Nekromanti Monstren som Deukalion glömde.

Weatherman

Hero
Kul på hjul

"helsike, vet du inte vem Galactus är?!"
Som sagt, har aldrig gillat Marvel

"Själv anser jag att chuiska "högre väsenden" mellan sapienterna och "världssjälen" är A, sapienter som gjort sig odödliga på olika vis (jmf kinesisk mytologi) B, medvetna, öh, processer typ Pneuma Arktuu och Skogsanden samt C, varelser som är tjänare till dessa. "
Goda idéer. Behöver ju som sagt en vettig förklaring till varför andeväsenden finns... Dock vill jag inte att en förklaring ska gälla den landsändan och en annan för en annan provins. Visst, det kan ju förklaras med att om man tror det så händer det, men jag siktar på att försöka ha en omspännande mekanik (dessutom har jag tänkt tillämpa den första metoden i Gemini, om ingen tror på den Ende, finns han inte).

"kan reposta den om du vill..."
Gärna det, krångligt att söka igenom alla trådar

"Notera dock att många andra gör den associationen"
Mycket sant.

"Notera också att i begreppet demoner för många ligger att de kan ta fysisk form och slåss med äventyrare och så"
Förr eller senare kommer en ond ande att ta sig en skepnad i min kampanj. Vet inte varför, när, var eller hur men jag kommer inte att kunna låta bli att låta dem vandra bland dödliga. Och då gärna göra någon med barn... :gremsmile: Du kanske märker att jag tagit intryck av "Den Dumma Vålnaden" ;-)

"Jag har inte samma form nu som när jag var barn. Mitt skägg är en del av mig men är definitivt omformbart..."
Sen är ju inte du (vad jag vet iaf.) odödlig heller...
Det kanske är så att vi har olika bild av vad själen är. Jag anser att själen är den konstanta livskraften som ger liv åt nya kroppar och den har inget med "innehavarens" ego att göra.

"Bara för att alla fått en del hittills betyder det ju inte att alla delar är "slut"? Theos kan ju ha ett om inte oändligt så jävligt stort kapital att ta av..."
Sant, och om kapitalet tar slut kan han ju alltid skapa nytt ;-)

"Varför det? Dödsriket kan vara en virtuell existens skapad likt Digervedens andevärld, där VISSA personer tillbringar livet efter detta."
Rannsakar mig själv. Vet inte riktigt vad som är ballast, ett dödsrike för alla eller ett eller flera dödsrike/-n där riktigt nidiga personer håller till och smider ränker och samlar själar.

"I annat fall är det så att vissa kulturer har "rätt" (de som tror på ett Dödsrike) och andra har "fel" (de som inte gör det). Eftersom det är fullt möjligt att vissa har det, andra inte, så kan "alla" ha både rätt och fel, något jag föredrar när det gäller religioner i spel."
Där skiljer sig vad vi gillar. Jag vill gärna ha en genomgripande idé som gäller alla och sedan gällar det att klura ut vilket sätt de olika kulturerna har missuppfattat hur det ligger till. Monolatrism (tror jag att det kallas) kan det liknas vid, vissa menar ju tex. att alla olika religioner tillber samma gud, bara att de har olika bild av den.

"Sorry, då får du kasta ut Zagrosia, för de har redan ett eget "panteon". :)"
Nope, jag anser bara att de har en annan bild av verkligeheten än den gemene termaliern. De dyrkar samma makt men sätter olika ansikten på den. Det jag vill slippa är att det verkligen finns en bunt gudar som styr över varsina länder (som i Ereb Altor, nästan varenda rike har en egen rligion som är helt olik grannens).
Btw: Vem har skrivit texten om Zagrosia?

"Autentiska voodoun-zombier (närmaste förslavade hjärndöda, inte odöda) borde passa inom det ekomantiska paradigmet, och kan existera antingen inom någon skum ekomantisk sekt eller som ett aristosofiskt projekt."
Detta är också exakt vad jag menade ved inga halvruttna hjärnätare. Jag hade tänkt mig att en zombie skapas genom att mata ett offer med droger och utsätta denne för suggestion (om sedan ytövarna egentligen vet vad de håller på med är en annan sak, de får gärna tro att de håller på med äkta magi) alt. sända offrets själ till Dödsriket eller liknande (Äventyrsuppslag: Jakten på mystagogens själ :).
Rena odöda (de klassiska skelleten, zombiesarna och mumierna) hör inte hemma i i alla fall mitt Gondica.

