Hear me out. Med "riktad graf" menar jag alltså en s.k. "state machine" - tillstånd som symboliseras av cirklar med beskrivning i, och kontakter mellan tillstånden som symboliseras av streck eller pilar. "Riktad" betyder att vissa kontakter bara går åt ett håll.
Låt mig ta skada som exempel. Traditionellt är det mätt med hitpoints, eller en kombination av chock, kross, förblödning, etc. Om man istället använder en graf har man olika (fysiska) tillstånd, som "frisk", "omtumlad", "omkull", "rivsår", "köttsår", "brutet ben (slumpa vilket)", etc. En markör visar karaktärens nuvaranda tillstånd. När man blir träffad mäts skadan inte i hur många poäng man förlorar, utan hur många tillstånd man flyttar, där den minsta skadan är en förflyttning och största x (där x är totala antalet tillstånd, eller kanske högre, om rustning hjälper). Läkning fungerar likadant fast åt andra hållet. Det är betydelsen i "dramaturgi", inte att räkna poäng utan att visa vad som händer och vad som står på spel; det existerar ingen skada som inte förändrar karaktärens tillstånd.
Vill man vara noga kan man ha mer än en graf: En för blunt skada, en för vass, en för psykisk/chock, och kanske en för magisk skada. Sen finns det såklart gift, eld, frost och allt möjligt. Graferna kan finnas på kort som man tar fram när det blir relevant. Olika karaktärer kan bygga olika grafer som visar hur de reagerar olika.
Låt mig ta skada som exempel. Traditionellt är det mätt med hitpoints, eller en kombination av chock, kross, förblödning, etc. Om man istället använder en graf har man olika (fysiska) tillstånd, som "frisk", "omtumlad", "omkull", "rivsår", "köttsår", "brutet ben (slumpa vilket)", etc. En markör visar karaktärens nuvaranda tillstånd. När man blir träffad mäts skadan inte i hur många poäng man förlorar, utan hur många tillstånd man flyttar, där den minsta skadan är en förflyttning och största x (där x är totala antalet tillstånd, eller kanske högre, om rustning hjälper). Läkning fungerar likadant fast åt andra hållet. Det är betydelsen i "dramaturgi", inte att räkna poäng utan att visa vad som händer och vad som står på spel; det existerar ingen skada som inte förändrar karaktärens tillstånd.
Vill man vara noga kan man ha mer än en graf: En för blunt skada, en för vass, en för psykisk/chock, och kanske en för magisk skada. Sen finns det såklart gift, eld, frost och allt möjligt. Graferna kan finnas på kort som man tar fram när det blir relevant. Olika karaktärer kan bygga olika grafer som visar hur de reagerar olika.