Nekromanti Modersmål

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Vissa spel håller rollpersonens modersmål som en specifik färdighet, andra låter förmågan att uttycka sig på sitt modersmål vara direkt sammanbundet med ett av grundegenskaperna/attributen, t ex Bildning eller Intelligens. Den första lösningen anser jag vara kass och lutar mer åt den andra lösningen. Dock är jag osäker på det rent konkreta sätt som ex Bildning ska relateras till kunskapen i modersmålet. Ska värdet 12 i Bildning innebära 12 i modersmål. Med tanke på att 12 i Bildning är ett ganska bra värde (med tanke på att spelare i regel lägger mer krut på Styrka, Storlek och Smidighet), medan fv 12 är ganska genomsnittligt. Alltså kan man räkna med en viss obalans. Även här skulle man kunna reglera det med att vissa yrken har högre Bildningskrav än andra och att man på detta sätt kan få upp schyssta nivåer på kunskap i det egna språket. Överhuvudtaget tycker jag att modersmålsregler är svåra att hantera, inte minst ur trovärdighetssynpunkt. Därför behöver jag lite synpunkter på bra och framför allt enkla lösningar.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Det hänger nog mer på hur du vill hantera språk i spelet. Ska språkfärdigheter vara något man ofta slår för, eller ska språk bara anges i en nivå så att man vet vad man kan och inte kan? Om man ofta slår för språk, då kan det vara klokt att ge modersmålet en rejäl boost - de flesta kan sitt modersmål väldigt bra! Om man istället kör med nivåer kan man ju låta alla börja med maxnivå i modersmålet (alternativt näst högst nivå - om man vill ha utrymme uppåt för poeter och politiker).
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ska språkfärdigheter vara något man ofta slår för
Jag kan inte föreställa mig vilka omständigheter som skulle göra det nödvändigt att ständigt och jämt slå för modersmål. Man skulle lika gott kunna använda färdigheten Retorik till att lösa situationer där man verkligen behöver kunna ösa munväder på ett sätt som imponerar. Du får gärna upplysa mig om situationer som jag i så fall inte har tänkt på.

Om man istället kör med nivåer kan man ju låta alla börja med maxnivå i modersmålet (alternativt näst högst nivå - om man vill ha utrymme uppåt för poeter och politiker).
Nja, jag är lite osäker på hur det rent praktiskt skulle se ut i reglerna. Du får gärna förklara dig ytterligare. Tänk dock på att T20 regerar i min värld.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Jag löste det såhär i DoD.. Modersmål är en färdighet som beror på social klass och Intelligens (normal DoD-standard, alltså) och läsa skriva är en delfärdighet, vars FV är beroende utav Modersmålet (eller andra språk).. För varje "Nivå" (alla färdigheter är indelade i nivåer - typ B-färdigheter) i Läsa/Skriva så har rollpersonen lärt sig ett nytt alfabet.. Vid nivå två så kan exempelvis svensken sitt alfabet (vad det nu heter med finare namn) och kanske även det arabiska.. Det är en krånglig lösning och inget jag rekommenderar..

Jag skulle nog köra med att modersmålet beror på Bildning men också färdigheten Läsa/Skriva.. Alla dina språkfärdigheter kan heta Läsa/Skriva [språk] och i den så förutsätts det att man kan tala det språk man kan skriva.. Bildning är minimigränsen för modersmålets FV men om Läsa/Skriva [språket] är högre än Bildning så är det den färdigheten man använder..

Exempel:
Bildning 14 och Läsa/Skriva [modersmål] 9. Bildning 14 är det som används.
Bildning 12 och Läsa/Skriva [modersmål] 16. Läsa/Skriva 16 är det som används.

/Han som undrar vad språkfärdigheterna egentligen tjänar för syfte
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Jag kan inte föreställa mig vilka omständigheter som skulle göra det nödvändigt att ständigt och jämt slå för modersmål. /---/ Du får gärna upplysa mig om situationer som jag i så fall inte har tänkt på."