"Sedan vill jag ha andebesvärjare i Chu, men får återkomma om det också..."
De bör dessutom vara eunucker! ;-)

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.

Rosen

Myrmidon
Re: Kul på hjul

<I>Det kanske är så att vi har olika bild av vad själen är. Jag anser att själen är den konstanta livskraften som ger liv åt nya kroppar och den har inget med "innehavarens" ego att göra.</I>

Men det är ju Vitalis...

<I>"I annat fall är det så att vissa kulturer har "rätt" (de som tror på ett Dödsrike) och andra har "fel" (de som inte gör det). Eftersom det är fullt möjligt att vissa har det, andra inte, så kan "alla" ha både rätt och fel, något jag föredrar när det gäller religioner i spel."
Där skiljer sig vad vi gillar. Jag vill gärna ha en genomgripande idé som gäller alla och sedan gällar det att klura ut vilket sätt de olika kulturerna har missuppfattat hur det ligger till.</I>

Men det verkar rätt osannolikt att några skulle missuppfatta <I>allt</I> och andra <I>inget</I>, mer troligt blir att de har lite grann rätt, fast om olika saker eller i olika tolkningar. Ergo, de har både rätt och fel, som Nightowl sa.

<I>Btw: Vem har skrivit texten om Zagrosia?</I>

Anders.

--
Åke

Nightowl

Champion

Fan va kul med Gondica-fans som vill diskutera!
Fan va kul att forumet är uppe!

Galactus:
Marvel och DC är svåra att tycka om _i sig_ tycker jag. X-soppan suger rejält, men gamla parakosmiska grejer som Galactus (läs Gud) kontra Silver Surfer (läs Jesus) är underbart. På samma sätt är Supermans avlivande det äckligaste pengatjänarjippo jag sett på åratal, men just nu skriver Grant Morrison manus till JLA, och alla VET väl att Morrison är GUD!?
Ähum. Tillbaka till Gondica.

"Behöver ju som sagt en vettig förklaring till varför andeväsenden finns... Dock vill jag inte att en förklaring ska gälla den landsändan och en annan för en annan provins."
Bara för att möjligheten att ett visst fenomen uppstår är universellt innebär det inte att realiserandet av fenomenet är universellt. Mao, om man blir odödlig på sätt X kan det mycket väl inte vara påkommet överallt.

"Visst, det kan ju förklaras med att om man tror det så händer det, men jag siktar på att försöka ha en omspännande mekanik (dessutom har jag tänkt tillämpa den första metoden i Gemini, om ingen tror på den Ende, finns han inte)."
Själv hatar jag den förstnämnda metoden. Den tar bort all värdighet från högre väsenden (vilket är varför Terry Pratchett använder den oerhört effektivt när han ägnar sig åt satirisk religionskritik - TP vet vad han gör). Överhuvudtaget tycker jag allt för mänskliga verkligt höga väsenden blir antingen Xena eller Discworld.

Reposter kommer!

"Vet inte varför, när, var eller hur men jag kommer inte att kunna låta bli att låta dem [demoner] vandra bland dödliga. Och då gärna göra någon med barn... :gremsmile: Du kanske märker att jag tagit intryck av "Den Dumma Vålnaden" ;-)"
Bravo! Notera att vi redan har materialiserade andar som kan göra folk med barn - vampirer och vyrolaukaser!
Här är ett exempel där vi tänker lika - för om det finns en sorts väsen som har biofagernas metabiologi kan det finnas flera. "Inbetweeners" (eftersom de är "mittemellan" andar och folk av kött och blod) från GURPS Voodoo känns som en bra förebild.

"Det kanske är så att vi har olika bild av vad själen är. Jag anser att själen är den konstanta livskraften som ger liv åt nya kroppar och den har inget med "innehavarens" ego att göra."
Nja, det är anima minoris eller den animala fluxen. Jag citerar Ekrit ter-Ulaf ran-Striga, polyhistor i metafysik (citatet återfinns i den fullständigt officiella artikeln om mesmerism, och redovisar alltså en allmän bild av hur själen anses fungera i Vidonia:

