Jag skulle vilja prata om monster man kan besegra på annat sätt än att bara nöta ner deras hitpoints eller motsvarande till noll. Och nu menar jag "monster" i den bredaste rpg-definitionen, dvs egentligen vad som helst som vanligtvis besegras med våld. Och jag talar ej heller om alternativa sätt att ta livet av sådant som vanligen besegras med våld, i stil med att istället för att slå ihjäl trollet så lurar man den att snubbla ner i brunnen och drunkna. Utan det jag talar om är sådant som faktiskt inte går att besegra med traditionellt våld, och där utlistandet av vad som istället krävs för att göra detta är i självt en del av besegrandet. Ett exempel på vad jag menar, och faktiskt det som fick mig att tänka i dessa banor är en kort tecknad serie skriven av Neil Gaiman. Storyn går i korthet som följer:
Den utspelas i modern tid i en storstad och hjälten börjar nysta i en serie mystiska dödsfall som skett i lägenhetsskrapa där ett antal boende en och en, trots den varma årstiden, hittats ihjälfrusna med skräckfyllda miner. Efter lite grävande framgår det att det som tagit livet av dem alla är gengångaren efter en uteliggare som förra vintern frös ihjäl utanför husets port för att ingen ville släppa in honom. Han går nu igen i byggnaden och söker fortfarande förgäves lite mänsklig värme. De olyckliga som stöter på honom där han stapplar fram, viskandes att han fryser så, blir, om de inte kan smita undan på något sätt, omhållna av honom. Och så länge de som blir det reagerar med skräck och avsky och försöker ta sig därifrån, så suger gengångaren ut varje uns av värme i dem och lämnar dem som frostiga lik. Det hjälten förstår är att om någon istället visar honom medkänsla och frivilligt håller om honom och försöker värma honom så får han frid och försvinner.
Hade detta varit premissen kring en vandöd i ett trad-rollspel så hade spelarna, då de fattat att det strök omkring en gengångare, beväpnat sig med sådant som silverkulor och heligt vatten (lite beroende på genre och setting) och gått ut för att göra upp räkningen på det sättet vi alla är vana vid. Och då rollspelare ofta är trögfattade kunde det mycket möjligt lett till en tpk.
Så, är det någon som har några tankar eller frågeställningar kring detta? Vad bör man tänka på om man slänger in ett sådant monster; både vad gäller designen av det och sättet man presenterar det hela på för spelarna? Det där med att spelarna inte fattar att de måste tänka på ett annorlunda sätt är en klassisk fälla. Hur får man det att inte bara bli frustrerande för spelarna, när inga av deras våldsfyllda strategier funkar och de bara dör en efter en? Kan man köra ett sådant monster flera gånger? Om spelarna redan stött på en sådan och förra gången listade ut vad som måste göras, funkar det då att köra en likadan igen? Är det någon som har några fler exempel på liknande monster som det i exemplet ovan att slänga på sina spelare?
/Anders
Den utspelas i modern tid i en storstad och hjälten börjar nysta i en serie mystiska dödsfall som skett i lägenhetsskrapa där ett antal boende en och en, trots den varma årstiden, hittats ihjälfrusna med skräckfyllda miner. Efter lite grävande framgår det att det som tagit livet av dem alla är gengångaren efter en uteliggare som förra vintern frös ihjäl utanför husets port för att ingen ville släppa in honom. Han går nu igen i byggnaden och söker fortfarande förgäves lite mänsklig värme. De olyckliga som stöter på honom där han stapplar fram, viskandes att han fryser så, blir, om de inte kan smita undan på något sätt, omhållna av honom. Och så länge de som blir det reagerar med skräck och avsky och försöker ta sig därifrån, så suger gengångaren ut varje uns av värme i dem och lämnar dem som frostiga lik. Det hjälten förstår är att om någon istället visar honom medkänsla och frivilligt håller om honom och försöker värma honom så får han frid och försvinner.
Hade detta varit premissen kring en vandöd i ett trad-rollspel så hade spelarna, då de fattat att det strök omkring en gengångare, beväpnat sig med sådant som silverkulor och heligt vatten (lite beroende på genre och setting) och gått ut för att göra upp räkningen på det sättet vi alla är vana vid. Och då rollspelare ofta är trögfattade kunde det mycket möjligt lett till en tpk.
Så, är det någon som har några tankar eller frågeställningar kring detta? Vad bör man tänka på om man slänger in ett sådant monster; både vad gäller designen av det och sättet man presenterar det hela på för spelarna? Det där med att spelarna inte fattar att de måste tänka på ett annorlunda sätt är en klassisk fälla. Hur får man det att inte bara bli frustrerande för spelarna, när inga av deras våldsfyllda strategier funkar och de bara dör en efter en? Kan man köra ett sådant monster flera gånger? Om spelarna redan stött på en sådan och förra gången listade ut vad som måste göras, funkar det då att köra en likadan igen? Är det någon som har några fler exempel på liknande monster som det i exemplet ovan att slänga på sina spelare?
/Anders