Nekromanti Monstren som Deukalion glömde.

Nightowl

Champion
Alla kritter som fanns i min inte nödvändigtvis sjuka men låt oss säga besatta hjärna kommer inte med i Bestiariet. Här är två av dessa.

Re: Kritter - den som spårar de mytologiska väsen som ligger bakom dem skall naturligtvis ha en poäng, men att lista ut att jag inte kommit på dem helt själv är ingen konst.

Re: Titel - lista ut själva. Nyttig träning i problembaserat inlärande.

Nightowl, kunde ändå inte somna...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Axelsson

Warrior
Varför fick de inte komma med i bestariet?

”Re: Kritter”

Inte en susning var de kommer ifrån.

”Re: Titel

En grekisk Noa? Finns det legender om syndafloden även på gondica?

/Mattias

Nightowl

Champion
De fick inte vara med eftersom om jag skulle hålla på och slänga in alla kritter jag kom på skulle Bestiariet aldrig bli färdigt. Så jag tog mig i kragen, skrev klart det jag hade, och skickade det till Anders för redigering (för han kan mer än mig om den saken). Och det är inte skryt, det är ett beklagande - jag är dålig på att fokusera grejer ibland, och att utveckla monster är inte svårt.

Nokalav = nuckalavee, en allmän ond bogeyman från skotska myter, som liknar en zombie-kentaur... eller något. Sägnerna varierar.
Beidhir = annat monster från högländerna. Tänk nordiska lindormar ungefär.

Jag började kalla den "Monstren som Noa" glömde; sedan kom jag på det sk antika temat och ändrade mig. Det finns mig veterligen ingen syndaflodsmyt i Vidonia; vi har en Atlantis-motsvarighet i det ursprungliga Blå Kejsardömet och en annan i det än så länge namnlösa riket som numera bara är ruiner i Vastus Magnus, men ingen myt om att hela världen gick åt pepparn - mig veterligen.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Axelsson

Warrior
”De fick inte vara med eftersom om jag skulle hålla på och slänga in alla kritter jag kom på skulle Bestiariet aldrig bli färdigt.”

:)
Bara du släpper lös dem på nätet så gör det inget och det kan ju komma ut en efterföljare.

Angående syndaflod
Kanske något som skulle kunna komma från Zagrosia om man tänker på att floderna någon gång skulle svämmat över rejält? Kanske begravt någon större stad under lera? Kanske något för ett gäng modiga äventyrare att lägga sina näsor i! Det måste funderas på en stund.

/Mattias

Weatherman

Hero
Fråga som försvunnit ur mitt huvud

Vad betyder Deukalion?

Gillar monstrositeterna för övrigt. Tänk vad en aristosof kan morfa ihop av kritter av det där slaget!

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.

Nightowl

Champion
Re: Fråga som försvunnit ur mitt huvud

Deukalion är den grekiska mytens motsvarighet till Noa, ungefär.

Jag började skriva "Monstren som Noa glömde" (dvs de finns inte längre), men det finns ju ingen bokstavlig Noa i Gondica... Pga av den antika bakgrunden till en del företeelser valde jag Deukalion istället. Jag är mkt förtjust i långsökta skämt!

Nightowl, som hörde av Rosen idag.

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.

Weatherman

Hero

Oki.

Du sa att någon syndaflodsmyt inte finns i Gondica. Det skulle behövas fler myter överhuvudtaget...

weatherman

------------------

Nightowl

Champion

"Det skulle behövas fler myter överhuvudtaget..."
Jo. Vi jobbar på det. :) Kom dock utihåg att Vidonia varit mer eller mindre monoteistiskt i många århundraden. Jag knåpar på lite daladhiska grunkor, men det är inget som folk TROR på längre, även om jag är säker på att man använder dem som symboler, i poesi, etc, på samma sätt som man gjorde med de grekisk-romerska myterna i kristen tid i Europa.

Nightowl, önskar han kunde få fason på Polybotes' Söner på hårddisken... suck.