Att förstå krångliga formuleringar? Många har svårt att läsa lagboken och liknande, även om de kan prata med sina kompisar utan problem. Det beror förstås på hur stora nivå-skillnader det är på språket i fråga.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Jag skulle använda Bildning som bas för modersmålet. Om hög Bildning också visar på social förfining (man tillhör överklassen) och gedigen skolgång blir detta extra lämpligt - man hör vilken klass rollpersonen kommer från på hur han hanterar språket. För att undvika hopplösa fall kan man ge en startbonus till färdighetsvärdet, säg +3 eller +5, så att rännstensungarna ändå kan göra sig förstådda. Bonusen gör dock inte att folk med hög Bildning kan överstiga spelets maxgräns för färdighetsvärden (om det finns en sån).

Om du vill att förmågan att läsa och skriva ska ingå, föreslår jag att RP får hälften av värdet i Bildning utan extra kostnad (och utan bonusen ovan). Bara för man är aristokrat innebär det inte att man skriver som [valfri känd författare]. Dock har man en högre lägsta nivå.


/Rax
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Att förstå krångliga formuleringar?
I och för sig... Tänkte i ärlighetens namn inte på det. Fast även om det nu finns nivå-skillnader i språket anser jag det vara något som inte ständigt och av nödvändighet behöver komma fram i själva rollspelandet. Har själv aldrig varit med om någon rollspelssituation där man plötsligt stått inför behovet att avgöra huruvida man förstår en grej eller inte på sitt modersmål. Det har däremot hänt med främmande språk.

Själv tycker jag det är bra med färdigheter och attribut man som spelare faktiskt använder.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag har slutat bry mig. Modersmålet är i mina spel en del av persondata som hemvist, etniskt ursprung etc, och används i princip enbart för att ta reda på vilka andra språk man behöver skaffa för att gruppen ska kunna kommunicera med varandra och med omvärlden.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
de flesta kan sitt modersmål väldigt bra!

Alla talar sitt modersmål flytande, såvida de inte har en hjärnskada el dyl (däremot kan de inte automatiskt läsa och skriva det) - det är mest bara om man börjar pilla med poesi, fackspråk och intrikat lingvistik som det blir märkbara skillnader mellan personer.

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Bra och enkel lösning: skippa språkfärdigheter helt och hållet. Antingen kan man prata ett språk eller så kan man det inte. Ens modersmål kan man prata per automatik. För att kunna prata ett främmande språk måste man köpa en fördel som kostar X poäng.

Liksom, hur ofta är det man slår för en språkfärdighet i ett rollspel egentligen? Varför krångla till saker i onödan?
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
precis... och skall man kolla något om någon speciell nyans i ett språk, slå mot int (eller bildning eller... ja)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Alla talar sitt modersmål flytande, såvida de inte har en hjärnskada el dyl (däremot kan de inte automatiskt läsa och skriva det) - det är mest bara om man börjar pilla med poesi, fackspråk och intrikat lingvistik som det blir märkbara skillnader mellan personer.
Det kanske är här man hittar lösningen. Alla pratar flytande, men man tittar på relevanta färdigheter när det gäller svårt fackspråk. För andra språk som man inte kan så bra så slår man både språket och färdigheten och om endera slaget misslyckas så misslyckas man. Undantaget är dock vissa fackområden som är hårt knutna till ett språk. En svensk pilot behöver tex inte slå språkslag när han får direktiv av en engelsk flygledare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det här är en grej jag faktiskt tycker gamla DoD hanterar bättre än Eon. Det rimligaste vore om färdighetsvärdet i modersmål på något sätt avgörs av samhällsklass och utbildning, tror jag. Möjligtvis kan det ha med ens förmåga att uttrycka sig i skrift att göra - folk som kan skriva är alltid bättre på att formulera sig.

- Ymir, kläcker teori
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tja, jag är ju skolad med B-nivåer (som jag tycker är så överlägsna att hantera sådana här saker att ni allihop framstår som ett gäng lågpannade grobianer som försöker kamma er med flintastenar, typ, i jämförelse) så antingen tycker jag att alla ska få ha B4 i sitt modersmål, eller så tycker jag att alla ska få välja själva vilka språk de talar. Personligen är jag inte så förtjust i "gratisfärdigheter" (alla ankor kan simma, alla hantverkare får 50% i sin hantverksfärdighet, alla kan tala sitt modersmål) utan tycker att det är en smartare lösning att låta folk få köpa de grejer som de borde ha.

