Weatherman
Hero
Kul på hjul
"helsike, vet du inte vem Galactus är?!"
Som sagt, har aldrig gillat Marvel
"Själv anser jag att chuiska "högre väsenden" mellan sapienterna och "världssjälen" är A, sapienter som gjort sig odödliga på olika vis (jmf kinesisk mytologi) B, medvetna, öh, processer typ Pneuma Arktuu och Skogsanden samt C, varelser som är tjänare till dessa. "
Goda idéer. Behöver ju som sagt en vettig förklaring till varför andeväsenden finns... Dock vill jag inte att en förklaring ska gälla den landsändan och en annan för en annan provins. Visst, det kan ju förklaras med att om man tror det så händer det, men jag siktar på att försöka ha en omspännande mekanik (dessutom har jag tänkt tillämpa den första metoden i Gemini, om ingen tror på den Ende, finns han inte).
"kan reposta den om du vill..."
Gärna det, krångligt att söka igenom alla trådar
"Notera dock att många andra gör den associationen"
Mycket sant.
"Notera också att i begreppet demoner för många ligger att de kan ta fysisk form och slåss med äventyrare och så"
Förr eller senare kommer en ond ande att ta sig en skepnad i min kampanj. Vet inte varför, när, var eller hur men jag kommer inte att kunna låta bli att låta dem vandra bland dödliga. Och då gärna göra någon med barn... Du kanske märker att jag tagit intryck av "Den Dumma Vålnaden" ;-)
"Jag har inte samma form nu som när jag var barn. Mitt skägg är en del av mig men är definitivt omformbart..."
Sen är ju inte du (vad jag vet iaf.) odödlig heller...
Det kanske är så att vi har olika bild av vad själen är. Jag anser att själen är den konstanta livskraften som ger liv åt nya kroppar och den har inget med "innehavarens" ego att göra.
"Bara för att alla fått en del hittills betyder det ju inte att alla delar är "slut"? Theos kan ju ha ett om inte oändligt så jävligt stort kapital att ta av..."
Sant, och om kapitalet tar slut kan han ju alltid skapa nytt ;-)
"Varför det? Dödsriket kan vara en virtuell existens skapad likt Digervedens andevärld, där VISSA personer tillbringar livet efter detta."
Rannsakar mig själv. Vet inte riktigt vad som är ballast, ett dödsrike för alla eller ett eller flera dödsrike/-n där riktigt nidiga personer håller till och smider ränker och samlar själar.
"I annat fall är det så att vissa kulturer har "rätt" (de som tror på ett Dödsrike) och andra har "fel" (de som inte gör det). Eftersom det är fullt möjligt att vissa har det, andra inte, så kan "alla" ha både rätt och fel, något jag föredrar när det gäller religioner i spel."
Där skiljer sig vad vi gillar. Jag vill gärna ha en genomgripande idé som gäller alla och sedan gällar det att klura ut vilket sätt de olika kulturerna har missuppfattat hur det ligger till. Monolatrism (tror jag att det kallas) kan det liknas vid, vissa menar ju tex. att alla olika religioner tillber samma gud, bara att de har olika bild av den.
"Sorry, då får du kasta ut Zagrosia, för de har redan ett eget "panteon". "
Nope, jag anser bara att de har en annan bild av verkligeheten än den gemene termaliern. De dyrkar samma makt men sätter olika ansikten på den. Det jag vill slippa är att det verkligen finns en bunt gudar som styr över varsina länder (som i Ereb Altor, nästan varenda rike har en egen rligion som är helt olik grannens).
Btw: Vem har skrivit texten om Zagrosia?
"Autentiska voodoun-zombier (närmaste förslavade hjärndöda, inte odöda) borde passa inom det ekomantiska paradigmet, och kan existera antingen inom någon skum ekomantisk sekt eller som ett aristosofiskt projekt."
Detta är också exakt vad jag menade ved inga halvruttna hjärnätare. Jag hade tänkt mig att en zombie skapas genom att mata ett offer med droger och utsätta denne för suggestion (om sedan ytövarna egentligen vet vad de håller på med är en annan sak, de får gärna tro att de håller på med äkta magi) alt. sända offrets själ till Dödsriket eller liknande (Äventyrsuppslag: Jakten på mystagogens själ .
Rena odöda (de klassiska skelleten, zombiesarna och mumierna) hör inte hemma i i alla fall mitt Gondica.
"Sedan vill jag ha andebesvärjare i Chu, men får återkomma om det också..."