Weatherman

Hero

Trevligt. Även om folk inte tror på det nu, så är det ju spännande med kvarlämningar, ondskefulla kulter som tror på gamla gudar (JA! Jag vill spela Indiana Jones och De Födömdas tempel! :gremsmile: och sånt.

weatherman - skulle gärna bryta sig in i Nigtowls hårddisk...

------------------

Rosen

Myrmidon

<I>Det skulle behövas fler myter överhuvudtaget...</I>

Sant. Vi vet att det <I>finns</I> pre-ekomantiska termaliska myter (Anders hintar t.ex en i texten om Vintervände) och från andra folk/arter (t.ex de fauniska fabelmyterna som Nightowl nämner angående maskspelen) men inte så mycket om vad de består av.
Ekomantin (i Maharahuls version) förefaller ganska myt-fattig, med en icke-förmänskligad gudom utan tjänarväsen, men den är samtidigt så variabel - speciellt som den inte är centraliserad - att det nog kan uppstå rätt mycket varianter med lokala historieskatter.
Inte att förglömma sagor och legender med mer eller mindre historisk anknytning - det ursprungliga Blå Kejsardömet kan ha en nog så mytifierad glans i det moderna Vidonia, t.ex.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Syndasmällen

Och angående Noa-myter - det kanske inte finns nån syndaflod men väl en historisk kataklysm... Man vet ju fortfarande inte exakt vad som gjorde att det gamla kejsardömet gick under, och när det var aktuellt kan det ha tagit <I>lång</I> tid innan provinserna i utkanten fick kontakt med varandra igen. Gott om tillfälle för olika historier om dess orsak och förlopp att uppstå.

--
Åke

Nightowl

Champion

"ondskefulla kulter som tror på gamla gudar (JA!
Jag vill spela Indiana Jones och De Födömdas tempel! :gremsmile: "
Vidonia är mer eller mindre renons på ondskefulla kulter (vardagssvenska: de finns inte) av samma anledning som det inte finns killar i struthattar som kastar eldklot eller alver (=miljöpartister med spetsiga öron som är bra på pilbåge): det är en kliché. Gondica tenderar att ha hemliga politiska eller etniska grupper istället.

Diverse andedyrkande mysteriekulter existerar ju som sagt här och var, men de är ju inte direkt onda.

Jag har dock Indiana Jones-grejer på gång också, rörande Vastus Magnus. Men de kräver att jag rycker upp mig.

Nightowl, kryptisk

Rosen

Myrmidon

<I>Diverse andedyrkande mysteriekulter existerar ju som sagt här och var, men de är ju inte direkt onda.</I>

Uppslag: En vedisk völva har blivit lovad av en flodande att få hjälp med att hitta hennes försvunna bror, om hon först hjälper anden att bli av med de där irriterande termalierna som far kors och tvärs över floden ifråga. Hon tar förstås sina andra bröder till hjälp, och sen låter de floden färgas av termaliskt blod...

Rent allmänt, vill man ha med "kultister" så är väl bästa sättet att köra pulp adventure-stuk med infödingar på avlägsna kuster/öar med bongotrummor och rysliga trämasker. Vill man vara lite corny så kan väl deras gudom bo på andra sidan av en stor mur också. (-:

--
Åke

Weatherman

Hero
Re: Syndasmällen

Skulle Thoes (i Gammel Testamentlig anda) kunna tänka sig att förgöra områden, jmf. Sodom och Gomorra? Eller är han för "snäll"?

Ska nog lägga in lite folkliga myter om profeten Maharhahul i min kampanj. Sagor (ej officiella inom ekomantin försås) där profeten tampas med mytiska demoner och liknande.

När jag ändå är igång om religion:
Det står att själavandringen är accepterad och empiriskt bevisad. Hur bevisades detta?
Som jag har fattat det är en varelses själ oförstörbar, vilket eliminerar teorin om att sapienter är tillfördelade en viss del av någon större själ. Är antalet själar konstant? Vad händer vid befolkningstivväxt-/förminskning?
Varför har ekomantins hjul just fyra ekrar?
Är synen på reinkarnation även praxis i Chu?

