag att det blir tydligare för spelskapare vilka olika vägar det finns att gå, och därmed blir verktygen också mer specialiserade mot detta. Rollspel där man kan "spela vad som helst" är inte så modernt. Folk spelar såklart vad som helst i DnD i alla fall, men speldesignen tror jag är mer fokuserad idag, även när "vad man gör" är "går runt och äventyrar".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Kanske blev OSR just nåt för gamlingar o 90-talets vilda fuskande med SLs tärningsslag är det som får en renässans bland kidsen
Så kan det vara! Det kanske är på väg att vända igen och jag är bara för gammal för att ha uppfattat trenden.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
fuskande med SLs tärningsslag är det som får en renässans bland kidsen
Om jag får gissa så är det där en konsekvens av allt AP-lyssnande. AP verkar i stor utsträckning handla om dramatiska berättelser, och spelledarna förväntas vara fantastiska författare, regissörer och skådespelare i ett. Och vips så är vi tillbaka vid fudgande av tärningar och annat som hjälper spelledaren att bygga just den där dramatiska berättelsen som ger bra lyssning. Det går liksom inte för sig att riddar Ogrund från Silverspiran blir dödad av två busar i en gränd. Han är ju på ett uppdrag från gud och det står i centrum för kampanjen som ska sluta med en storslagen strid mot Hadokar Mörke.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Så 80 % av alla som spelar 5E borde spela andra rollspel istället, med regler och äventyr som stödjer den spelupplevelse gruppen egentligen vill ha.
Ja, nånstans tänker jag att det finns en skillnad mellan modernt rollspelsmakande (som, vilket flera i tråden näm,nt, är mer fokuserat och inriktat på en specifik typ av spelande etc) och modernt rollspels-spelande som… tja, statistiskt sett väl mest är olika sätt att spela D&D 5e, och så lite andra spel på marginalen. Som jag förstått det.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Om jag får gissa så är det där en konsekvens av allt AP-lyssnande. AP verkar i stor utsträckning handla om dramatiska berättelser, och spelledarna förväntas vara fantastiska författare, regissörer och skådespelare i ett. Och vips så är vi tillbaka vid fudgande av tärningar och annat som hjälper spelledaren att bygga just den där dramatiska berättelsen som ger bra lyssning.
Det är Dragonlance all over again.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Insticket om huruvida "system does matter" påminde mig om en intervju med en ung rollspelare som hyllade 5E för att det ger så bra stöd för karaktärsrollspel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
När "System Does Matter" skrevs hade publicerade rollspel funnits i 25 år. Nu är "System Does Matter" 23 år gammal – alltså en essä som är nästan lika omodern som ursprungliga D&D var när den skrevs.
Jag menade inte "omodernt" som i "gammalt", utan som i "gammaldags, inte populärt längre, framförallt hos högstatuspersoner". Monokel är omodernt och har varit det länge. Som sagt, jag kan ha fel och "fuska med tärningarna" kanske är inne igen. Men det faktum att "Sluta fuska med tärningarna" sades för länge sedan betyder ju inte att det inte längre är omodernt att fuska med tärningarna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Sett enkäter på 5e sidor där typ 80% av alla erkänner att de 'fudgar'. Ingen aning om hur det var förr...
Jag tror i alla fall inte att det var mindre sådant förr, förutom typ på 70-tal och tidigt 80-tal. Fuska med tärningarna var i alla fall något ganska utbrett på 90- och 00-talet, upplever jag. Men det är intressant att se att det är såpass utbrett bland 5E-spelare (om urvalet nu är representativt).
 
Top