De bör dessutom vara eunucker! ;-)
weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
"helsike, vet du inte vem Galactus är?!"
Som sagt, har aldrig gillat Marvel
"Själv anser jag att chuiska "högre väsenden" mellan sapienterna och "världssjälen" är A, sapienter som gjort sig odödliga på olika vis (jmf kinesisk mytologi) B, medvetna, öh, processer typ Pneuma Arktuu och Skogsanden samt C, varelser som är tjänare till dessa. "
Goda idéer. Behöver ju som sagt en vettig förklaring till varför andeväsenden finns... Dock vill jag inte att en förklaring ska gälla den landsändan och en annan för en annan provins. Visst, det kan ju förklaras med att om man tror det så händer det, men jag siktar på att försöka ha en omspännande mekanik (dessutom har jag tänkt tillämpa den första metoden i Gemini, om ingen tror på den Ende, finns han inte).
"kan reposta den om du vill..."
Gärna det, krångligt att söka igenom alla trådar
"Notera dock att många andra gör den associationen"
Mycket sant.
"Notera också att i begreppet demoner för många ligger att de kan ta fysisk form och slåss med äventyrare och så"
Förr eller senare kommer en ond ande att ta sig en skepnad i min kampanj. Vet inte varför, när, var eller hur men jag kommer inte att kunna låta bli att låta dem vandra bland dödliga. Och då gärna göra någon med barn... Du kanske märker att jag tagit intryck av "Den Dumma Vålnaden" ;-)
"Jag har inte samma form nu som när jag var barn. Mitt skägg är en del av mig men är definitivt omformbart..."
Sen är ju inte du (vad jag vet iaf.) odödlig heller...
Det kanske är så att vi har olika bild av vad själen är. Jag anser att själen är den konstanta livskraften som ger liv åt nya kroppar och den har inget med "innehavarens" ego att göra.
"Bara för att alla fått en del hittills betyder det ju inte att alla delar är "slut"? Theos kan ju ha ett om inte oändligt så jävligt stort kapital att ta av..."
Sant, och om kapitalet tar slut kan han ju alltid skapa nytt ;-)
"Varför det? Dödsriket kan vara en virtuell existens skapad likt Digervedens andevärld, där VISSA personer tillbringar livet efter detta."
Rannsakar mig själv. Vet inte riktigt vad som är ballast, ett dödsrike för alla eller ett eller flera dödsrike/-n där riktigt nidiga personer håller till och smider ränker och samlar själar.
"I annat fall är det så att vissa kulturer har "rätt" (de som tror på ett Dödsrike) och andra har "fel" (de som inte gör det). Eftersom det är fullt möjligt att vissa har det, andra inte, så kan "alla" ha både rätt och fel, något jag föredrar när det gäller religioner i spel."
Där skiljer sig vad vi gillar. Jag vill gärna ha en genomgripande idé som gäller alla och sedan gällar det att klura ut vilket sätt de olika kulturerna har missuppfattat hur det ligger till. Monolatrism (tror jag att det kallas) kan det liknas vid, vissa menar ju tex. att alla olika religioner tillber samma gud, bara att de har olika bild av den.
"Sorry, då får du kasta ut Zagrosia, för de har redan ett eget "panteon". "
Nope, jag anser bara att de har en annan bild av verkligeheten än den gemene termaliern. De dyrkar samma makt men sätter olika ansikten på den. Det jag vill slippa är att det verkligen finns en bunt gudar som styr över varsina länder (som i Ereb Altor, nästan varenda rike har en egen rligion som är helt olik grannens).
Btw: Vem har skrivit texten om Zagrosia?
"Autentiska voodoun-zombier (närmaste förslavade hjärndöda, inte odöda) borde passa inom det ekomantiska paradigmet, och kan existera antingen inom någon skum ekomantisk sekt eller som ett aristosofiskt projekt."
Detta är också exakt vad jag menade ved inga halvruttna hjärnätare. Jag hade tänkt mig att en zombie skapas genom att mata ett offer med droger och utsätta denne för suggestion (om sedan ytövarna egentligen vet vad de håller på med är en annan sak, de får gärna tro att de håller på med äkta magi) alt. sända offrets själ till Dödsriket eller liknande (Äventyrsuppslag: Jakten på mystagogens själ .
Rena odöda (de klassiska skelleten, zombiesarna och mumierna) hör inte hemma i i alla fall mitt Gondica.
"Sedan vill jag ha andebesvärjare i Chu, men får återkomma om det också..."
De bör dessutom vara eunucker! ;-)
weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.