"Precis som det existerar ett vitalisflöde i jorden, fluxen, finns det ett vitalisflöde i alla levande varelser, den animala fluxen. Denna flux är det som ger levande varelser deras förmåga att röra sig, fortplanta sig och förnimma omvärlden. Den brukar också kallas för anima minoris, den mindre eller djuriska själen, för att skilja den från den egentliga, högre själen, anima majoris, som enbart sapienter har. Det är denna som möjliggör tanke, reflektion, moraliska ställningstaganden och alla andra högre själsförmågor. Observation och specifika minne är dock en del av anima minoris, och anima majoris kan bara interagera med omvärlden via den djuriska själen. Många hävdar att den vanliga fluxen i världen helt enkelt är världens anima minoris – anima majoris är eos Kosmokrator själv.
När man dör anses ens anima minoris upplösas, och ens animala flux suddas normalt ut och blir en del av den allmänna fluxen, medan ens anima majoris vandrar vidare och tar sin boning i en nyfödd sapient. Spöken, biofager och dylikt är anomalier som innebär att detta inte fungerar som det skall. Detsamma gäller för folk som tycker sig minnas tidigare liv. Djur (och växter) saknar anima majoris. När de dör är det slutet. Det finns mystagoger, mentorer och lekmän som anser att detta inte stämmer, och till exempel anser att vissa djur är besjälade. Det är dock sällsynt."

Notera dock likheten mellan de kinesiska begreppen hun och po - jag hade tänkt skapa motsvarande begrepp i Chu, på samma sätt som det vidoniska vitalis, det dodjabiska mahatman och det chuiska qui (vilket transkriberats till "ki" hos vidoniska dan-shi-mystiker) betyder liknande saker men inte samma sak (enligt hr Blixt). Att föreställa sig själen eller anden som uppdelad i flera delar är för övrigt inget ovanligt; kabbalistisk metafysik räknar med fem delar, t.ex., och den tvådelade själen dyker upp inom voudoun.

"Sant, och om kapitalet tar slut kan han ju alltid skapa nytt ;-)"
Precis. Jag menar, vad är vitsen med att vara odödlig...

"Vet inte riktigt vad som är ballast, ett dödsrike för alla eller ett eller flera dödsrike/-n där riktigt nidiga personer håller till och smider ränker och samlar själar."
Jag märker att Gemini-faktorn är kvar... ;-) Ett liv efter detta kan vara trevligt, vet du? Fast från vidonisk synpunkt, där allt annat än reinkarnation och en gemensamt Nirvana i en avlägsen framtid är en styggelse, skulle naturligtvis en rättrogen ekomantiker se sig tvungen att förstöra alla paradis han har möjlighet att förstöra. "De bara TROR de är lyckliga, jag måste ställa allt till rätta."

"Jag vill gärna ha en genomgripande idé som gäller alla och sedan gällar det att klura ut vilket sätt de olika kulturerna har missuppfattat hur det ligger till. Monolatrism (tror jag att det kallas) kan det liknas vid, vissa menar ju tex. att alla olika religioner tillber samma gud, bara att de har olika bild av den."
Det senare kan jag acceptera, men såfort man börjar trassla ut vem som har rätt, slutar det med att en grupp får mest rätt, vanligtvis den som spelet handlar mest om. Sedan övergår tro till att bli visshet, och man behandlar spelets gudomlighetet som något man kan ge stats, om än höga. Själv VILL jag inte veta den ultimata sanningen. Gondica är inte Kult eller Nephilim, målet med spelet är inte att finna ut Theos skonummer. Jag är helt nöjd med Anders statement i reglerna: det FINNS en gudomlighet som transcenderar tid och rum. Alla detaljer är obestämda, och RP kan aldrig få reda på dem, och som SL... alltså, låt mig göra en sorts jämförelse.
Jag köpte en modul till spelet Talislanta i födelsedagspresent år mig själv. Där berättas om den forntida magikern Cascalan, illusionernas mästare. Cascalan, sägs det, skapade sig en perfekt kvinbna, Mirajan, som var så verklig att hon hade en självständig identitet. Men det finns böcker kvar som skrivits av Mirajan, och hon säger att det var Cascalan som var illusionen.
Nu, detta kan vara en trist gåta, eller fascinerande gåta, beroende på ens läggning. Men vad som definitivt hade förstört den hade varit om den får ett svar. Då är själva vitsen med det hela, själva... artisteriet bakom idén borta. Så om den hemligheten avslöjas, ens för SL, så blir den bara trist.
Samma sak med Guds identitet och de kosmiska principerna. Dissekerar man dem för mycket, förvandlar man det hela till en uppsättning "vetenskapliga" metafysiska principer för hur universum fungerar, och allt mysterium försvinner.

Långa utläggningar om hur folk i spelvärlden tänker är en helt annan sak. Det VILL jag ha. I massor.

