Innan man diskuterar monster som spelbara raser vill jag lyfta en mer grundläggande fråga som jag tycker att man måste besvara först:
Vad är ett monster?
Spelar man fantasy förväntar man sig att förutom människa kan man spela alv, dvärg och halvling.
Sedan varierar det från spel till spel, men i DnD är numera draconians, gnomes, tieflings, drow, half-elves och half-orcs spelbara i grundreglerna. För att inte tala om spelbara raser i splat-books.
Andra spel har sina speciella raser, som misslor, vargmän, svartfolk, ankor, skaven,... och så har vi Star Wars.
Låt oss förenkla; säg att förutom människa så är bara alv, dvärg, halvling som spelbara raser.
Varför är inte alver, dvärgar och halvlingar monster?
Jag har varit med om spelare som spelar alver och dvärgar "jättebra":
En gång spelade en person en dvärg som en småväxt skotte som var en långsint, girig alkoholist.
En annan gång spelade en person en alv som en långsmal person som bröt på finlandsvenska och var trädkramere; ville skydda naturen från de hemska människorna.
Ärligt: är det en bra gestaltning av alver och dvärgar?
Jag har till och med sett svenskar som har problem att rollspela kineser, vikingar, amazonasindianer, eller t.o.m. moderna amerikaner på ett trovärdigt sätt. Det känns bara som de spelar vanliga svennar från 2000-talet.
Nu kanske någon säger att det är rollspel och rollspel ska vara kul. Vad gör det om spelaren som har en kines som rollperson, inte rollspelar som en kines om vi ändå har kul när vi rollspelar?
Och om det inte gör så mycket att man inte spelar en kines rätt, då gör det väl inte så mycket om man inte spelar en alv korrekt, eller en kentaur?
Jag tycker att antingen ska alla icke-människor vara förbjudna, eller så ska alla vara tillåtna.
Sedan tycker jag att att spelledaren och spelvärlden är viktigare än vad spelarna tycker.
Vad gör det om man kan rollspela en demon, om alla spelledarpersoner tar fram högafflarna och tänder bålen så fort de får se en demon?
Min erfarenhet med icke-mänskliga rollpersoner är att det blir två typer av spel:
1. Man bryr sig inte om skillnaderna: dvärgen behandlas som en skotte, alven behandlas som en finlandssvensk och demonen behandlas som en namibier som talar skånska (om ni bor i skåne talar demonen värmländska).
2. Allt blir ett ångestladdat drama som bara går ut på att dölja rollpersonernas identiteter, ungefär som när man spelar marvel-mutanter i en värld där vanliga människor hatar/fruktar mutanter.
Jag är mest nyfiken på om ni har andra spelstilar än de två när man har med icke-människor?