...eller bara jämföra ett fast värde mot ett fast värde.Den är klumpig och borde inte behöva finnas i ett modernt spel. Säga vad man vill om D&D, men ”värde + slag mot target number” för statiskt motstånd, och ”värde + slag mot värde + slag” för opposed är enkelt och intuitivt.
Det går att göra, men har också effekter som att den som har STY 11 vinner i armbrytning 100% av fallen mot den som har STY 10....eller bara jämföra ett fast värde mot ett fast värde.
Säg att giftets styrka är 10. Alla med Fysik lägre än tio får dubbel skada eller blir utslagna direkt istället för att somna inom fem minuter.
Det är rätt bisarrt när en hob med Styrka 3 kan lyckas lyfta en sten när ett troll med Styrka 18 inte kan göra det.
Viket ju är helt rimligt ur ett perspektiv. För den som bara är lite starkare kommer ju vinna nästan varje gång. Och den som är mycket starkare kommer vinna varje gång.Det går att göra, men har också effekter som att den som har STY 11 vinner i armbrytning 100% av fallen mot den som har STY 10.
Det där gäller dock varken DoD82 eller DoD84, det är en senare regel.Initiativ hanteras genom SMI + 1T10, så om man vill skulle man kunna ersätta motståndstabellen med motsvarande förfarande och ändå inte ha rört sig långt från regelmotorns grund.
Jo, så gjorde vi också. Men på s 15 i DoD84 ges det flera exempel på andra sätt att använda den.mest mot gift och för att lyckas förtrolla nån, antar jag)
Jag tycker den är vacker!den ser hemsk ut.
Finns inget som säger hur skalan är tänkt, heller. Är någon med Styrka 4 dubbelt så stark som någon med Styrka 2? Gäller detsamma för någon med 10 respektive 20? Ska varelsen i första exemplet alltid vinna över den som är dubbelt så stark?Viket ju är helt rimligt ur ett perspektiv. För den som bara är lite starkare kommer ju vinna nästan varje gång. Och den som är mycket starkare kommer vinna varje gång.
Jag har nyss gått igenom DoD87 i detalj så det är därifrån det kommer.Det där gäller dock varken DoD82 eller DoD84, det är en senare regel.
Det är ju sådan dagsform som tärningarna handlar om?Problemet är väl snarare, i så fall, att det inte finns några regler/modifkationer för dagsform, än att 11 alltid övervinner 10.
Jag har för mig att Ensamma vargen (rollspelet) hade en tabell med grader av framgång som gav olika mycket skador, ibland åt bägge håll dessutom. Den tyckte jag var fyndig (men eftersom jag också gillar motståndsslag så har jag aldrig använt den).Jag har alltid hoppats att tabellen skulle vara mer komplicerad än vad den är - typ att den skulle ha olika skalsteg eller värden som man var tvungen att kolla upp i en annan tabell. Så en mild besvikelse.
Det fina med en motståndstabell är att du KAN använda den för strid om du vill =)En grej jag personligen hakar upp mig rejält på är att motståndstabellen inte användas för strid, men den gör det för armbrytning och sånt. Wtf?
Jopp, på sidan 46 i regelboken.Ingen motståndstabell i DoD82?
Och reglerna på s 8-9.Jopp, på sidan 46 i regelboken.
Nej, inte uttalat men det finns ju en del antydningar. Relationen mellan STY och Bärförmåga är ju helt linjär, och antyder att en person med STY 12 faktiskt är exakt tre gånger starkare än en med STY 4.Finns inget som säger hur skalan är tänkt, heller.
Återigen, om premissen för slaget är att få en effekt så är det inte vad tärningsslaget handlar om. Det var vad jag argumenterade utifrån från första början och därmed gav förslag utifrån. Jag var otydlig där.Det är ju sådan dagsform som tärningarna handlar om?