"Det jag vill slippa är att det verkligen finns en bunt gudar som styr över varsina länder (som i Ereb Altor, nästan varenda rike har en egen rligion som är helt olik grannens)."
Som i verkligheten, menar du? ;-) Nä, jag gillar det inte som kosmisk bakgrund heller, men så ser världen ut i verkligheten, och jag HATAR när fantasyvärldar blir mer "strömlinjeformade". Jag hatar det än mer när folk över HELA VÄRLDEN dyrkar samma gudar med kosmetiska skillnader, som det brukar vara i Dungeons&Dragons. Bläh!

"Detta är också exakt vad jag menade ved inga halvruttna hjärnätare."
Jag ber om ursäkt eller något; för mig finns det tre "zombietraditioner"; voudun-zombier, vandrande levande liktjänare a la Drakar, och slutligen just de hjärnätande monstren i moderna skräckfilmer (som för övrigt skulle kunna existera som någon sort biofag - en långsammare rakshasa, eller nåt...).

"Jag hade tänkt mig att en zombie skapas genom att mata ett offer med droger och utsätta denne för suggestion (om sedan ytövarna egentligen vet vad de håller på med är en annan sak, de får gärna tro att de håller på med äkta magi)"
(Nightowl sätter på sig Yoda-masken): Vad "äkta magi" är?
Annars gilla.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.

Weatherman

Hero

"Men det är ju Vitalis..."

Ja just det... Nu blev jag lite ställd...
Men hur fungerar själarna då? Jag har nog blandat ihop koncepten lite...

weatherman

------------------

Weatherman

Hero

Fan va kul att forumet är uppe!
Mats är också glad! Inte bara har en hans viktigaste utlopp för att ösa ur mig munväder kommit upp igen utan dessutom avslutades hans Mutant-kampanj oerhört avbrupt och kliniskt igår (och ur rollpersonernas synvinkel synnerligen dråpligt) vilket gör att Mats äntligen får spelleda Gondica.
Har nog aldrig varit så sugen på att spelleda förr...

Lite seiebabbel bangar iaf inte jag på!
Marvel och DC är svåra att tycka om _i sig_ tycker jag. X-soppan suger rejält, men gamla parakosmiska grejer som Galactus (läs Gud) kontra Silver Surfer (läs Jesus) är underbart. På samma sätt är Supermans avlivande det äckligaste pengatjänarjippo jag sett på åratal,
Nog finns det en del coola idéer att hämta därifrån. Särskilt DC som jag personligen tycker håller högre kvalité, men det hör ju inte hit :)

just nu skriver Grant Morrison manus till JLA, och alla VET väl att Morrison är GUD!?
Uhu. Du har nog missuppfattat. Det är Garth Ennis som är GUD!

Bara för att möjligheten att ett visst fenomen uppstår är universellt innebär det inte att realiserandet av fenomenet är universellt. Mao, om man blir odödlig på sätt X kan det mycket väl inte vara påkommet överallt.
Precis. Pudelns kärna.

Själv hatar jag den förstnämnda metoden. Den tar bort all värdighet från högre väsenden (vilket är varför Terry Pratchett använder den oerhört effektivt när han ägnar sig åt satirisk religionskritik - TP vet vad han gör). Överhuvudtaget tycker jag allt för mänskliga verkligt höga väsenden blir antingen Xena eller Discworld.
Sant, och det är just därför jag vill ha den i Gemini. Gemini kommer förhoppningsvis ha en stark inriktning på religiösa frågor och förr eller senare kommer rollpersonerna börja ifrågasätta den Endes handlande. Preacher är min största inspirationskälla i den frågan. Den Ende är inte god och allsmäktigt, nånting är lurt och det är upp till våra goda hjältar att ställa saker och ting tillrätta igen, med eller utan Kyrkan i ryggen!
Ährm. Nu springer jag återigen bort från ämnet märker jag...
Håller med gudomliga väsen (iaf. i Gondica) bör inte vara allt för mänskliga. Mystiken är viktigt.

Bravo! Notera att vi redan har materialiserade andar som kan göra folk med barn - vampirer och vyrolaukaser!
Här är ett exempel där vi tänker lika - för om det finns en sorts väsen som har biofagernas metabiologi kan det finnas flera. "Inbetweeners" (eftersom de är "mittemellan" andar och folk av kött och blod) från GURPS Voodoo känns som en bra förebild.