Personligen kommer jag att införa ett dödsrike i min kampanj, en plats där syndare spenderar tid innan deras hjul börjar snurra. Tyckte även att det kunde vara ett bra tillhåll för mytiska figurer och andevaresler.

weatherman

------------------

Weatherman

Hero

Rent allmänt, vill man ha med "kultister" så är väl bästa sättet att köra pulp adventure-stuk med infödingar på avlägsna kuster/öar
Var i princip vad jag hade tänkt mig. Maya- och Inkhakulturer typ (gömda i Regnveden kanske), samt stryparsekter i Zagrosia som av någon anledning dyrkar den där hemska avataren (kommer inte ihåg namnet).

Vill man vara lite corny så kan väl deras gudom bo på andra sidan av en stor mur också.
Och det vill man ju såklart! ;-)

------------------

Nightowl

Champion

"Skulle Thoes (i Gammel Testamentlig anda) kunna tänka sig att förgöra områden, jmf. Sodom och Gomorra? Eller är han för "snäll"?"
Hörddu din kättare, alla rättrogna ekomantiker vet att Theos Kosmokrator inte har något kön - Den har ju ingen kropp, kapich? :)
Snäll vet jag inte, men Den är inte någon vän av plötsliga saker precis - världsbilden är närmast evolutionär, jag tror knappast det funnits någon "skapelse" av åttadagarsvarianten, och även om det finns ett "mål" för universum (dvs. det är inte cykliskt) så finns det knappast någon apokalyptisk tradition eller dylikt.

(Weirda idéer: Det fanns en gång ett annat universum med en yngre version av Theos, som evolverade för att slutligen kläckas till detta som ett ägg kläcks till en larv (som en gång kommer att bli en enda puppa). En enda sapient blev inte ett med Theos; han överlevde "utanför" universum. De sista sapienterna var på alla sätt evolverade till supervarelser, ja närapå gudar, sir du, och han ville inte bli en del av Theos, han ville behålla sin individualitet. Tyvärr gör hans onaturliga animala flux att han måste sluka världar och förtära deras vitalis för att överleva, så han reser genom rymderna på jakt efter föda, och en dag landar hans stjärnskepp i Atreburg... Jo, jag sa ju att idén var weird; ni får själva lista ut vem jag syftar på ;-)

"Ska nog lägga in lite folkliga myter om profeten Maharhahul i min kampanj. Sagor (ej officiella inom ekomantin försås) där profeten tampas med mytiska demoner och liknande."
Borde finnas, i synnerhet som de nämns i faun-beskrivningen på rollspel.com, och som jag själv rapat upp det fauniska ande-panteonet, Maskerna, i min grunk om Maskspelen/Fabelspelen här på forumet. (Ett tips är att tänka på dem litegrann som voudouns loas, fast deras "kult" är annorlunda.)

Jag skyggar inför beteckningen "demoner" eftersom den ger associationer till A, judisk-kristna paradigm och B, Warhammer/Stormbringer etc. kaoskritter. Att Profeten mött och bekämpat mäktiga andeväsen känns helt rätt; andetro existerar ju uppenbarligen i "fringe"-regionerna av det vidoniska samhället (ötermalier, fauner, tegrier etc.), och det finns säkert folk som tror på dem någon annan stans. Man vet ju med säkerhet att Profeten under daladhisk tid övertygade folk att överge en gammal religion jag förmodar var polyteistisk; jag antar att det är logiskt att han mötte och "besegrade" dess företrädare, och om man tror att de gamla gudarna faktiskt var någon sorts mäktiga andeväsen a la Pneuma Arktuu eller Skogsanden, så är det rimligt att de fick pisk av den Stora Solen.

Eftersom Maharahul flydde undan de styrande kasten i Zagrosia, och de har en sorts polyteism, kan man ju också tänka sig strider mellan Profeten och "zagrosiska avgudar". Skall man ha "demoner" med är nog hinduiska dylika en bättre inspiration, för övrigt. ("Rakshasa" eller något dylikt tror jag de kallas, men det namnet betecknar i Vidonia den mest primitiva formen av biofag.)

För övrigt: Det finns nog ingen riktigt "officiell" ekomanti. Kosmokrator är någ grunden på många ställen, men vissa traditioner (fauner, tegrier etc.) är skriftlösa, och att det inte är svårt att tolka religiösa urkunder på olika sätt har vi väl sett förr? :)

Någon central auktoritet existerar över huvud taget inte; gränserna vad som är "officiellt" är nog ganska flytande, geografiskt såväl som socialt och etniskt.

