A-laget
"Fast man behöver inte ha olika skala. Men man ka ha högre steg för B-färdsigheterna."
Eller så kan man "avrunda" till närmaste B-nivå. Det innebär att jag skulle kunna ha 28 i en färdighet, och slå mot 28 om jag behövde det eller avrunda det till 20 om jag behövde se på den som en B-färdighet. Det gör att jag helt enkelt använder färdigheter som A-färdigheter i A-situationer, men som B-färdigheter i B-situationer. Jag har alltså vare sig A- eller B-färdigheter, utan helt enkelt
färdigheter.
...och tänka sig, det är så jag alltid har gjort. Eller sedan 1988 i alla fall (då jag började bekanta mig med andra spel än DoD Expert och råkade snubbla över Pendragon).
Koolast lösning är ändå Feng Shui. Om man tar en typisk Feng Shui-färdighet som till exempel Martial Arts, så hittar man inte mindre än tre beskrivningar av den:
Physical Ability, eller vad man fysiskt kan göra med den, i det här fallet slå, sparka, kasta, knyta, hiva, svinga, stöta eller vad man nu kan tänkas göra med en knytnäve eller ett svärd;
Knowledge som behandlar kunskapsaspekten av färdigheten, filosofin bakom stridskonsten, rivaliserande skolor, kända personer inom stridskonsten et cetera; samt
Contacts, eller kontakter med utövare och tränare inom skolan, och till och med rivaliserande skolor som kan vara fiender, plus folk och funktionärer vid tävlingar.
Det gör att Martial Arts definitivt betraktas som en A-färdighet i de flesta fall när det gäller det fysiska och i många fall av kontakter, medan när det gäller kunskaper så är det förmodligen en B-färdighetsbetraktelse som gäller. Och till och med i vissa fysiska situationer så kan den betraktas som en B-färdighet: ta till exempel graderingarna, det är en typisk B-betraktelse, men det är fortfarande Physical.
Så in my not so humble opinion, Feng Shuis lösning smiskar inte bara rumpa med A- och B-färdigheter, den ger A- och B-färdigheter två schyssta knytnävar i magen, en flygande rundspark genom fönstret och följer upp med Kwons slaga i magen på A- och B-färdigheterna.
"B-färdigheter är som Betamax."
Och färdigheter utan uppdelning i A-lag och B-lag är som DVD med anamorfisk widescreen, multipla kameravinklar och DTS EX. Den kan precis allt som både A- och B-färdigheter kan och är flexibel nog att kunna byta mellan de olika metoderna under gång.