Jag vet inte om jag tycker att Rising har helt fel. Effekterna av olika conditions skiljer sig inte jättemycket åt. Trött, Hungrig och Törstig samt Arg funkar i stort sett likadant, och Sårad och Sjuk är identiska.
Däremot är de kumulativa, så den som är Trött, Hungrig och Törstig och Arg får alltså –3 i disposition i alla Will-relaterade konflikter.
Så här funkar Mouse Guard-conditions rent spelmekaniskt (för de som inte vet):
Hungrig och Törstig: –1 disposition i alla konflikter.
Arg: –1 disposition i konflikter som använder Will som bas.
Trött: –1 disposition i alla konflikter.
Sårad: –1 tärning på Nature-, Will-, Health- och färdighetsslag. Dock inte på Resources- eller Circles-slag, eller Will- och Health-slag för återhämtning (dvs. för att bli av med conditions).
Sjuk: –1 tärning på Nature-, Will-, Health- och färdighetsslag. Dock inte på Resources- eller Circles-slag, eller Will- och Health-slag för återhämtning (dvs. för att bli av med conditions).
Om en egenskap eller färdighet sänks till 0 pga. att du är Sårad eller Sjuk kan du inte slå för den.