En anka borde vara bra på att simma, så jag förväntar mig att rollpersonen köper ett dugligt värde i den färdigheten, och på samma sätt förväntar jag mig ett förhållandevis högt värde i rollpersonens modersmål. Men "gratisnivåer" tycker jag är omständiga att använda, samt att de är en smärta i arslet att kringå när man vill skapa en rollperson som inte är konventionell.

B-nivåer, för er troglodyter som inte är tillräckligt utvecklade för att spela med dem; innebär att alla runt bordet vet precis vad rollpersonen kan och inte kan, och att man sedan spelar därefter. Om du bara är så pass duktig att du kan tillgodogöra dig de mest uppenbara betydelserna ur ett lättförståeligt meddelande, då är det just de allra enklaste betydelserna som jag berättar för dig om en spelledarperson skulle tala med din rollperson. "Ni ... flytta! ... eld!" osv. Att han kanske säger "Ni där! Kom hit och titta på fyrverkerierna och de bengaliska eldarna!" får ni gissa er till. Ni kommer iaf att framstå som precis lika dumma som era rollpersoner, och det är det som jag tycker är meningen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ugh på dig också!

"B-nivåer, för er troglodyter som inte är tillräckligt utvecklade för att spela med dem; innebär att alla runt bordet vet precis vad rollpersonen kan och inte kan, och att man sedan spelar därefter."

Jävla döing till häst, ligg still!

...eller om man så vill, du hävdar fortfarande att man inte kan använda A-nivåer på samma sätt? Separata skalor för vissa färdigheter dog ut med homo erectus (dvs 1991). Så vem är det som är troglodyt egentligen?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ugh på dig också!

...eller om man så vill, du hävdar fortfarande att man inte kan använda A-nivåer på samma sätt?
Jo, fast fem nivåer är enklare att komma ihåg än tjugo, så för B-färdigheter är det bra med en liten skala, medan en liten skala kan innebära att det blir väldigt stora hopp mellan nivåerna för A-färdigheter.

Fast man behöver inte ha olika skala. Men man ka ha högre steg för B-färdsigheterna. Typ; 0, 5, 10, 15 och 20, för att prata BRP-språk. (Vilket ju inte ändrar något i grund och botten, men kan se mer strömlinjeformat ut.) Jag personligen skulle dock helst se att B-nivå 2 börjar i slutet på vad man kan nå med B-nivå 1. Alltså att man hade värden i stil med 0,20,40,60, och 80 istället. För - om man ska blanda in slump så är det just så B-nivåerna funkar. En person med B:3 kan inte prestera så bra som en person med B:4. Inte i en långtgående B-situation. Det är just därför man skiljer dem åt.

Men det skulle å andra sidan göra att det blev hutlöst dyrt att köpa B-färdigheter, eller att det råddigt på ens rollformulär.

Så det är klurigt.

Separata skalor för vissa färdigheter dog ut med homo erectus (dvs 1991). Så vem är det som är troglodyt egentligen?
B-färdigheter är som Betamax. Bara för att ni VHS-pornografer segrade så betyder det inte att ni har någon chans i en jämförelse mellan teknikerna!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
A-laget

"Fast man behöver inte ha olika skala. Men man ka ha högre steg för B-färdsigheterna."

Eller så kan man "avrunda" till närmaste B-nivå. Det innebär att jag skulle kunna ha 28 i en färdighet, och slå mot 28 om jag behövde det eller avrunda det till 20 om jag behövde se på den som en B-färdighet. Det gör att jag helt enkelt använder färdigheter som A-färdigheter i A-situationer, men som B-färdigheter i B-situationer. Jag har alltså vare sig A- eller B-färdigheter, utan helt enkelt färdigheter.

...och tänka sig, det är så jag alltid har gjort. Eller sedan 1988 i alla fall (då jag började bekanta mig med andra spel än DoD Expert och råkade snubbla över Pendragon).

Koolast lösning är ändå Feng Shui. Om man tar en typisk Feng Shui-färdighet som till exempel Martial Arts, så hittar man inte mindre än tre beskrivningar av den: Physical Ability, eller vad man fysiskt kan göra med den, i det här fallet slå, sparka, kasta, knyta, hiva, svinga, stöta eller vad man nu kan tänkas göra med en knytnäve eller ett svärd; Knowledge som behandlar kunskapsaspekten av färdigheten, filosofin bakom stridskonsten, rivaliserande skolor, kända personer inom stridskonsten et cetera; samt Contacts, eller kontakter med utövare och tränare inom skolan, och till och med rivaliserande skolor som kan vara fiender, plus folk och funktionärer vid tävlingar.