Därför kan du mycket väl låta även bildat folk i avlägsna landet Fettenburg tro att Profeten besegrade den onde dödsguden Hädus som, tja, fixat ett dödsrike där han fångade de klentrogans själar så det inte kunde färdas vidare längs Livets Hjul, och så släppte Profeten ut dem. Det finns gott om plats för konstiga lokala avvikelser, i synnerhet om du har andra kulturer i närheten. Jag är säker på att även mänskliga kringstrykare skyggar när en uggla hoar, för det betyder att Strigo är på väg för att hämta någons själ; faunerna påverkar kringstrykarkulturen ganska mycket. Och säkerligen har nybyggare i Digerveden börjat göra små offer till Skogsanden i hopp om fiskelycka eller så, fastän de inte har några völvor själva.

"Det står att själavandringen är accepterad och empiriskt bevisad. Hur bevisades detta?"
Folk med ytterst påtagliga minnen av att ha varit någon annan? Vet inte.

"Som jag har fattat det är en varelses själ oförstörbar, vilket eliminerar teorin om att sapienter är tillfördelade en viss del av någon större själ."
Varför det? En oförstörbar del av något helt är väl fortfarande fullt möjligt?

"Är antalet själar konstant? Vad händer vid befolkningstivväxt-/förminskning?"
Ingen susning. Jag tror att nya själar skapas vid behov och om den kosmiska evolutionen framskrider korrekt sker ingen befolkningsminskning sett över hela Gondica.

"Varför har ekomantins hjul just fyra ekrar?"
Fyra väderstreck? Fyra ekrar plus fyra fält blir åtta = åtta årstider, åtta dagar i veckan? Zagrosiska vagnshjul har fyra ekrar, bilden kommer därifrån och religiöst lagda konstnärer ritade av vagnarna de såg varje dag? Det är en enkel och vacker symmetri? Uråldrig zagrosisk solsymbol från det tempel Maharahul var präst (tänk indisk brahmin) i innan han fick sin uppenbarelse från Theos?

"Är synen på reinkarnation även praxis i Chu?"
Med tanke på dan-shi, tror jag att de tror på reinkarnation även där. Eftersom andevärld och komplexa gudahov och -byråkratier bara är SÅ kinesiskt, och odödlighet av olika slag är en fundamental kinesisk idé (ergo, utmärkt inspiration för Chu) är det antagligen mer komplicerat. Märk också att dan-shiterna tror att man kan frigöra sig från Livets Hjul själv; något liknande existerar inte inom den officiella ekomantin som jag just sade inte finns. ;-) Paradis/nirvana etc. motsvaras närmast av det idealtillstånd själarna i tidens ände kommer att uppnå i samklang med Theos.

"Personligen kommer jag att införa ett dödsrike i min kampanj, en plats där syndare spenderar tid innan deras hjul börjar snurra. Tyckte även att det kunde vara ett bra tillhåll för mytiska figurer och andevaresler."
En "andevärld" känns inte helt fel, men det är mycket icke-officiellt mot spelet, inte religionen, med ett vidoniskt Hades. Det är en fundamental idé inom folklig buddism (och ganska likt den teosofiska devachan), så jag hade tänkt norpa det till Chu. Min syn på gondicisk metakulturell metafysik är att reinkarnation är en naturlag i Gondica, men enskilda faktorer kan försena processen i liten (odöda) eller stor (mäktiga andeväsen eller magiker skapar "andevärldar" där själen kan vila/renas/jobba för vederbörande, etc) skala. Ett mellansteg praktiserades i det gamla rike som en gång fanns i Vastus Magnus, varom mer senare (som vanligt :- P).