Mystiska stadier (biofagi, teratofili) är oerhört mycket coolare än vanliga monsters (de "vanliga" demonerna, orcher och liknande). Har inte läst GURPS Voodoo men det där med mitt-i-mellare låter bra. Halvmänsklighet är tufft. Mina zombisar (vad de nu kommer att kallas, måste prata med min psykologilärare som hjälper mig med grekiska och latinska ord till rollspel) kommer definitivt att räknas till denna grupp.

Nja, det är anima minoris eller den animala fluxen. Jag citerar Ekrit ter-Ulaf ran-Striga, polyhistor i metafysik (citatet återfinns i den fullständigt officiella artikeln om mesmerism, och redovisar alltså en allmän bild av hur själen anses fungera i Vidonia
Ah. Har läst texten men det verkar inte ha satt sig.
En själ är alltså konstant och "vandrar" runt utan att smälta ihop med något större för att delas upp igen och ta sin boning i spädbarn. Har jag missuppfattat?

Notera dock likheten mellan de kinesiska begreppen hun och po - jag hade tänkt skapa motsvarande begrepp i Chu
Låter bra. Det är så jag vill ha det, olika synsätt på nånting som egentligen är samma sak!
Eftersom du ska meka med Chu vill jag tipsa (för nu antar jag att du inte kan så mycket kinesiska) om hemsidan mandarintools.com som har en översättningsmotor som jag har haft stor glädje av till att komma på Chuiska ord.

Att föreställa sig själen eller anden som uppdelad i flera delar är för övrigt inget ovanligt
Nope, Freud delade ju också upp den.

Ett liv efter detta kan vara trevligt, vet du? Fast från vidonisk synpunkt, där allt annat än reinkarnation och en gemensamt Nirvana i en avlägsen framtid är en styggelse, skulle naturligtvis en rättrogen ekomantiker se sig tvungen att förstöra alla paradis han har möjlighet att förstöra. "De bara TROR de är lyckliga, jag måste ställa allt till rätta."
Haha! Fan vad bra, mer exempel på hur Gondica inte är s/v.

[klipp]Samma sak med Guds identitet och de kosmiska principerna. Dissekerar man dem för mycket, förvandlar man det hela till en uppsättning "vetenskapliga" metafysiska principer för hur universum fungerar, och allt mysterium försvinner
Du har en poäng där. Jag är inte ute efter att göra en folkgrupp till de som har rätt (även om spelarna hemskt gärna får missionera i Wantale för att tillrättavisa barbarerna!). Helst vill jag att alla har lika mycket fel och med den inställningen behövs ju ingen Sanning...

Långa utläggningar om hur folk i spelvärlden tänker är en helt annan sak. Det VILL jag ha. I massor.
Jag med. Det är ju det som är intressant. Hur det egentligen är är av sekundär art.

Jag ber om ursäkt eller något; för mig finns det tre "zombietraditioner"; voudun-zombier, vandrande levande liktjänare a la Drakar, och slutligen just de hjärnätande monstren i moderna skräckfilmer (som för övrigt skulle kunna existera som någon sort biofag - en långsammare rakshasa, eller nåt...).
Nummer två slipper jag gärna. Nummer ett gillar jag skarpt, för min spelgrupp så ligger det nog en fin slöja av mystik kring den. Hjärnätare är coolt, men jag skulle nog inte så gärna använda dem i Gondica. När jag ska ha skräck i spelet vill jag ha romantisk och melodramatisk sådan, Dracula och Doktor Jekyll och Mister Hyde, hjärnätare ringer splatter för mig och splatterskräck hör bättre hemma i andra spel.

Som i verkligheten, menar du? ;-) Nä, jag gillar det inte som kosmisk bakgrund heller, men så ser världen ut i verkligheten, och jag HATAR när fantasyvärldar blir mer "strömlinjeformade". Jag hatar det än mer när folk över HELA VÄRLDEN dyrkar samma gudar med kosmetiska skillnader, som det brukar vara i Dungeons&Dragons. Bläh!
Jag tror att Gondicas metafysiska lagar passar bra för att bygga upp ett antal olika religioner. I min värld kommer folken att dyrka samma krafter (som de har helt olika bild av hur de "fungerar") och DE kommer inte att anse att det är samma sak de dyrkar. Det kanske någon vis person nånstans på toppen av ett berg som klurat ut att så är fallet men gamla visa personer kan lätt tas för senila... ;-)

Vad "äkta magi" är?
(Weatherman sätter på sig Skywalkermaske) Skit i det! Nu lär vi oss tricks istället!
Hmm. Äkta magi är när man med sinnet penetrerar verkligheten och mixtrat med Animan eller nåt. Vad vet jag, äkta magi var kanske fel utryck. Det är helt enkelt två olika tillvägagångssätt och båda är väl tillräckligt mystiska för att ses som magiska antar jag.

