Nekromanti Monsterboken...hör hemma på 80-talet!!!

Soulsick

Veteran
Jag föstår inte varför Neo-games gör en monsterbok med en massa fula monster innan dom släpper en bok om de olika människoraserna.
Jag får intryck av att det är meningen att man skall jaga och döda en massa meningslösa monster.
Så kul är det inte att slå säckvis med tärningar !

Klon

Hero
Människor är människor. Det behövs ingen speciell människor modul. Och det står ju om de olika kulturerna i mundana geografika har jag för mig...
Sen så tror jag knappast monsterboken är tänkt att vara till för att ge SL en massa monster att slänga i sina spelares väg. Den beskrev troll och grejjer..
den nya kan vara bra och ha om man så skulle ha ett monster nån gån, men det kommer antagligen stå vart de håller till och så, så man kan se dem mer som djur eller nått om man skulle vilja det kan jag tro.
Syftet är ju inte att få dungeon-lir av det hela

Soulsick

Veteran
Som spelare skulle jag bara garva och gå hem ifall min SL slängde fram ett sliskeblask monster. Någon måtta får det väl ändå vara.
Det är skillnad på Kultur och Geografi...eller?? Ett antal olika kulturer kan ju bebo ett och samma område.

Helmgast
Människor är människor. Det behövs ingen speciell människor modul. Och det står ju om de olika kulturerna i mundana geografika har jag för mig...
Det ska komma en människomodul iår (planerat). Se här för mer info

Tror att M&V kom ut före B&M av flera anledningar, däribland att monster är bätte gångbara kommersiellt och att det inte behövs lika mycket konsekvenshänsyn och bakgrundsjobb för att beskriva ett hyggelmonsters monstruösa käft som att beskriva raunernas kultur och deras historiska roll i Colonans fall.

Soulsick

Veteran
Allt är ju bara en fråga om prioritet. Personligen tycker jag det är roligare med konflikten mellan människor än att stampa sönder ett par sneda hustomtar, som hotar en med sina fruktade träskosparkar. Hela skenbenet kan ju gå åt
h-vete.

Klon

Hero
Ja, självklart.
men mundana är inte ett atlas
när det gäller människor så tycker jag också att det mest relevanta är kulturen. De små fysiska skillnaderna som de har gente varandra beskrivs tillräckligt i grundboken.

Och nej, men behöver inte slänga dit ett sliskeblask monster. Men om man har förknippat dem till ett område eller något likknande så är det ju inte helt otroligt att man stöter på ett då man beger sig dit. På samma sätt som man får vänta sig Tiraker på Takalorr...

Klon

Hero
tja... det finns ju ändå ganska mycket om kulturer, länder och sådant. Så det är ju inte helt svårt att hitta konflikter mellan människor om man vill.
Sen så tycker jag det är bättre att ge ut moduler om sånt som är mer främmande först, eftersom det är det som är svårast att förstå helt annars.
Mäniskor förstår vil väl alla åtminstone hyfsat väl...
utom kvinnor då, de är fortfarande ett mysterium :gremwink:

Soulsick

Veteran
Gör en mosterbok med lite vettiga monster så att man slipper vika sig dubbel av garv och hänvisa dessa usla teckningar till en mellanstadieklass.

Bara för att det finns med en sliskeblask i monsterboken, är det ju befängt att jag i princip har att vänta mig ett när jag är i ett visst område. Hur oseriöst blir det inte då? Det är ju monstrerna som är fantasilösa!

Ezzy

Warrior
tja... jag håller med dig delvis... många monster är välidgt fula. när jag tänker på fula monster i M&V så tänker jag på alla de monster som är snodda i från våran världs mytologi, kentaurer, minotarurer, tomtar, sagitaurer, enhörningarna och dom andra. fargus,jordbestar,hyggelmonster & c:o är helt underbara. :C) hyggelmonstret framför allt! vart har dom fått det ifrån?? fram för mer monstruösa monster!