Nightowl

Weatherman

Hero

"Snäll vet jag inte, men Den är inte någon vän av plötsliga saker precis - världsbilden är närmast evolutionär, jag tror knappast det funnits någon "skapelse" av åttadagarsvarianten, och även om det finns ett "mål" för universum (dvs. det är inte cykliskt) så finns det knappast någon apokalyptisk tradition eller dylikt."
Neej, tänkte väl det. Har överhuvudtaget inte tänkt mig Theos som någon gud som griper in i sin värld... Men man kan ju hoppas att man fattat fel, Gud i GT är häftig! ;-)

"Weirda idéer:"
Cool idé. En liten tanke snurrade till i mitt hudud. De varelser som nämns skulle kunna vara de onda andar (för att du inte ska associera till behornade, eldsprutande monster använder jag ordet onda andar istället) man måste ha med Chu. De måste ju ha kommit någonstans ifrån.
Fundering: Är Digerveden en del av Theos "allsjäl"?

"...ni får själva lista ut vem jag syftar på"
Hin håle?

"...det fauniska ande-panteonet"
Är det en kvarleva från en annan tid, eller har fauner en annan religion? Måste ha missat nånting nånstans...

"Jag skyggar inför beteckningen "demoner" eftersom den ger associationer till A, judisk-kristna paradigm och B, Warhammer/Stormbringer etc. kaoskritter"
Jag gillar ordet, och jag lägger inte alls till samma associationer som du, men onda andar är ju vad demoner är så då kan man väl lika gärna kalla dem det! Dessutom låter det faktiskt lite mer mystiskt med onda andar istället för demoner... Och vad menar du eg. med "fringe"-regioner? Skattefria regioner?

" Varför det? En oförstörbar del av något helt är väl fortfarande fullt möjligt? "
Förvisso. Dock funderar jag om "något helt" dvs. Theos är omformbart vilket ej är möjligt om själarna är odödliga. Det som jag hakade upp mig på var det här med befolkningstillväxt; Om det föds fler personer än vad det funnits förr måste det skapas helt nya själar men om alla har fått en del av allsälen är det ju bara att tilldela de nya en mindre del av "själakapitalet".
Fråga: Är Komsokrator både Theos efternamn och är då boken döpt efter honom? Borde läsa på lite mer...

"En "andevärld" känns inte helt fel, men det är mycket icke-officiellt mot spelet, inte religionen, med ett vidoniskt Hades. Det är en fundamental idé inom folklig buddism (och ganska likt den teosofiska devachan), så jag hade tänkt norpa det till Chu."
Håller med dig om det där med reinkarnation som naturlag och jag tänker även låta dödsriket vara något som finns överallt (dvs. det existerar). Det känns fel att bara vissa kulturer har ett dödsrike även om jag skulle skrika och gråta om Chu saknade ett! Jag tänker låta Theos vara den ende guden (förutom alla onda andar som bor i dödsriket och kandke andra andevärldar), reinkarnationen vara naturlag och dödsriket vara en del av verkligheten (måste bara krysta ihop nån anledning till varför det finns). Alla kulturer vidonska som chuiska som zagrosiska som wantaliska som minotauriska etc. har givetvis olika bilder av hur det fungerar men det är lika över hela världen. Skulle kännas som ett steg tillbaka för mig om jag lät varje land ha ett eget panteon.

"men enskilda faktorer kan försena processen i liten (odöda)"
Finns det något bra ställe i Pangaia där man kan kasta in en voodoo-kultur?;-) Zombisar tänker iaf. jag använda mig av (inga halvruttna hjärnsmaskare dock).

"eller stor (mäktiga andeväsen eller magiker skapar "andevärldar" där själen kan vila/renas/jobba för vederbörande, etc)"'
Låter som hur jag tänkt mig Chu... Ondskefulla eunucker utsända av hemska andar!

I min idé om dödsriket hade jag tänkt mig att ens livshjul sänks ned olika djupt i dödsriket beroende på hur smutsig ens själ är. Naturligtvis finns det ondingar som fuskar sig förbi processen!