Just ja, nu när jag tänker på det. Det snackades lite om Ki och jag har funderat på hur man kan göra fler tuffa Kung-Fuesquea stridskonster. Jag hade tänkt att flytta meditationen som skänker Ki-poäng och göra den till en färdighet (eller kanske en sorts talang/fördel). Detta gör att fler Chuiska krigare har Ki-poäng och med dessa poäng kan man ju göra en hel del spektakulära prylar. Hur låter detta?

weatherman

------------------

Nightowl

Champion

Själv är jag ganska trött på monoteistiska gudar som visar sig vara skitstövlar. Garth Ennis är en personlig favvo, men hallå, vafan, James Cabell skrev en perfa historia om saken i början av seklet... Jag skulle vilja se en trovärdig historia med en sjysst JHVH. Finns en novell av Karel Capek som rockar...

"Jag hade tänkt att flytta meditationen som skänker Ki-poäng och göra den till en färdighet (eller kanske en sorts talang/fördel). Detta gör att fler Chuiska krigare har Ki-poäng och med dessa poäng kan man ju göra en hel del spektakulära prylar. Hur låter detta?"
Har själv haft liknande tankar... Måste sätta mina tankar om Chu på pränt. Tack för länken, förresten.

Förresten, måste berätta en sak. När jag var i 20-årsåldern fick jag i uppdrag att fixa magisystemet till Khelataar ed 2 (som aldrig kom ut). Jag var då besatt av hur det var "egentligen". Khelataarernas gudar var egentligen bara manifestationer av de fem elementen. Alla de andra folkens gudar var missuppfattningar av diverse lägre väsenden. Alla var blåsta, utom spelets huvudkultur, som bara var mindre blåsta.

Det blev inget bra.

Sedan började jag (eller vi - jag hade ständig hjälp av Mannen från Luleå) bygga upp de separata religionerna från scratch - vad tror kharigaanerna, vad tror anaakirierna, osv.

Det blev suveränt.

(Bara för den skull har jag inte URL:en, men jag återkommer.)

Nightowl

Weatherman

Hero

Jag skulle vilja se en trovärdig historia med en sjysst JHVH
Det vore ju rätt ballt.

Tack för länken, förresten.
Det kostar inget!

När jag var i 20-årsåldern [...]besatt av hur det var "egentligen".
Samma sympton som mig! Valpsjuka kanske ;-)

Khelataar är ett bra spel f.ö. Synd att det inte blev mer av det.Det är ett spel som vi haft i evigheter men det har aldrig blivit av liksom. Men nu verkar det som det kommer komma igång. På riktigt. Så om du har tips på ställen med Khelataarmaterial så tar jag gärna emot och vidarebefodrar till min SL.

Läskigt. Det verkar som denna eviga tråd ebbar ut...

weatherman - hoppas att Chu kommer lukta "flygande männsikor"

------------------

Nightowl

Champion

<A HREF="http://groups.yahoo.com/group/lancelot/links" target="_new">http://groups.yahoo.com/group/lancelot/links</A> Denna länk leder till Lancelot-listans länksida. Min gamla hemsida är den första länken.

Du bör hitta till filarkivet därifrån - där finns annat smått och gott.

Och jag misstänker att din SL känner till listan redan. Det finns liksom inte så mycket att välja på ;-)

Nightowl

Rosen

Myrmidon

<I>Men hur fungerar själarna då? Jag har nog blandat ihop koncepten lite...</I>

Som Nightowl skrev finns det olika uppfattningar om <I>hur</I> de fungerar, men vitalis är ju själva livskraften - något som även djur och växter har - så om man tänker sig själar/ego som, um, små oförstörbara strukturer som flyter runt inom den?
Jämför med texten om anima majoris/minoris; allt liv är vitalisflöden, men en del (Fluxen) är fritt och flytande och rätt basic, en del (anima minoris) är tillfälligt uppstrukturerat och inkapslat i varelser - och en del (själar/anima majoris) är vitalisuppbyggda, permanenta tingestar som kan flyttas mellan varelser när de dör/föds men inte själva upplösas.

--
Åke, som plötsligt får Sailor Moon-associationer om Stjärnfrön...

