Jag kan inte hitta det, men i spelet framstår det som att det är vapnens värden (reflex, fokus mm) man slår mot vid de olika stridshandlingarna. Stämmer det?
Mjae... Det finns ingen rak översättning på det viset. Stridshandlingen Avståndsanfall innefattar att skjuta antingen via Reflex (skjuta oförberett), Kontroll (skjuta när du är någorlunda beredd och har vapnet riktat) eller Fokus (skjuta i rundan efter du använt stridshandlingen Sikta).
Stridshandlingarna är ju återhämtning, förflyttning, vänta, sikta, avståndsanfall, närstridsanfall och motanfall. Möjligen hade man kunnat mappa Sikta till Fokus och Avståndsanfall mot Kontroll, men jag ser inte riktigt vad Reflex skulle motsvara...
Och, vore det inte vettigare om termerna var samma som handlingen i fråga. Ie om jag vill sikta så använder jag vapnets sikta-värde istället för dess fokus-värde? Jag måste annars lära mig 6 termer istället för 3.
Om du vill sikta så spenderar du en runda med att inte skjuta, utan att bara Sikta. Då slår du inget slag mot nånting. Nästa runda kan du använda handlingen Anfall. Då slår du mot Fokus.
Jag är medveten om att det blir en del termer, absolut. Och inte blir det lättare av att man dessutom har helt andra termer i nästrid. Å andra sidan är terminologin likadan för superkrafter (det är därför det inte heter "slängskott", "riktat" och "siktat" - det funkade inte klockrent med superkrafterna och vi ville ha samma hela vägen), så vi sparar iaf en del termer.
Vi tänkte också att om värdet hette Sikta så kanske folk fick för sig att man slog mot färdigheten när man använde handlingen. Vilket man alltså inte gör.
Är det här svaret begripligt? Har jag förstått din fråga?
Jag är djupt imponerad av spelet. Bra språk, coolt tema, snyggt etc!
Tack, det värmer!