Soulsick

Veteran
Ja, kentaurer och minotaurer är man ju ganska less på. Känns som om man skulle kunna hitta samma monster i d&d:s monsterbok, med övriga fantasyrollspel. Det är ju uppenbart att brist på fantasi och kretivitet dominerar monsterböckerna.

Krille

Super Moderator
"Jag föstår inte varför Neo-games gör en monsterbok med en massa fula monster innan dom släpper en bok om de olika människoraserna."

Mycket enkelt. Neogames kundkrets består nämligen inte enbart av culture gamers. Det finns en kasse kobolder också. Faktum är att det förmodligen finns fler kobolder än culture gamers, så bara det är ett rätt starkt ekonomiskt skäl att tillfredsställa kobolderna först. Ergo: monsterbok med saker att slå ihjäl.

Klon

Hero
Inte vänta sig, men det är bra mycket troligare än på andra ställen.
Sen så är väl det inte helt ovettiga monster i monsterboken heller?

Morgoth

Swashbuckler
Vad säger kobolderna själva???

Japp, jag gillar den. Lite. Iallafall. Okej, den är ingen större hit. Och kan inte mäta sig med AD&D-monsterboken. Men, jo tack, den är söt.

swazze

Swordsman
Så du tror att det bara är massa stats för de olika folkslagen som beskrivs i B&M.

Enligt Neogames gäller följande:
I Barbarer & människofolk beskrivs exempelvis människornas bakgrund, historia och kultur. Följande folkslag behandlas: vanarer, kamorianer, kragg (och eyren), tauper, veddo, adasier, tosher, darkener och zhaner. Fokuseringen ligger mer på folkslag, traditioner och primitiva samhällen. Barbarer & människofolk kan sägas utgöra den sjätte boken om Mundanas folk (de övriga är Alver, Tiraker, Dvärgar, Misslor och Bestialiska folk).

De folkgrupperna som beskrivs här är det svårt att hitta info om någon annan stans.

För den delen så är det nog både roligare för spelare att bli överfallna av ett gäng babarer än en klump som består till 90% av tarmar. Det är dessutom 10ggr mer realistiskt

Soulsick

Veteran
Re: skippa dem då [nt]

Jag håller med Swazze, det måste ju rimligtvis var roligare att strida mot människor därför att människor strider av andra anledningar än hunger. Åsiktsskillnader, såsom religion, gränser, pengar och ren hämndlystnad. Att behöva slåss mot ett hyggelmonster för att han är hungrig, ger ju inte rollspelet ingenting...bara träningsvärk i tärningskastararmen.

Krille

Super Moderator
Tärningsarm

"Jag håller med Swazze, det måste ju rimligtvis var roligare att strida mot människor därför att människor strider av andra anledningar än hunger."

Personligen tycker jag inte att det spelar någon större roll. Oavsett om fienden är hungrig, fattig, taliban, tysk, eller bara korkad så håller han på att slå ihjäl dig. Spelar orsaken någon roll för tärningskastararmen?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Jo, men...

Att 'Monster & Varelser' är en rätt undermålig modul är konstaterat för ganska länge sedan vid det här laget.

Och trollkapitlet är fortfarande helt lysande.

- Ymir, påpekar.

Klon

Hero
Nu kände jag inte till B&M
Men hade jag gjort det så hade jag naturligtvis antagit att det var mest beskrivning av kultur, bakgrund och liknande. Jag hade inte väntat mig mindre än så.

Sen så kan det väl vara ganska kul att bli anfallna av sådana som är hungriga med?
En folck vargar som av hunger drivs att jaga dig skulle du väl inte ha något emot (i rollspel såklart :gremwink:)

Barbarerna kanske drivs av hunger de med, måste få tag på lite pengar så de kan byta till sig mat, eller kanske rent av stjäla mat av dig.

Vad jag säger är, underskatta inte hungern. och håll på ordspråket, "ät inget som är större än ditt eget huvud"