Nightowl

Champion
Själarnas natur

"och en del (själar/anima majoris) är vitalisuppbyggda, permanenta tingestar som kan flyttas mellan varelser när de dör/föds men inte själva upplösas."
Och som inte nödvändigtvis behöver vara separata enheter; de kan vara... öh, tänk er Fluxen som en soppa, och de enskilda själarna som, eh, tentakler från en stor soppkokningsmaskin som sänks ned (dvs föds) och påverkar soppan (dvs lever) och dras upp efter ett dag (dör) varvid de överlämnar information till soppkokningsmaskinen som då dels uppgraderar sig själv, dels ändrar på soppan.

Var det någon som fattade det där?

Iofs blir det misstag i alla fall; fastän biofag betyder "livsätare" verkar Dag (han skrev ju om biofagerna och Soteres) uppfatta vitalis som "själskraft", och i hans medicinartikel verkar han uppfatta det som något upphöjt och esoteriskt som inte har ett jupp med liv och hälsa att göra (något jag tycker är helt uppåt väggarna, men det vet ni ju redan).

Så maharahulisterna kan nog vara tämligen oense inbördes om vad det är också.

Nightowl, på väg till Kiruna på kurs. See ya!

Rosen

Myrmidon
Re: Själarnas natur

<I>Var det någon som fattade det där?</I>

Jodå... men jag fattar inte på vad sätt de inte är "separata enheter" i så fall?

<I>fastän biofag betyder "livsätare" verkar Dag (han skrev ju om biofagerna och Soteres) uppfatta vitalis som "själskraft", och i hans medicinartikel verkar han uppfatta det som något upphöjt och esoteriskt som inte har ett jupp med liv och hälsa att göra</I>

Schablonernas kraft; never underestimate it.
Hmm - om vitalis vore själskraft skulle hypervitalisering förstås ge helt andra sorters effekter... Den gamle Marvel-skurken Modok skulle nog passa rätt bra som styggelse i så fall. (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Själarnas natur

" Jodå... men jag fattar inte på vad sätt de inte är "separata enheter" i så fall?"
De verkar vara separata enheter utifrån soppans perspektiv, men är alla en del av samma högre enhet. Gör om den enheten till en odödlig bläckfiskkock som sänker ned sina armar, så...

Nightowl, fortfarande på väg till kurs i Kiruna, och med begynnande feber...

Weatherman

Hero

om man tänker sig själar/ego
Så själen och Jaget är alltså samma sak? Det borde betyda att de som har haft samma själ som en själv är ur mental synvinkel (om man botser från miljöns faktor på utvecklingen) samma person med likannde egenskaper? Vilket iofs. låter vettigt ifall man ska kunna minnas sina tidigare liv.

och en del (själar/anima majoris) är vitalisuppbyggda, permanenta tingestar som kan flyttas mellan varelser när de dör/föds men inte själva upplösas
Där kom svaret! Själar kan alltså inte upplösas, de är alltså konstanta.

weatherman - är inte på det torra med vad en själ är

------------------

Weatherman

Hero
weatherman behöver nog reda ut begreppen

Är vitalis som ett drivmedel som möjliggjör den manifesta delen av tillvaron (träd, bufflar, liljor etc.) där anima minoris (och majoris för den delen) kan hålla till i?
Detta för in mig på en annan tråd (har delvis att göra med mina funderingar om att använda voodoo i Gondica); Går det att "binda" anima majoris i någonting annat än vad den är menad att sitta i, jmf. spöken? Och nej, jag tänker inte skapa talande, besjälade svärd! :)

Och till det där med Dags medicin. Finns det något sätt för en icke-mystagog att medvetet manipulera med vitalisflödena (förutom det där med magnetism som jag fö. gillar skarpt)? Akupunktur/-pressur? Zonterapri? Kristaller eller annat New Age-skräp? Iglar? Allt man gör med kroppen borde rimligtvis påverka dess vitalis och det vore väl möjligt att läkare klurat ut sätt att manipulera vitalis. Vitalis är som jag uppfattat ett välkänt begrepp på Pangaia.

"Mamma, jag kan inte gå till skolan idag, min vitalis är obalanserad!"

weatherman - som inte har en susning vem Modok är

------------------

Rosen

Myrmidon
Re: weatherman behöver nog reda ut begreppen

<I>Är vitalis som ett drivmedel som möjliggjör den manifesta delen av tillvaron (träd, bufflar, liljor etc.) där anima minoris (och majoris för den delen) kan hålla till i?</I>

Tja, vitalis <B>är</B> liv, så det är väl själva essensen som anima m* består av. Däremot är materia (inklusive materien i levande varelser) i sig själv bara, um, död materia. Såvitt jag förstått skapade Theos världen som ett dött föremål och ingjöt sedan vitalis i den.
(Detta om den ekomantiska synen; mekanurgerna talar ju om levande varelser som element i "harmoniska proportioner" och verkar anse att liv är en fysikalisk effekt.)

