Nekromanti Monsterboken...hör hemma på 80-talet!!!

swazze

Swordsman
Re: Jo, men...

Soulsick menar förmodligen den bok som ska ersätta Monster & Varelser nämnligen Monster. Som bekant så har ju M&V delats upp i tre och han ogillar releaseordningen av de tre böckerna

Klon

Hero
Re: Tärningsarm

tja, det kan ju kanske vara det som är skillnaden, att han inte försöker ta kål på dig. Kanske bara oskadligöra dig, eller förnedra dig eller något sådant.

Tärningsarm...
låter som en skada

Ska den läggas med i listan över rollspelsskador kanske...
Bland saker som;

Spelledaraxel
Tärningsöga
Fummelsjuka
Överexhaltering
papercuts...

Soulsick

Veteran

Det viktiga är inte själva striden. Det är ju ofta orsaken till striden. Samt efterspelet och konsekvenserna av striden. Om hyggelmonstrets farmor blir grinig på mig för att jag mosat hennes fula barnbarn, känns ju lite som det kvittar...eller? Det för ju inte handlingen i spelet framåt någonting.
Det är ju roligare om det blir efterföljder och konsekvenser av mitt handlande, eftersom det är de som är det intressanta. Hur ska man kunna bygga upp en hatstämning mot någon om denna någon är ett hyggelmonster??

swazze

Swordsman
jag har dock inte nämnt något om hunger dock :gremwink: men men.

Jag tänkte främst på att en SL kan göra något mer av ett överfall än bara en strid om det typ är ett babarfolk som anfaller än en klump med massor av tarmar utstickande överallt(den kan t ex inte tala, och oftast är dess livsmål bara att vara ond och ställa till det för förbipasserande rollpersoner)

Klon

Hero

tja, det kan ju få efterspel med att RP blir mer ängslig för att bege sig till lpatser där monstret ryktas finnas, att han börjar skryta om sitt hjältedåd eller något liknande... det går alltid att brodera utt det hela om man vill

Soulsick

Veteran
Precis. Till att börja med kan man ju göra ett intressant förspel. Sedan kan det bli ett intressant efterföljd av striden. Någon av barbarerna kan ha överlevt och söker hämnd. Han kan till exempelvis ta sig till den stad som spelaren bor i. Efter ett par veckors tid i spelet kan ju spelaren få höra att en okultiverad och konstig kuf kommit till stan. Det kan ju bli intressant...eller hur?

Klon

Hero
Skulle inte ett monster kunna överleva då, och följa efter RP'n till en by eller något. Så kan alla ortsbor bli riktigt sura och misstänksamma på RP'n som drog monstret dit och attityden kan bli kylig, om inte rent mordiskt hetsig

swazze

Swordsman
mm det kan t ex komma en massa klet på spelarnas kläder som då måste tvättas. Men det e förståss specialklet så spelarna måste gå till närmsta stad för att få kläderna tvättade, men tvättstället är ju förståss stängt så spelarna måste då gå till nästa stad och på vägen blir ju spelarna förståss övarfallna av fler monster. Och när de kommer fram så är ju misslan som driver stället förståss....

mycket förståss

Klon

Hero
...och det faktum att hon lyckas krympa kläderna i tvätten så att alla sedan går och skrattar åt spelarna, vilket visar sig vara ett effektivt vapen mot nästa monster spelarna blir anfallna av, de skrattar ihjäl sig :gremsmirk:

Krille

Super Moderator

"Det viktiga är inte själva striden. Det är ju ofta orsaken till striden. Samt efterspelet och konsekvenserna av striden. Om hyggelmonstrets farmor blir grinig på mig för att jag mosat hennes fula barnbarn, känns ju lite som det kvittar...eller? Det för ju inte handlingen i spelet framåt någonting."

Och på vilket sätt är det bättre på den punkten med en människobok än utan en människobok? Farmödrar lär ju finnas oavsett om du har en människobok eller inte.

"Hur ska man kunna bygga upp en hatstämning mot någon om denna någon är ett hyggelmonster??"

Au contraire, hur ska man kunna bygga upp en hatstämning mot någon om denna någon är en tosh?

Det känns som att du skjuter hejdlöst över målet. Det finns ingen människa i hela världen som tvingar dig att köpa en monsterbok, eller ens använda monstren i monsterboken. Det är inte Neogames som tvingar dig att använda hyggelmonster istället för moster Agda och hennes hungrige son, och det verkar på dig som att du är kreativ nog att komma på eventuella värden på moster Agda och son själv. Du lider inte direkt av att det inte finns en människobok, och jag har på känn att du trots allt kommer att fortsätta att spela Eon, trots att det finns en monsterbok.

Däremot finns det en hel del folk som skulle lida av att det inte finns en monsterbok. Dessa kunder skulle försvinna från Neogames kundkrets om det inte fanns någon monsterbok.

Du behöver inte spelvärden för att kunna ha ångest över moster Agdas och sons svält. Och skulle du behöva spelvärden trots allt så går det att ta fram dem med regelboken. Du behöver däremot spelvärden för att kunna slå ihjäl ett hyggelmonster, och dessa värden står inte i regelboken. Alltså behöver du en monsterbok i det scenatiet.

