Nekromanti More than human - regelfråga

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Jag kan inte hitta det, men i spelet framstår det som att det är vapnens värden (reflex, fokus mm) man slår mot vid de olika stridshandlingarna. Stämmer det?

Och, vore det inte vettigare om termerna var samma som handlingen i fråga. Ie om jag vill sikta så använder jag vapnets sikta-värde istället för dess fokus-värde? Jag måste annars lära mig 6 termer istället för 3.

Jag är djupt imponerad av spelet. Bra språk, coolt tema, snyggt etc!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Jag kan inte hitta det, men i spelet framstår det som att det är vapnens värden (reflex, fokus mm) man slår mot vid de olika stridshandlingarna. Stämmer det?
Mjae... Det finns ingen rak översättning på det viset. Stridshandlingen Avståndsanfall innefattar att skjuta antingen via Reflex (skjuta oförberett), Kontroll (skjuta när du är någorlunda beredd och har vapnet riktat) eller Fokus (skjuta i rundan efter du använt stridshandlingen Sikta).

Stridshandlingarna är ju återhämtning, förflyttning, vänta, sikta, avståndsanfall, närstridsanfall och motanfall. Möjligen hade man kunnat mappa Sikta till Fokus och Avståndsanfall mot Kontroll, men jag ser inte riktigt vad Reflex skulle motsvara...

Och, vore det inte vettigare om termerna var samma som handlingen i fråga. Ie om jag vill sikta så använder jag vapnets sikta-värde istället för dess fokus-värde? Jag måste annars lära mig 6 termer istället för 3.
Om du vill sikta så spenderar du en runda med att inte skjuta, utan att bara Sikta. Då slår du inget slag mot nånting. Nästa runda kan du använda handlingen Anfall. Då slår du mot Fokus.

Jag är medveten om att det blir en del termer, absolut. Och inte blir det lättare av att man dessutom har helt andra termer i nästrid. Å andra sidan är terminologin likadan för superkrafter (det är därför det inte heter "slängskott", "riktat" och "siktat" - det funkade inte klockrent med superkrafterna och vi ville ha samma hela vägen), så vi sparar iaf en del termer.

Vi tänkte också att om värdet hette Sikta så kanske folk fick för sig att man slog mot färdigheten när man använde handlingen. Vilket man alltså inte gör.


Är det här svaret begripligt? Har jag förstått din fråga?

Jag är djupt imponerad av spelet. Bra språk, coolt tema, snyggt etc!
Tack, det värmer!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Tackar.

krank said:
Stridshandlingen Avståndsanfall innefattar att skjuta antingen via Reflex (skjuta oförberett), Kontroll (skjuta när du är någorlunda beredd och har vapnet riktat) eller Fokus (skjuta i rundan efter du använt stridshandlingen Sikta).
Innebär det att RP:ns egna förmåga inte spelar någon roll vid just de handlingarna?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Måns said:
Innebär det att RP:ns egna förmåga inte spelar någon roll vid just de handlingarna?
Hm, det kanske är oklart - man adderar rollpersonens Avståndsstrid-färdighetsvärde till Reflex, Kontroll och Fokus när man skriver ner dem för varje vapen. Står kring s. 48.

Tanken är alltså att en tränad soldat har 0 i Avståndsstrid och därmed använder vapentabellens värden rakt av - det är så man improviserar SLP:ers stats. En person som är bättre/sämre ökar/sänker värdena. Det är därför Närstrid och Avståndsstrid har en egen skala.

Samma sak med närstridsvapen. En tränad soldat har 0 i Närstrid, och Närstrid adderas till Anfall och Försvar. Och samme soldat har 0 i Skademodifikation, och Skademodifikationen adderas till närstridsvapens Genomslag och Skada.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Aha! Nu blev det smart ju! :gremsmile: Eller, det var det hela tiden men nu fattade jag.

(Men från och med nu får du aldrig mer säga att system ska vara små och inte synas :gremwink: (Ok, Volt är inte extremt komplext, men ändå))
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Måns said:
(Men från och med nu får du aldrig mer säga att system ska vara små och inte synas :gremwink: (Ok, Volt är inte extremt komplext, men ändå))
Vilken del av "jag bygger mest rollspel jag inte gillar själv" är det du missuppfattat? =)

Volt ligger i den absoluta övre gränsen för vad jag överhuvudtaget kan tänka mig att hantera. Och det är nog mycket för att jag haft möjlighet att spela in mig och liksom se hur allt sitter ihop från början.


Jag tror hursomhelst att Åsa Roos fastnade lite i den där vapentabells-grejen också; har du några idéer för hur den skulle kunna bli tydligare? Jag skulle kunna försöka bygga om inför en framtida tryckning eller version eller så.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Haha, ok :gremsmile:

Problemet har sannolikt med negativa värden att göra. Jag hade hellre sänkt vapenens värden och kört på samma skala som övriga egenskaper.

Fast allra helt hade jag, som jag brukar, bara kört med någon form av underläge.

"Aha, du vill snabbt vända dig om och få iväg ett skott med ditt snipergevär? Hon har en pistol, så du är i underläge [vad det nu mekaninskt motsvarar i systemet i fråga]."
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Måns said:
Problemet har sannolikt med negativa värden att göra. Jag hade hellre sänkt vapenens värden och kört på samma skala som övriga egenskaper.
Jao, det var ju en avvägning vi fick göra: Å ena sidan blev det egen skala för två egenskapere (dessutom avvägd för den generella balansmässiga fördelen avståndsvapen har, så de har varsin egen skala), å andra sidan kan man improvisera SLP:er utan minsta spår av matematik... (iaf så länge det är tränade soldater)

I Rotsystem kommer jag att ha något som ligger närmare det du beskriver med underläge; där har varje vapen en fördel och en nackdel (lite förenklat), men alla vapen har samma "skada" (utom de som har fördelen "gör extra skada", då)...
 
Top