<I>Går det att "binda" anima majoris i någonting annat än vad den är menad att sitta i, jmf. spöken?</I>

Reinkarnationsprocessen fungerar uppenbarligen inte alltid problemfritt så den borde logiskt sett gå att störa... De befintliga magityperna har inga koncept för hur det skulle gå till, fast något exotiskt folk kanske har utarbetat metoder för det?

<I>Finns det något sätt för en icke-mystagog att medvetet manipulera med vitalisflödena</I>

Med lite hjälpmedel borde det vara fullt möjligt. Problemet är att icke-mystagoger inte kan <I>uppfatta</I> flödena, och skulle därmed jobba helt i blindo. Det är nog klart större chans att de ställer till med skada än gör nåt bra isf.

<I>Vitalis är som jag uppfattat ett välkänt begrepp på Pangaia.</I>

I Vidonia är det nog ungefär lika välkänt (om än abstrakt och svågripbart för de flesta) som Helige Ande är bland troende kristna.

<I>"Mamma, jag kan inte gå till skolan idag, min vitalis är obalanserad!"</I>

"Har jag inte sagt att du inte ska pilla på din vitalis?" (-:

<I>weatherman - som inte har en susning vem Modok är</I>

"Hah! Hulk smash big head!"  Hittade en tributsida till serievärldens största skalle:
<A HREF="http://www.sigma.net/burch/modok/modok.html" target="_new">http://www.sigma.net/burch/modok/modok.html</A> -- Åke

Weatherman

Hero

Reinkarnationsprocessen fungerar uppenbarligen inte alltid problemfritt så den borde logiskt sett gå att störa... De befintliga magityperna har inga koncept för hur det skulle gå till, fast något exotiskt folk kanske har utarbetat metoder för det?

Trevligt värre. Det bäddar för mer kul. Förr eller senare måste mina aristosofer komma på någon metod för det...

Problemet är att icke-mystagoger inte kan uppfatta flödena, och skulle därmed jobba helt i blindo

Då måste ju en mystagog som även har mekanurgtalang uppfinna en V-raymaskin! En skärm man ställer patienten bakom så ser man vitalisflödena! ;-)

weatherman - tycker att vitalis är ett mycket sensuellt ord

------------------

Nightowl

Champion

"Går det att "binda" anima majoris i någonting annat än vad den är menad att sitta i, jmf. spöken? Och nej, jag tänker inte skapa talande, besjälade svärd! :)"
Om jag får min vilja fram kommer det att finnas talande, besjälade svärd i Chu...

Nja, problemet är att definiera vilka egenskaper som hör till anima minoris och vilka som hör till anima majoris. Soteres anser ju t.ex. att de hjälper en själ att rotera vidare på Livets Hjul när de hjälper ett spöke att finna frid, men det finns de som hävdar att spöken bara är "låsta" anima majoris och att anima minoris gått vidare (eftersom de inte verkar ha fri vilja i vanlig mening). Det finns svaga spöken (nattjägare och soteres kallar dem "fantomer" med ett fackuttryck) som verkar vara... avtryck i fluxen, sas. Spöksyner som bara upprepar sig om och om igen, utan att verka ha en drivande kraft bakom. Gränsen mellan dem och "vanliga" spöken är flytande.

Samtidigt räknas ju minnen som en del av anima minoris, men det finns folk som föds med minnen av ett tidigare liv. Detta anses normalt bero på "buggar" i världens natur (fast se De Blå Ryttarna, kampanjen Vi Möts Igen, för något som inte är en bug utan en feature). Fast hur funkar de egentligen?

Det FINNS folk som kan "binda" andar/själar - ghondiska huvudjägarmagiker kan det, de gamla vastomagnerna kunde det... fast vilken/vilka delar de binder vete Theos.

Nightowl

Weatherman

Hero

"Det FINNS folk som kan "binda" andar/själar [...] de gamla vastomagnerna kunde det"

The uncanny Boris Karloff in "The Mummy"

Borde nog läsa dina texter lite noggrannare så jag lär mig skilja på andar och själar om det nu inte är samma sak...

weatherman - diggar Running Wild och kämpar mot Privateers i fantasin

------------------