Soulsick

Veteran
Jo då, då får man anta att monstret skulle följa rollpersonerna iställer för att direkt anfalla dem.
Sedan skulle man få anta att staden skulle förstå att ett hyggelmonster skulle se en fördel i att anfalla spelarna i en stad och inte i en skog, eftersom vi får anta att dom vet att det är spelarna som dragit dit hyggelmonstret.

Sedan tror jag inte att en hel stad skulle bli rädd för ett monster hur ful och vårtig den är. Med undantag för typ drakar eller riktigt illaluktande monster.
Djur och annat pack gillar inte städer tror jag, känns lite malplacerade iallafall...vad vet jag, kanske hyggelmonster då !

Morgoth

Swashbuckler

Som bekant så har ju M&V delats upp i tre och han ogillar releaseordningen av de tre böckerna

Vaaa? Ska det komma en modul om hästar, eller är det bara du som pratar i nattmössan? o_O

/Mogge, tyckte hästarna i M&V var överflödiga som dem var och misstänker att Neogames har fått fnatt

swazze

Swordsman

Nästan :gremgrin:

VILDDJUR & BRUKSDJUR
Denna bok behandlar både vilda djur och djur som kan användas som rid-, bruks- och husdjur. I boken ingår nya regler för bruksdjur och riddjur. Ett flertal vilddjur är helt nya. Sektionerna om hästar och hundar är utökad för att ge mer djup åt kampanjen. Vilddjur & bruksdjur utgör del tre i Monster & varelser-sviten (den första delen är Monster och den andra delen är Bestialiska folk).

Klon

Hero
Fast nu snackade jag ju inte om en stad utan om en by, och där kan mycket väl vartenda kotte bli rädd...
om monstret dessutom kommer dit en dag eller så efter spelarna och de uinte brukar få monsterbesök så särskilt ofta så kan de väl dra slutsatser, även om de kanske egentligen kan vara obefogade...

Och jag antar i detta läget att monstret i fråga är nog desperat att få något att äta eller hyser någon form av hämndbegär som motivation för att bege sig in i byn

swazze

Swordsman
Nu är vi väll lite väl OT (även mitt inlägg) :gremblush:

Gör tråden värd att läsa

Duddmannen

Hero
Inget fel på 80-talet

Många av de bästa rollspelen kom på 80-talet.

Flera av de bästa låtarna som gjorts kom till på 80-talet.

Massor av de bästa filmerna gjordes på 80-talet.

Men allvarligt talat, det är väl inte hela världen om Neogames som en service till oss spelare släpper en bok med monster i. Det är ju dels så att man inte måste köpa allt som görs till ett spel. Dels är det ju också så att många vill ha den sortens material. Jag vet ju till exempel att det finns massor av människor som vill ha färdiga äventyr, men bara för att jag själv inte vill ha sådana, betyder ju inte att jag måste ropa "Nej!" så fort ett nytt äventyr släpps.

Sedan kan man ju alltid i lugn och sansad takt försöka be de ansvariga på Neogames att kanske prioritera en viss bok över en annan. Men jag tycker det är väldigt långsökt att tro att Eon nu ska vara hack-n-slash bara för att man släpper en monsterbok. Borde inte den farhågan ha kommit redan med Krigarens Väg i så fall?

Nej lugn och sans är det som gäller.

/Duddmannen

Klon

Hero
[OT]

inte så värst...
vi drar humorisktiska exempel på vad som skulle kunna hända med monster i ett rollspel som heter Eon, vilkets forum vi faktiskt är på.

Några OT avstickar tycker jag inte gör något, så länge de inte växer och blir för stora. Eller nej, jag bryr mig inte då heller faktiskt om jag ska vara ärlig

Soulsick

Veteran

Jo för moster Agda tänker olika beronde från vilken kultur hon kommer ifrån, det är inte själva namnet som är intressant. Skillnaden skulle bli att vi kan förstå varför motsättningar finns, vad skulle kunna orsaka en strid, religionen kanske ?
En religon bok finns och är det bästa som Neo - Games gjort. Dessutom kommer det att finnas en rad andra orsaker, svårt att förstå utan en bok om raserna eftersom alla tänker lika.
Varför blev det krig i Jugoslavien ?
Varför är det aldrig fred i mellanöstern ?
Inte bara religion, mycket annat.
Krig för krigandets skull är meningslöst, lika meningslöst är det att slakta en massa djur. Inte alltid det håller jag med om. Man kan skapa en stämning för tillfället som blåser bort till nästa spelomgång, men den vinden kommer aldrig igen, den rädslan är förbi och ett nytt väder kommer och försvinner.
Det är jobbigare att stoppa ett hällregn som aldrig tycks dra förbi. Det är rollspel för mig !
Kanske medla mellan kulturerna, kanske blir spelarna dom som stoppar regnet för en dag eller kanske för evigt.
Visst kommer vi spela Eon, tycker bara det är tråkigt att våra förväntningar dog lite, vi trodde att det skulle bli mer seriöst innan monsterboken.