Det gör att Martial Arts definitivt betraktas som en A-färdighet i de flesta fall när det gäller det fysiska och i många fall av kontakter, medan när det gäller kunskaper så är det förmodligen en B-färdighetsbetraktelse som gäller. Och till och med i vissa fysiska situationer så kan den betraktas som en B-färdighet: ta till exempel graderingarna, det är en typisk B-betraktelse, men det är fortfarande Physical.

Så in my not so humble opinion, Feng Shuis lösning smiskar inte bara rumpa med A- och B-färdigheter, den ger A- och B-färdigheter två schyssta knytnävar i magen, en flygande rundspark genom fönstret och följer upp med Kwons slaga i magen på A- och B-färdigheterna.

"B-färdigheter är som Betamax."

Och färdigheter utan uppdelning i A-lag och B-lag är som DVD med anamorfisk widescreen, multipla kameravinklar och DTS EX. Den kan precis allt som både A- och B-färdigheter kan och är flexibel nog att kunna byta mellan de olika metoderna under gång. :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: A-laget

följer upp med Kwons slaga i magen på A- och B-färdigheterna.
Ahh... Kwons slaga... *lyser upp när Tigerns Väg nämns* (och passar på att nämna att den som gillar solospel bör kolla in home of the underdogs)

Och färdigheter utan uppdelning i A-lag och B-lag är som DVD med anamorfisk widescreen, multipla kameravinklar och DTS EX. Den kan precis allt som både A- och B-färdigheter kan och är flexibel nog att kunna byta mellan de olika metoderna under gång.
Yeah, det är ett helt okej system. Det är väl typ så jag kör med kunskapsfärdigheterna i Chronopia, då ty de är fria så skulle deras nivåer aldrig kunna definieras i regelboken, och ändå så slår jag sällan för dem.

Det problem jag har stött på med det systemet är dock att den tjugogradiga skalan känns för snäv när jag vill använda den som en A-färdighet. En medelsvår uppgift som en duktig utövare klarar tre av fyra gånger (typ en småklurig problemlösning i matematik som kräver algebra och pythagoras sats) klarar ändå en mellanstadieelev förvånansvärt ofta. När jag försöker balansera det så blir det ändå fel på något vis. Det här kan man skylla på BRP-systemet med sin linjära sannolikhetsfördelning, men jag vet inte... Ibland känns det som att nästa B-nivå börjar i slutet på föregående. Alltså att två mellanstadieelever skulle kunna ha FV på 4,8,11,16, ungefär, medan högstadieelever skulle ha FV på 24,28,31,36, typ, och gymnasieelever på naturvetenskapliga programmet ha 20+ mer än det, osv. Och att försöka använda samma system för att köpa färdigheter åt så skilda skalor...

Det är nästan som att varje ny B-nivå är en ny färdighet, som enbart kan läras in när man fått ett tillräckligt bra grepp på föregående nivå. Färdigheten "grammatik" kan man inte lära sig utan grundläggande "ordförståelse". Färdigheten "underhålla på utsålda arenor" kan man inte lära sig förrän man lärt sig "underhålla på mindre klubb" osv.

Ett sådant system vore förstås horribelt att använda i ett rollspel, så därför har jag varit rätt förtjust i B-nivåerna; som ändå sätter vattentäta skott mellan de olika stegen, utan att med detsamma göra dessa färdigheter extremt dyra att lära sig eller jobbiga att administrera under genereringsfasen.

Men det stämmer nog att det är en nödlösning som påhittats för att den linjära sannolikhetsfördelning är usel att använda för uppgiften på det vanliga A-sättet. Med 3T6 (exempelvis) så kanske läget blir något helt annorlunda.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Överhuvudtaget tycker jag att modersmålsregler är svåra att hantera, inte minst ur trovärdighetssynpunkt.

Japp, just reglerna för modersmål sänker många rollspel. Vem har inte varit med om att spelare har rest sig och rusat från spelbordet i protest mot den orealistiska behandlingen av hans modersmål... :gremsmile:

(Ok, det där var ett helt onödigt inlägg. Men med tanke på hur många hobbyprojekt som faktiskt blir klara kanske det kan mana till någon slags eftertanke?)
 
Top