Allt som inte ingår i den anglo-saxiska traditionen/kulturen (inklusive Tolkien och första DnD) är underanvänt. Monster återanvänds konstant inom litteratur, film, dataspel och rollspel. Det finns en fördel med det iom igenkänningsfaktorn, men det börjar bli lite väl uttjatat.
Det betyder inte att andra monster aldrig används, men de används inte så mycket som de förtjänar.
Dataspelsserien Witcher är ett exempel på en frisk fläkt iom att den drog sina monster delvis från en annan kultur.
Även svensk folktro har en mängd monster och varelser (vittra, huldra, bjära, kvarngubbe, grim, etc.) som man kan utnyttja. Återigen, så används de förvisso (så ni behöver inte ge exempel på att "jo, de används visst i spelet X"), men de skulle kunna användas mycket mer.
Man kan gå till vilket land, område eller kultur som helst så kommer man hitta en bunt monster och varelser som är antingen unika för det området eller så är de i alla fall spännande varianter. Hur många har koll på de finska monstren/varelserna? Eller de baltiska? Det finns en enorm källa att ösa ur om man vill. Men det kräver såklart mycket mer jobb än att ta Tolkiens Orcher och göra dom gröna samt lite mer humoristiska och kalla dem för Orker. Inget fel i det, jag har alltid gillat Warhammer
men det finns andra sätt om man så önskar.
Något som också är outnyttjat är hur man placerar monster och varelser i världen. Kanske borde olika områden ha helt olika typer av monster och kulturen som finns i området borde vara färgat därefter. I många spel och böcker så känns det som att människokulturerna (oftast i form av länder) har formats först och endast i relation till varandra. Sen slängs monster och andra varelser in i de otillgängliga områdena (för de får inte plats någon annanstans) och man låter dem inte påverka omgivningen speciellt mycket. Återigen, detta är generellt talat, det finns mycket bra undantag.
Kanske vända på steken och planera in alla monster och andra varelser i världen först i relation till varandra och sedan låta människorna klämma in sig i små områden mellan dem och fundera på hur de kan överleva och vilken kultur de får i de nischerna
Det är sånt jag gillar eftersom jag går igång på världsbygge. Men det är såklart inte roligt/intressant för alla.
Ett annat problem kan vara inflationen på monster och varelser. Om det finns för många så blir de oftast bara stereotyper av människor (en människa med hår och +2 styrka, en människa med horn och +4 i fysik, etc.). Om ett monster eller en varelse inte har en plats i världen och dess historia och om den inte tillför något unikt till spelvärlden så kan det lika gärna utgå för min del. Det är bättre att använda mer tid, design och sidutrymme för de monster och varelser som faktiskt finns så att de verkligen kan bli unika och intressanta. De ska gärna kunna fylla unika nischer i äventyren, t.ex. så är den
grekiska Sfinxen en väktare som är känd för gåtor. Så då vet vi att den är en väktare som kan passeras genom att svara på en gåta (och helst inte på något annat sätt). Den har en roll att spela i berättelsen och den utgör en "unik" utmaning. Den ska
inte dyka upp som en random encounter som man kan slå ihjäl, då har den helt tappat sin unika roll. Egentligen skulle man kunna helt strunta i att ge den några värden överhuvudtaget och bara säga att den inte går att besegra fysiskt utan man måste överlista den och dess gåta.
---
Men för att gå tillbaka till ursprungsfrågan.
Om ni (mot förmodan) ännu inte lyssnar på podden "När man talar om trollen" så tycker jag att ni genast ska börja göra det. Den presenterar en massa intressanta svenska (nordiska) väsen. Det finns även en patreon där de pratar om utomnordisk folktro och väsen (bland annat japanska).