Andy
Vila i frid
Varför skapar man en monsterbok om man ändå inte har tänkt att använda varelserna i den?
Jag tycker att man ofta håller en jätte fint illustrerad monsterbok i handen och tycker att det finns massa schysst monster och varelser i den. Men om man köper ett äventyr (som rollspelsskaparna har skrivit, det är ett så kallat officiellt äventyr) så finns inte ett enda av varelserna från monsterbok med. Istället så har författaren hittat på några nya, balla monster (som ska passa äventyret). Varför skriver man inte äventyr där man har de redan släppta modulerna i åtanke. Att en äventyrsförfattare använder monsterböcker (men även andra moduler) för att berika sitt äventyr.
Exempelen är många och det tydligaste kanske är Ereb Altor, där monsterböckerna formligen regnade över användarna men när äventyren sedan kom så användes de inte utan äventyrsförfattaren hade hittat på helt egna prylar. Men det förekommer även i mer moderna och nyare rollspel som Mutant: UA och D&D: Trudvang.
En förklaring är att ju (självklart) att det inte är samma författare till monsterbäckerna som till äventyren och författarnas idé om världen inte stämmer överens. Men varför finns det inte en projektledare som håller i trådarna och får alla officiella prylar som släpps till ett rollspel att följa samma linje och ser till att moduler och äventyr hör ihop?
Jag tycker att man ofta håller en jätte fint illustrerad monsterbok i handen och tycker att det finns massa schysst monster och varelser i den. Men om man köper ett äventyr (som rollspelsskaparna har skrivit, det är ett så kallat officiellt äventyr) så finns inte ett enda av varelserna från monsterbok med. Istället så har författaren hittat på några nya, balla monster (som ska passa äventyret). Varför skriver man inte äventyr där man har de redan släppta modulerna i åtanke. Att en äventyrsförfattare använder monsterböcker (men även andra moduler) för att berika sitt äventyr.
Exempelen är många och det tydligaste kanske är Ereb Altor, där monsterböckerna formligen regnade över användarna men när äventyren sedan kom så användes de inte utan äventyrsförfattaren hade hittat på helt egna prylar. Men det förekommer även i mer moderna och nyare rollspel som Mutant: UA och D&D: Trudvang.
En förklaring är att ju (självklart) att det inte är samma författare till monsterbäckerna som till äventyren och författarnas idé om världen inte stämmer överens. Men varför finns det inte en projektledare som håller i trådarna och får alla officiella prylar som släpps till ett rollspel att följa samma linje och ser till att moduler och äventyr hör ihop?