Slutligen vill jag passa på att tipsa om seriealbumet "Den dumma vålnaden". Det är en samling kinesiska folksagor och legender lustigt illustrerade av en korean. Fann mycket inspiration.

weatherman

------------------

Rosen

Myrmidon

<I>Har överhuvudtaget inte tänkt mig Theos som någon gud som griper in i sin värld... Men man kan ju hoppas att man fattat fel,</I>

Därom tvista di lärde... Med tanke på hur mycket olika teser och inriktningar det finns inom kristendomen torde det ju vara ännu mer spridning inom en icke-organisatorisk religion som ekomantin. En del mentorer säger att Theos bara skapade världen och sen låter den utvecklas hur den vill ("Theos hör bön, men bryr sig inte"), en del att medvetna (och påverkbara) gudomliga ingripanden sker runtomkring oss hela tiden.

<I>Fundering: Är Digerveden en del av Theos "allsjäl"?</I>

Allt som lever är det... Ekomantins syn på andeväsen är att de är varelser, skapade av Theos och invånare i världen liksom människorna. Vissa av dem är rejält <I>mäktiga</I>, men de platsar inte för några högre positioner än så.

<I>"...ni får själva lista ut vem jag syftar på"
Hin håle?</I>

Du har läst för lite Marvel Comics. (-:

<I>"...det fauniska ande-panteonet"
Är det en kvarleva från en annan tid, eller har fauner en annan religion?</I>

Såvitt jag förstått är det en kvarleva, men många i övrigt ekomantiska fauner (och en del människor) tror fortfarande på dem som ett sorts oknytt.

<I>Och vad menar du eg. med "fringe"-regioner? Skattefria regioner?</I>

Exemplen var ötermalier, fauner och tegrier, så i det här sammanhanget antar jag regioner som inte har den termaliska "mainstream"-kulturen men som finns tillräckligt nära för att påverkas av den.

<I>Dock funderar jag om "något helt" dvs. Theos är omformbart vilket ej är möjligt om själarna är odödliga.</I>

Varför det..?

<I>Det som jag hakade upp mig på var det här med befolkningstillväxt; Om det föds fler personer än vad det funnits förr måste det skapas helt nya själar men om alla har fått en del av allsälen är det ju bara att tilldela de nya en mindre del av "själakapitalet".</I>

Se tråden "Vad anser zoologerna om människan?" från i januari (om huruvida människan besjälades gradvis allteftersom evolutionen rann på eller helt plötsligt när de var redo för det) där enligt Anders de flesta teologer iaf anser att själar kan skapas - sen <I>hur</I> och <I>av vad</I> de skapas, det vete Theos...

<I>Fråga: Är Komsokrator både Theos efternamn och är då boken döpt efter honom? Borde läsa på lite mer...</I>

Betyder 'världsskapare' om jag minns rätt. Det är ett tillnamn, som kristendomens "gud fader", "herren" eller "gud allsmäktige".

<I>Finns det något bra ställe i Pangaia där man kan kasta in en voodoo-kultur?;-)</I>

Valfri ö, eller kanske nån krok av Regnveden?

--
Åke

Weatherman

Hero

"Därom tvista di lärde... Med tanke på hur mycket olika teser och inriktningar det finns inom kristendomen torde det ju vara ännu mer spridning inom en icke-organisatorisk religion som ekomantin. En del mentorer säger att Theos bara skapade världen och sen låter den utvecklas hur den vill ("Theos hör bön, men bryr sig inte"), en del att medvetna (och påverkbara) gudomliga ingripanden sker runtomkring oss hela tiden."
Sant. I min kampanj kommer gudomliga ingripanden vara teoretiskt möjliga, men de kommer vara svåra att se eftersom Theos arbetar på mysteriska sätt!

"Du har läst för lite Marvel Comics. (-:"
Tack och lov ja ;-). Går ju inte att hålla reda på Marvel. Finns ju en miljard hjältar (och nya dyker ständigt upp). Dessutom finns det inte namn eller koncept så det räcker åt alla så det blir en hel del varianter på andra med små skillnader. Tacka vet jag D.C. (Lobo är den tuffaste hjälten!) och Vertigo (Preacher är den bästa serie som har gjorts)

"Såvitt jag förstått är det en kvarleva, men många i övrigt ekomantiska fauner (och en del människor) tror fortfarande på dem som ett sorts oknytt."
Fördel med en religion som inte är centralstyrd, det är bättre underlag för variationer...

