Det finns ju faktiskt en möjlighet att tillfredsställa båda grupperna. Culture gamers (har aldrig hört uttrycket för, men antar att jag tillhör den gruppen
) är inte kategoriska monsterhatare - Vi spelar alla ett fantasyrollspel och förväntar oss att det skall finns en del monster i vår spelvärld. Frågan är ju bara hur väl underbyggda och motiverade dessa monster är. Jag tror alla, kobolder såväl som culturegamers, kan enas om att det är bra mycket mer spännande och givande att stöta på ett väl genomtänkt monster, såsom t ex ett vårgalet troll (trollkapitlet regerar
), än att springa på ett dussinmonster vars beskrivning består av en fattig bild, några siffror och meningen "Dom lever ofta i bergiga områden"
Vad monstret kallas och i viss mån hur det ser ut är av underordnad betydelse, så länge det är väl beskrivet och ligger i linje med den övriga faunan.
Jag tror knappast på påståendet att man måste ha två hundra vitt skilda monster för att tillfredsställa våra vänner Kobolderna. Några väl beskrivna monstergrupper, komplett med undergrupper, borde fylla den funktionen (typ indelningen troll - skogstroll -bergatroll - och grott-troll), eller?
Serek hoppas att författarna till den kommande monsterboken lyssnar på följande råd
- Väl underbyggda och motiverade monster
- Dela in boken i två delar. En spelardel där myterna och legenderna rörande monstret beskrivs, samt illustrationer presenteras; och en SL del där speldatan och eventuella hemligheter behandlas.
- Ett stort kapitel om vättar
- Lite snyggare bilder
(en ide är att först leta upp en cool bild och sen skapa monstret utifrån bilden)
- Spara plats och slopa tomtarna plz
Inte ens den mest masochistiska överkobolden kan gilla dessa styggelser i mundana världen - Japp, jag vet att jag inte behöver använda dem i mina kampanjer, men de tar ju upp ett värdigt monsters plats i monsterboken, och jag kan lova Er att det finns okända monster där ute som anser sig ha blivit orättvist behandlade. Bäst att kolla under sängen innan Ni går och lägger Er
Serek