Livet efter jul...
"Men man kan ju hoppas att man fattat fel, Gud i GT är häftig! ;-)"
JHVH är en kliché, han med; en sällsam blandning av Honom (eller Den, faktiskt, om man snackar med judiska teologer, hör och häpna) och grekisk polyteism är standardmodell A i de flesta fantasyrollspel. Å andra sidan är judar och muslimer bättre förebilder för ekomantin är kristendomen, så...
Gondicas Galactus (helsike, vet du inte vem Galactus är?!):
"En liten tanke snurrade till i mitt hudud. De varelser som nämns skulle kunna vara de onda andar (för att du inte ska associera till behornade, eldsprutande monster använder jag ordet onda andar istället) man
måste ha med Chu. De måste ju ha kommit någonstans ifrån."
Själv anser jag att chuiska "högre väsenden" mellan sapienterna och "världssjälen" är A, sapienter som gjort sig odödliga på olika vis (jmf kinesisk mytologi) B, medvetna, öh, processer typ Pneuma Arktuu och Skogsanden samt C, varelser som är tjänare till dessa. Finns en cool utläggning av hur det kinesiska helvetet fungerar i Barry Hugharts "Story of the Stone"; dess demoner är inte
onda, det råkar bara vara deras jobb i den stora kosmiska hierarkin att vara råjävliga, eftersom deras mänskliga motsvarighet närmast skulle vara en strafflägervakt eller något...
"Fundering: Är Digerveden en del av Theos "allsjäl"?"
Därom tvista de lärde. Som Rosen sade är ju ALLT levande (genom sin animala flux) en del av Theos' "kropp".
"...det fauniska ande-panteonet"
" Är det en kvarleva från en annan tid, eller har fauner en annan religion? Måste ha missat nånting nånstans..."
Vidoniska fauner är ekomantiker, men tror också på diverse oknytt/andeväsen. I min gnurk om de fauniska fabelspelen (kan reposta den om du vill...) menade jag att Maskerna är rester av daladhernas "avgudar"; deras nämn är förvrängd daladh, t.ex. Mao, daladherna hade en härskargud vars symbol var björnen, så därför finns Arktos Slagbjörnen med i faunernas trosföreställningar.
Deeeemons:
" Jag gillar ordet, och jag lägger inte alls till samma associationer som du, men onda andar är ju vad demoner är så då kan man väl lika gärna kalla dem det!"
Notera dock att många andra gör den associationen, något vi märkte vid arbetet med Khelataar och som Åke är mycket duktigare än mig på att svära över. ;-)
Notera också att i begreppet demoner för många ligger att de kan ta fysisk form och slåss med äventyrare och så (i indisk mytologi såväl som i Warhammer), och då kommer vi bortom hur de flesta ser på "andar".
(Personligen föredrar jag demonerna i Lace&Steel respektive Ars Magica framför alla andra; de senare är ganska mysiga judeo-kristna demoner - särskilt den bunt judiska demoner som dyker upp i Kabbalah-modulen - de förra är manifestationen av en människas dåliga sida, och svartkonstnärer kan få dem att ta fysisk form.)
"Och vad menar du eg. med "fringe"-regioner? Skattefria regioner?"
Fringe betyder utkant, gränsområde (ursäkta svengelskan); regioner som ligger i utkanterna av Vidonia antingen rent fysiskt eller socialt, och påverkas mindre av den "officiella" ekomantin eftersom de påverkas mindre av den "officiella" ekomantiska kulturen.
" Dock funderar jag om "något helt" dvs. Theos är omformbart vilket ej är möjligt om själarna är odödliga."
Varför skulle det vara omöjligt? Form inte nödvändigtvis = existens. Jag har inte samma form nu som när jag var barn. Mitt skägg är en del av mig men är definitivt omformbart...
"Det som jag hakade upp mig på var det här med befolkningstillväxt; Om det föds fler personer än vad det funnits förr måste det skapas helt nya själar men om alla har fått en del av allsälen är det ju bara att tilldela de nya en mindre del av "själakapitalet"."
Bara för att alla fått en del hittills betyder det ju inte att alla delar är "slut"? Theos kan ju ha ett om inte oändligt så jävligt stort kapital att ta av...
"Fråga: Är Komsokrator både Theos efternamn och är då boken döpt efter honom? Borde läsa på lite mer..."
Det är en av hans titlar. Finns säkert fler; jag har kallat honom "Pankreator" ("Allt-Skaparen") ibland, hänsynslöst norpat från Book of the New Sun.
"Det känns fel att bara vissa kulturer har ett dödsrike även om jag skulle skrika och gråta om Chu saknade ett!"
Varför det? Dödsriket kan vara en virtuell existens skapad likt Digervedens andevärld, där VISSA personer tillbringar livet efter detta.
I annat fall är det så att vissa kulturer har "rätt" (de som tror på ett Dödsrike) och andra har "fel" (de som inte gör det). Eftersom det är fullt möjligt att vissa har det, andra inte, så kan "alla" ha både rätt och fel, något jag föredrar när det gäller religioner i spel.
" Skulle kännas som ett steg tillbaka för mig om jag lät varje land ha ett eget panteon."
Sorry, då får du kasta ut Zagrosia, för de har redan ett eget "panteon".
"Zombisar tänker iaf. jag använda mig av (inga halvruttna hjärnsmaskare dock)."
Argh, grön klichénit! Det försvagar Ekkemannens krafter! Argh!
Zombier kan väl vara kul, men undvik den enkla "animera död"-zombien som finns i vartenda jävla rollspel annars. Autentiska voodoun-zombier (närmaste förslavade hjärndöda, inte odöda) borde passa inom det ekomantiska paradigmet, och kan existera antingen inom någon skum ekomantisk sekt eller som ett aristosofiskt projekt.
Det vi vet ägnar sig åt något som liknar "nekromanti" är ghonderna i Zagrosia (deras huvudjägarmagi går ju ut på att få kraft från besegrade fiender) och den utdöda civilisationen i Vastus Magnus (och vi pratar inte klassiska mumier ur Hammer Horror-filmer, nej, men ni kan börja tänka Egypten i alla fall). I det senare fallet kan det säkert finnas någon grupp av kultister eller dylikt som fortfarande har lite bevarade fragment och kan göra ditten eller datten. Jag jobbar som sagt på Vastus Magnus.
Sedan vill jag ha andebesvärjare i Chu, men får återkomma om det också...
"I min idé om dödsriket hade jag tänkt mig att ens livshjul sänks ned olika djupt i dödsriket beroende på hur smutsig ens själ är. Naturligtvis finns det ondingar som fuskar sig förbi processen!"
Hm. Jag gillar idén, fast jag har en annan bild av vad "Livets Hjul" innebär. Onding-idén finns i Vidonia; Strigo Nattugglans nattsida beter sig ju som en korrupt bödel eller polisman, och sådana kan man ju muta... :-E]
"Slutligen vill jag passa på att tipsa om seriealbumet "Den dumma vålnaden". Det är en samling kinesiska folksagor och legender lustigt illustrerade av en korean. Fann mycket inspiration."
Instämmer. Det är dessutom en Kulturrådsbok, dvs en bok som skänkts till alla svenska folkbibliotek (även om de inte behåller alla, peppar peppar) så den kan finnas på många bibliotek.
Nightowl
Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.