Varför det..?"
Om Åke är odödlig (iofs kanske det är ordet oförstörbar ett bättre ord, men de hänger samman, right?) blir det mycket svårt att bygga om Åke till flera Åkar ellre bygga ihop Åke och Åke för att bli en större Åke. Å andra sidan är Theos outgrundelig... Men det vore ju kul om det fanns en mekanik bakom...

"Se tråden "Vad anser zoologerna om människan?" från i januari (om huruvida människan besjälades gradvis allteftersom evolutionen rann på eller helt plötsligt när de var redo för det) där enligt Anders de flesta teologer iaf anser att själar kan skapas - sen hur och av vad de skapas, det vete Theos..."
Can do!

"Valfri ö, eller kanske nån krok av Regnveden?"
I Regnveden får det nog inte plats, där ska jag pilla in en Inka-/Mayakultur. Måste göra en karibisk ögrupp...

weatherman

------------------

Nightowl

Champion
Livet efter jul...

"Men man kan ju hoppas att man fattat fel, Gud i GT är häftig! ;-)"
JHVH är en kliché, han med; en sällsam blandning av Honom (eller Den, faktiskt, om man snackar med judiska teologer, hör och häpna) och grekisk polyteism är standardmodell A i de flesta fantasyrollspel. Å andra sidan är judar och muslimer bättre förebilder för ekomantin är kristendomen, så...

Gondicas Galactus (helsike, vet du inte vem Galactus är?!):
"En liten tanke snurrade till i mitt hudud. De varelser som nämns skulle kunna vara de onda andar (för att du inte ska associera till behornade, eldsprutande monster använder jag ordet onda andar istället) man måste ha med Chu. De måste ju ha kommit någonstans ifrån."
Själv anser jag att chuiska "högre väsenden" mellan sapienterna och "världssjälen" är A, sapienter som gjort sig odödliga på olika vis (jmf kinesisk mytologi) B, medvetna, öh, processer typ Pneuma Arktuu och Skogsanden samt C, varelser som är tjänare till dessa. Finns en cool utläggning av hur det kinesiska helvetet fungerar i Barry Hugharts "Story of the Stone"; dess demoner är inte onda, det råkar bara vara deras jobb i den stora kosmiska hierarkin att vara råjävliga, eftersom deras mänskliga motsvarighet närmast skulle vara en strafflägervakt eller något...

"Fundering: Är Digerveden en del av Theos "allsjäl"?"
Därom tvista de lärde. Som Rosen sade är ju ALLT levande (genom sin animala flux) en del av Theos' "kropp".

"...det fauniska ande-panteonet"
" Är det en kvarleva från en annan tid, eller har fauner en annan religion? Måste ha missat nånting nånstans..."
Vidoniska fauner är ekomantiker, men tror också på diverse oknytt/andeväsen. I min gnurk om de fauniska fabelspelen (kan reposta den om du vill...) menade jag att Maskerna är rester av daladhernas "avgudar"; deras nämn är förvrängd daladh, t.ex. Mao, daladherna hade en härskargud vars symbol var björnen, så därför finns Arktos Slagbjörnen med i faunernas trosföreställningar.

Deeeemons:
" Jag gillar ordet, och jag lägger inte alls till samma associationer som du, men onda andar är ju vad demoner är så då kan man väl lika gärna kalla dem det!"
Notera dock att många andra gör den associationen, något vi märkte vid arbetet med Khelataar och som Åke är mycket duktigare än mig på att svära över. ;-)
Notera också att i begreppet demoner för många ligger att de kan ta fysisk form och slåss med äventyrare och så (i indisk mytologi såväl som i Warhammer), och då kommer vi bortom hur de flesta ser på "andar".
(Personligen föredrar jag demonerna i Lace&Steel respektive Ars Magica framför alla andra; de senare är ganska mysiga judeo-kristna demoner - särskilt den bunt judiska demoner som dyker upp i Kabbalah-modulen - de förra är manifestationen av en människas dåliga sida, och svartkonstnärer kan få dem att ta fysisk form.)

