Quadrante
Grisbonde
Problematiserande av något som kanske känns sekundärt, men som jag ändå finner lite problematiskt.Vad jag talar om är bonus och avdrag i olika former. Det jag är ute efter är lite åsikter. Saken gäller om man ska ge possetiva värden, eller avdrag. Jag har hört nämnas vid några tillfällen att det är lättare att räkna med aditioner än subtraktioner. Nu är det orelevant om det är det eller inte, utan mer en fråga om bekvämlighet. Låt säga att det är lättare att räkna med possitiva värden och att man vill smeka katten medhårs.
Om man får bonus/modifikation i form av tillägg, för att man till exempel : tar längre tid på sig; man samarbetar; förbereder sig noggrannt; et.c., så höjs ens chanser att lyckas; ens skicklighetsvärde höjs. Mest intresant när man i sitt sytem räknar med differanser. Är det så klokt, borde det inte vara så att svårighetsgraden, motståndet sänktes.
Trots att detta upplevs svårare att räkna snabbt (enligt utsago).
Borde man inte tänka mer på konsekvenserna istället för bekvämligheten?
Bonus i form av avdrag hos motståndet (eller) Bonus i form av tillägg på att att lyckas
Avdrag i form tillägg hos motståndet (eller) Avdrag i form av avdrag på att lyckas
Nu var det här inte den viktigaste frågan i rymden, nä för där är frågan större om : Vad händer när man kissar utanför, hur gör man "det stora"...
Om man får bonus/modifikation i form av tillägg, för att man till exempel : tar längre tid på sig; man samarbetar; förbereder sig noggrannt; et.c., så höjs ens chanser att lyckas; ens skicklighetsvärde höjs. Mest intresant när man i sitt sytem räknar med differanser. Är det så klokt, borde det inte vara så att svårighetsgraden, motståndet sänktes.
Trots att detta upplevs svårare att räkna snabbt (enligt utsago).
Borde man inte tänka mer på konsekvenserna istället för bekvämligheten?
Bonus i form av avdrag hos motståndet (eller) Bonus i form av tillägg på att att lyckas
Avdrag i form tillägg hos motståndet (eller) Avdrag i form av avdrag på att lyckas
Nu var det här inte den viktigaste frågan i rymden, nä för där är frågan större om : Vad händer när man kissar utanför, hur gör man "det stora"...