Är det bättre att släppa stora, jättegenomarbetade moduler/kampanjböcker/äventyr/godis och göra det väldigt sällan eller är det bättre att lite då och då släppa små och mindre ambitiösa?
Frågeställningen grundar sig i att jag satt upp som ett av mina mål som spelmakare att inte bara få mina spel köpta eller ha dem stående på SF-bok utan att även grupper som inte är min spelar dem och att de kanske rentav producerar eget material. Jag diskuterade saken med några hedersknyfflar på Facebook och konsensus var att det här med kontinuerliga släpp av nytt material till spelet var A och O, att det får spelet att upplevas som levande och att det lockar fler att spela det.
Hittills har jag ju tänkt mycket på lite större grejer. Kampanjmoduler a' de som finns till M:UA till exempel. Rejäla böcker som tar ett bra tag att skriva. det blir stora släpp, och de kommer sällan, och åtminstone för mig blir det större press att producera saker som är närmast perfekta.
Nu har jag börjat fundera mer på "quantity over quality". Alltså att dels som en övning i att sänka ribban för sig och dels för att få upp släpptakten helt enkelt börja släppa mer "småbös". Typ ettbladsäventyr och sånt. Jag tänker mig att ettblandsgrejer till Rotsystem till exempel skulle kunna vara:
- En intressant SLP / exempelrollperson med fullständiga stats, bakgrund, relationer, krokar och annat.
- Ett mindre företag eller gatugäng med lite hierarkier, tillhörande platser, intriger, krokar och äventyrsfrön.
- En plats med kort beskrivna invånare, karta, krokar. T.ex. en övergiven byggnad ute i Grönskan.
- Ett kort enkvällsäventyr eller ett äventyr med lösa ramar som kräver lite mer inspiration från SL's sida.
- Ett monster av något slag, med stats och beteende och vanliga platser.
Hur känner ni? Väntar ni hellre länge på ett ordentligt släpp, som är skapat med höga kvalitetskrav, eller föredrar ni att det liksom kommer lite hela tiden, ibland av varierande kvalitet?
Frågeställningen grundar sig i att jag satt upp som ett av mina mål som spelmakare att inte bara få mina spel köpta eller ha dem stående på SF-bok utan att även grupper som inte är min spelar dem och att de kanske rentav producerar eget material. Jag diskuterade saken med några hedersknyfflar på Facebook och konsensus var att det här med kontinuerliga släpp av nytt material till spelet var A och O, att det får spelet att upplevas som levande och att det lockar fler att spela det.
Hittills har jag ju tänkt mycket på lite större grejer. Kampanjmoduler a' de som finns till M:UA till exempel. Rejäla böcker som tar ett bra tag att skriva. det blir stora släpp, och de kommer sällan, och åtminstone för mig blir det större press att producera saker som är närmast perfekta.
Nu har jag börjat fundera mer på "quantity over quality". Alltså att dels som en övning i att sänka ribban för sig och dels för att få upp släpptakten helt enkelt börja släppa mer "småbös". Typ ettbladsäventyr och sånt. Jag tänker mig att ettblandsgrejer till Rotsystem till exempel skulle kunna vara:
- En intressant SLP / exempelrollperson med fullständiga stats, bakgrund, relationer, krokar och annat.
- Ett mindre företag eller gatugäng med lite hierarkier, tillhörande platser, intriger, krokar och äventyrsfrön.
- En plats med kort beskrivna invånare, karta, krokar. T.ex. en övergiven byggnad ute i Grönskan.
- Ett kort enkvällsäventyr eller ett äventyr med lösa ramar som kräver lite mer inspiration från SL's sida.
- Ett monster av något slag, med stats och beteende och vanliga platser.
Hur känner ni? Väntar ni hellre länge på ett ordentligt släpp, som är skapat med höga kvalitetskrav, eller föredrar ni att det liksom kommer lite hela tiden, ibland av varierande kvalitet?