"Och vad menar du eg. med "fringe"-regioner? Skattefria regioner?"
Fringe betyder utkant, gränsområde (ursäkta svengelskan); regioner som ligger i utkanterna av Vidonia antingen rent fysiskt eller socialt, och påverkas mindre av den "officiella" ekomantin eftersom de påverkas mindre av den "officiella" ekomantiska kulturen.

" Dock funderar jag om "något helt" dvs. Theos är omformbart vilket ej är möjligt om själarna är odödliga."
Varför skulle det vara omöjligt? Form inte nödvändigtvis = existens. Jag har inte samma form nu som när jag var barn. Mitt skägg är en del av mig men är definitivt omformbart...

"Det som jag hakade upp mig på var det här med befolkningstillväxt; Om det föds fler personer än vad det funnits förr måste det skapas helt nya själar men om alla har fått en del av allsälen är det ju bara att tilldela de nya en mindre del av "själakapitalet"."
Bara för att alla fått en del hittills betyder det ju inte att alla delar är "slut"? Theos kan ju ha ett om inte oändligt så jävligt stort kapital att ta av...

"Fråga: Är Komsokrator både Theos efternamn och är då boken döpt efter honom? Borde läsa på lite mer..."
Det är en av hans titlar. Finns säkert fler; jag har kallat honom "Pankreator" ("Allt-Skaparen") ibland, hänsynslöst norpat från Book of the New Sun.

"Det känns fel att bara vissa kulturer har ett dödsrike även om jag skulle skrika och gråta om Chu saknade ett!"
Varför det? Dödsriket kan vara en virtuell existens skapad likt Digervedens andevärld, där VISSA personer tillbringar livet efter detta.
I annat fall är det så att vissa kulturer har "rätt" (de som tror på ett Dödsrike) och andra har "fel" (de som inte gör det). Eftersom det är fullt möjligt att vissa har det, andra inte, så kan "alla" ha både rätt och fel, något jag föredrar när det gäller religioner i spel.

" Skulle kännas som ett steg tillbaka för mig om jag lät varje land ha ett eget panteon."
Sorry, då får du kasta ut Zagrosia, för de har redan ett eget "panteon". :)

"Zombisar tänker iaf. jag använda mig av (inga halvruttna hjärnsmaskare dock)."
Argh, grön klichénit! Det försvagar Ekkemannens krafter! Argh! :)
Zombier kan väl vara kul, men undvik den enkla "animera död"-zombien som finns i vartenda jävla rollspel annars. Autentiska voodoun-zombier (närmaste förslavade hjärndöda, inte odöda) borde passa inom det ekomantiska paradigmet, och kan existera antingen inom någon skum ekomantisk sekt eller som ett aristosofiskt projekt.

Det vi vet ägnar sig åt något som liknar "nekromanti" är ghonderna i Zagrosia (deras huvudjägarmagi går ju ut på att få kraft från besegrade fiender) och den utdöda civilisationen i Vastus Magnus (och vi pratar inte klassiska mumier ur Hammer Horror-filmer, nej, men ni kan börja tänka Egypten i alla fall). I det senare fallet kan det säkert finnas någon grupp av kultister eller dylikt som fortfarande har lite bevarade fragment och kan göra ditten eller datten. Jag jobbar som sagt på Vastus Magnus.

Sedan vill jag ha andebesvärjare i Chu, men får återkomma om det också...

"I min idé om dödsriket hade jag tänkt mig att ens livshjul sänks ned olika djupt i dödsriket beroende på hur smutsig ens själ är. Naturligtvis finns det ondingar som fuskar sig förbi processen!"
Hm. Jag gillar idén, fast jag har en annan bild av vad "Livets Hjul" innebär. Onding-idén finns i Vidonia; Strigo Nattugglans nattsida beter sig ju som en korrupt bödel eller polisman, och sådana kan man ju muta... :-E]

"Slutligen vill jag passa på att tipsa om seriealbumet "Den dumma vålnaden". Det är en samling kinesiska folksagor och legender lustigt illustrerade av en korean. Fann mycket inspiration."
Instämmer. Det är dessutom en Kulturrådsbok, dvs en bok som skänkts till alla svenska folkbibliotek (även om de inte behåller alla, peppar peppar) så den kan finnas på många bibliotek.

Nightowl